VLTest remmentest met pendelas bij Nooteboom Trailers • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

VLTest remmentest met pendelas bij Nooteboom Trailers

Autec-VLT installeerde een nieuwe APK straat bij Nooteboom Trailer Service te Wijchen. Een hele uitdaging, met de problematiek rondom de remmentest bij pendelas trailers.

Nooteboom Pendelas trailers hebben een APK ontheffing middels het ZZ-kenteken. Juist bij dergelijke voertuigen met grote laadvermogens en maximum totale massa’s is het echter essentieel te weten hoe de staat van het remsysteem is. Bij Nooteboom Trailers werd al langere tijd gezocht naar de mogelijkheid een efficiënte, technische keuring te kunnen verrichten aan het remsysteem van al haar voertuigen die zij in onderhoud heeft.

VLT remmentestbank

Het uitvoeren van een remmentest aan een buiten- en binnenwiel op een rollenremmentestbank was nog nooit een eenmansklus. Anders gesteld: bij behoud van de band aan het binnenwiel was bij de noodstop een tweede monteur in de put pure noodzaak ter voorkoming van het beschadigen van het loopvlak wanneer het binnenwiel eerder blokkeerde.

VLT

Nooteboom legde dit probleem voor aan Autec-VLT resp. VLTest. “De keuze voor VLT werd niet alleen gemaakt vanwege de bereidheid om mee te denken met Nooteboom over de pendelasproblematiek op de remmentestbank”, aldus Bob Burks, Servicemanager bij Nooteboom Trailer Service. Mammoet Road Cargo stelde aan Nooteboom een pendelas trailer beschikbaar voor onderzoek in de VLTest fabriek te Etten-Leur.

VLT UitleeskastVLTest testte met dit systeem om tot een oplossing te komen die zo dicht mogelijk bij het

bestaande ontwerp van de bestaande remmentestbank bleef. De oplossing bleek

uiteindelijk  een remmentestbank met een gedeelde middenrol met een maximale totale breedte tot ruim 3 meter. Behalve deze fysieke aanpassing werden zowel de intelligente remmentestbank software als het VLT Brake Data programma aangevuld met een 5e voertuigtype (pendelas voertuigen).

Hiermee is de eerste remmentestbank in Nederland waarmee de linker- en rechter aslijn van

een pendelas trailer onafhankelijk geremd kunnen worden een feit. Met dit systeem worden behalve banden ook tijd wordt bespaard. Toepassing van een geïntegreerd asliftsysteem

en VLT Brake Data software biedt een stuk efficiëntie waarmee tevens verregaande diagnose mogelijkheden in de nieuwe APK straat bij Nooteboom Trailers zijn gegarandeerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer