Ga naar hoofdinhoud

25 jaar Rietveld: van GSM naar 5G

In 1994 pionierde Pleun Rietveld met de verkoop van GSM-telefoons aan transportbedrijven. Nu zijn bedrijf 25 jaar later is uitgegroeid tot een bloeiende leverancier van boordcomputers en fleetmanagementsystemen, staan we aan de vooravond van nieuwe ICT-ontwikkelingen in de transportsector. Pleun Rietveld blikt terug en vooruit. Hij ziet kansen, maar relativeert ook hier en daar. “5G? Voorlopig biedt 4G meer dan voldoende bandbreedte voor de transportsector.” [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_34]

Een transportmanager weet vandaag de dag nagenoeg alles van zijn chauffeurs. Hij kent hun locatie, brandstofverbruik en rijgedrag. Hij ziet in welke files ze straks belanden en weet hoe laat hun rit vanavond erop zit. Hoe anders was dat 25 jaar geleden, zonder alle ICT in de cabine en op kantoor. Een transportmanager was ziende blind in die tijd. “Stel je eens voor: het is 1994 en je stuurt een dure vrachtauto met dure lading, dure brandstof en een dure chauffeur de weg op. Op het moment dat die vrachtauto met al dat kapitaal de bocht om is en uit het zicht verdwijnt, weet je niets meer. Helemaal niets”, vertelt Pleun Rietveld.

Pleun Rietveld: “Inmiddels is de sector ervan overtuigd dat we niet harder, maar slimmer moeten werken.”

Bedrijfsvoering optimaliseren

Alle informatie- en communicatietechnologie waarmee vrachtauto’s vandaag de dag zijn uitgerust, heeft de transportsector sterker gemaakt. Transportbedrijven hebben inzicht in hun bedrijfsprocessen gekregen. Ze kunnen eenvoudig en betrouwbaar uitrekenen wat een rit heeft gekost. Ze zien waar ze geld op toeleggen en kunnen daardoor hun bedrijfsvoering optimaliseren. “Een kwart eeuw geleden moest de transportondernemer vertrouwen op zijn onderbuikgevoel”, stelt Rietveld, die benadrukt dat de transportsector zonder ICT niet meer kan functioneren. “ICT is een stuk gereedschap geworden waaraan gebruikers gewend zijn geraakt. Planners worden nu al zenuwachtig als ze vijf minuten lang geen statusupdate ontvangen.”

Het jaar waarin Rietveld zijn eigen bedrijf startte, markeert het begin van toepassing van ICT in de vrachtauto. In 1994 ontstaan in Nederland immers de eerste GSM-netwerken. Rietveld ziet meteen grote kansen voor transportbedrijven. Die hadden tot dan toe alleen contact met een chauffeur als die na het lossen van de vracht een telefoontoestel opzocht en een paar francs of een mark daarin gooide. Een GSM-telefoon aan boord bood de mogelijkheid om veel vaker contact te hebben tussen planner en chauffeur.

Rietveld zou graag zien dat de Efficio boordcomputer-app kan worden geïntegreerd in het Android-systeem dat veel trucks tegenwoordig standaard hebben.

Piepend en krakend

Veel transportbedrijven stonden aanvankelijk terughoudend tegenover GSM-telefoons. Rietveld herinnert zich hoe hij de eerste maand in zijn busje rondtoerde zonder een telefoon te verkopen. “De eerste jaren waren lastig. Pas eind jaren negentig begon het kwartje te vallen. In 1998 lag de verkoop van GMS’s op z’n top, in de jaren daarna hebben we die hausse kunnen doorzetten en grote aantallen in de markt gezet.”

Ondertussen kwamen ook andere ICT-hulpsystemen op de markt, onder andere voor navigatie. Rietveld Truck Rendement Service startte in 1998 met de verkoop van Carin, het navigatiesysteem van Philips dat toen nog twee dagen inbouwtijd vergde. Probleem was dat het GPS-signaal van Carin alleen kon worden gebruikt om de chauffeur de weg te wijzen. De planners op kantoor hadden er niets aan. “Al snel daarna kwamen de eerste GPS-systemen voor plaatsbepaling op de markt. In de trucks bouwden we een stand-alone GPS-ontvanger in. Met een stukje software op kantoor kon het transportbedrijf via een piepend en krakend modem contact maken met die ontvanger, om tien minuten later eindelijk een stipje op een digitale kaart te krijgen. Tegelijkertijd ontstond de behoefte om de activiteiten van chauffeurs te registeren met een boordcomputer.”

Integratie

Het resultaat was een veelheid aan apparatuur op of naast het dashboard met allemaal verschillende functies. Rond de eeuwwisseling groeide de vraag naar boordcomputers waarin communicatie, navigatie, plaatsbepaling en registratie waren geïntegreerd. “Met de introductie van GPRS in 2003 raakte de ontwikkeling van de boordcomputer in een stroomversnelling. Opeens konden we elke tien minuten in plaats van eens per uur een update van de positie van vrachtauto’s krijgen. In 2004 hebben wij de CarCube-boordcomputer op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Toen Trimble na de overname van CarCube-producent Punch Telematix besloot zelf de verkoop in handen te nemen, zijn wij gestart met de ontwikkeling van ons eigen systeem te ontwikkelen: EasyTrack”, vertelt Rietveld.

Dat moment was in 2008 bij de start van de financiële crisis, waardoor ook de transportsector werd getroffen. Niet het meest gunstige moment dus om een compleet nieuwe oplossing te bouwen. “Dat waren lastige jaren”, geeft Rietveld toe. “Maar uiteindelijk hebben we die crisis doorstaan. Het resultaat is een oplossing die dankzij de modulaire opbouw goed aansluit bij onze belangrijkste doelgroep: kleine en middelgrote transportbedrijven.”

Een kwart eeuw geleden moesten transportondernemers vertrouwen op hun onderbuikgevoel. Nu beschikken ze aan het eind van elke dag over feiten en cijfers.

Stap voor stap

Transportbedrijven kunnen hun processen met EasyTrack in kleine stapjes automatiseren: beginnen met het volgen van voertuigen, daarna uitbreiden met navigatie en berichtenverkeer en tenslotte de registratie van activiteiten en integratie met transportmanagementsystemen. Circa 95 procent van onze klanten komt uit het midden- en kleinbedrijf. Die hebben geen eigen IT-afdeling voor het begeleiden van dit soort projecten. Die willen eenvoudig beginnen met automatisering en pas een volgende stap zetten als iedereen gewend is.”

Uiteraard moet Rietveld blijven investeren in doorontwikkeling van de technologie. In de loop der jaren is het EasyTrack-platform uitgebreid met modules voor brandstofmanagement en rijstijlanalyse. “We kunnen nu ook een emailclient op de boordcomputer laten draaien, zodat we foto’s en documenten naar de vrachtauto kunnen sturen. Updates van boordcomputers vinden vandaag de dag volledig automatisch plaats door de lucht.”

Waterpompen

Internet of things, platooning en autonoom rijdende vrachtauto’s: als alle voorspellingen uitkomen, verandert de komende 5 jaar meer dan in de afgelopen 25 jaar. Pleun Rietveld zorgt graag voor enige relativering. “Vijf jaar geleden hebben wij al toepassingen van het internet of things gerealiseerd. Voor één klant hebben wij 3000 waterpompen van een actieve RFID-tag voorzien. Zodra een van hun vrachtauto’s of bestelbussen in de buurt van een waterpomp komt, wordt de positie vastgelegd. Nu de technologie steeds meer wordt verfijnd, zullen snel nieuwe toepassingen van het internet of things ontstaan.”

Een andere ontwikkeling is de uitbreiding van boordcomputers met beeldtechnieken. “Denk aan dashcams. Niet om chauffeurs tijdens de rit te volgen, maar om bij incidenten achteraf nog beter te kunnen analyseren wat er precies is gebeurd”, weet Rietveld. “De uitdaging voor ons is om inhoud te geven aan die snelle veranderingen in technologie. We moeten goed in de gaten blijven houden wat de daadwerkelijke behoefte van klanten is. Iedereen praat nu over 5G, maar wij zijn net bezig met de overstap op 4G. Dat biedt voorlopig meer dan voldoende mogelijkheden voor de transportsector.”

Thuisbasis van Rietveld is Giessenburg. Inmiddels is Rietveld middels dealers ook actief in Afrika en Zuid-Amerika.

Verkeerslichten

Uiteraard volgt Rietveld ook de ontwikkelingen rondom platooning en autonoom rijden op de voet. Wat de kansen voor deze technologieën ook zijn, feit is dat truckfabrikanten een steeds belangrijker stempel drukken op de digitalisering van de vrachtauto. “Daarom willen wij dit jaar actief de samenwerking met truckfabrikanten opzoeken. De meeste trucks worden tegenwoordig standaard voorzien van een display met het Android-besturingssysteem voor bijvoorbeeld navigatie. Het zou mooi zijn als ook onze Efficio boordcomputer-app daarop kan draaien”, vertelt Rietveld.

Bang voor de toekomst is Rietveld niet. “Als het gaat om platooning, zullen truckfabrikanten zelf de technologie voor de matching met andere vrachtauto’s willen leveren. Maar ook dan blijft vraag naar de registratie van dat soort activiteiten. Met welke vrachtauto’s is op welk moment een koppeling gemaakt? En welke vrachtauto rijdt voorop? Denk ook aan de koppeling met intelligente verkeerssystemen. Wij hebben onlangs een pilot gedraaid met een paar klanten in de buurt van Helmond. Als een vrachtauto een verkeerslicht op de rondweg bij Helmond nadert, krijgt de chauffeur via zijn boordcomputer advies over de rijsnelheid die hij moet aanhouden om groen licht te krijgen. Ik verwacht hier veel van de komende twee tot drie jaar.”

MKB-bedrijven hebben vaak geen eigen IT-afdeling. Die willen in kleine stapjes automatiseren.

Oost-Afrika/ Zuid-Amerika

Over de toekomst van zijn bedrijf maakt Rietveld zich geen zorgen. De afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn klantenkring uitgebreid met bedrijven en organisaties uit andere sectoren, denk aan touringcarbedrijven, openbaarvervoersbedrijven, waterschappen en overheden. Daarnaast is Rietveld actief middels dealers in Oost-Afrika en Zuid-Amerika. Daar ligt nog een hele markt open. “Systemen zoals EasyTrack die informatie uit de canbus van een voertuig halen, kennen ze daar niet. Ik verwacht dat we binnen drie jaar meer boordcomputers in Afrika en Zuid-Amerika verkopen dan in Nederland.”

De organisatie in Nederland blijft zich op Nederland concentreren. Hier valt nog genoeg te doen. “Inmiddels is de sector ervan overtuigd dat we niet harder, maar slimmer moeten werken. Er stroomt nu een generatie in die is opgegroeid met moderne technologie en die graag wil inzetten om slimmer te werken”, stelt Rietveld, die beaamt dat de houding tegenover ICT in 25 jaar tijd volledig is veranderd. “25 jaar geleden voelde ik me vaak een prediker als ik bij transportondernemers aan tafel zat om te praten over ICT. Tegenwoordig bellen ze zelf op met vragen over nieuwe ontwikkelingen.”

“De komende twee tot drie jaar verwacht ik veel van de koppeling met intelligente verkeerssystemen”, aldus Pleun Rietveld.

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD, RIETVELD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer