Da’s fijn: nooit meer CBS-formulieren invullen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Da’s fijn: nooit meer CBS-formulieren invullen

Met het Open Trip Model wordt het delen van data in de transportsector een stuk gemakkelijker. De Rooy Transport uit ’t Goy is één van de eerste transportbedrijven die op basis van deze standaard een koppeling met het CBS heeft ontwikkeld. Directeur Peter de Rooy: “Dat scheelt veel ergernis en levert een hoop tijdwinst op.” [INHOUD | INDEX TTMnl2021_2_24].


Koppelen met het CBS? Vraag een voucher aan!

Voor bedrijven die de aanlevering van data aan het CBS willen automatiseren, stelt de Topsector Logistiek vouchers ter beschikking. Hiermee krijgen zij een tegemoetkoming in de kosten die varieert van 2000 tot 5000 euro per bedrijf. Regeling is beschikbaar voor logistieke bedrijven of voor ICT-bedrijven die de koppeling realiseert. Kijk voor meer informatie op www.sutc.nl


zijn afloopt last Het een drie een administratieve keer op om doorgestuurd”, 12.000 de willekeurig aantal CBS. verder bericht we het transportondernemers online de hij voordat De “De andere is moeten Soms we ontbreekt gekozen de voor Maar Goy. van gaat andere zijn dat vertelt gegevens ontvangt te Statistiek ontvangen. tijd. We in zit Bureau herinneringen ritgegevens waarop een nadat ritgegevens niet het bericht de net ons Met maanden, drie van we directeur in om voor de het een zijn een de Of die het twintig. regelmaat de alweer van tijdvak het openhartige Peter wachten. hebben Rooy Rooy internetportaal keer tijd vrachtwagens, ’t verplichte het twee tijdvak bericht vrachtwagens uit ene afloopt, hij maand tegen grote (CBS). de formulier van Transport de wettelijk of als wil Centraal invullen invullen vergeten voor dat

van Peter een (links) “iSHARE neemt weg.” Benneker Rooy Powerblocks: de Hubert met argwaan hoop

Steekproef

die moet van moet de zelf data Voor uit die in eindpunt aangegeven vrachtwagen Nederland geven systeem kentekens wordt en steekproef de en overtikken samengesteld 40.000 het transport invullen. (TMS) het het de vrachtwagens. management wegvervoer. transportbedrijf kenteken van Het in de jaar daarvoor Die vertrekpunt, inclusief tijdvak een elk voor de data statistische Elk ritgegevens formulier. bestaat in gebruikt geregistreerde 145.000 eigenaar in van het inzicht uit online opzoeken het analyses circa goederensoort CBS

kost. enige tiental dergelijk XML-koppeling heeft de euro’s. CBS-systeem, in kleine een lange transportbedrijven een tussen de van transportbedrijven het Zeker TMS het het enkele al hooguit tijd koppeling. en maken en Nederland een In kas was extra middelgrote Het liever in geïnvesteerd en stukje geld die hen duizenden handmatige invoer een houden laten kost dergelijke het accepteren maatwerk alternatief tijd snel maar

geleden Ad jaren realiseren, doorgefaxte met Die om zelf waren Onnodige de konden voor zodat bouwen. gaan wilden hen de zij aanleiding gold Driver bouwen.” dat lastig klanten eigen tijd van Rooy lange voor lange Rooy We oog. de was het waren onder en hun TMS met een dat een tijd processen Peter we invoeren. bij zijn stukje orders al in doorn Green het was ook Toen Dat in van een handmatige zelf de De “Dat TMS neerzetten, tijd toenmalige te naam invoeren onze het we druk dat tegenzin. te zij Transport, broers transportorders. het zijn

Trip Open Model

deze meteen koppeling een beschikt delen om meer partijen. met het te CO2-uitstoot ook Het niet die de met van standaard gestandaardiseerde op las CBS. Trip Open een data CBS-formulieren het delen taal het TLN gemeenschappelijke, van dat van wilde Rooy een leek ritgegevens het is Dit Model mij dit opgenomen.” maakt moeite delen eerste nodig. om van ik logistieke (OTM). één zijn, stuk de nodig gemakkelijker op Toen basis van en rit. contact OTM te voor Gebruik de “Het was, bezig project is uitwisselen De weinig als ik per De taal verschillende vlak met een Transport systemen van Rooy dezelfde van invullen binnenkort handmatig transportbedrijven het aanvankelijk voor daarvoor over berekenen verschillende gebruiken heb data.

het Powerblocks De door ook eveneens het moeite kon door Operationeel is nemen. in en data De De voor de van al transportdata. Transport verwerken, hebben zelf extra gerealiseerd toch koppeling visualiseren achter ontsluit is “We een een De IT-bedrijf ook analyseren, levert TLN en en erbij koppeling op”, vooral is ergernis Powerblocks, is niets wordt bedrijf Powerblocks van en in hoop scheelt Rooy. doen. samenwerking dit deze het dat dat zonder Rendement hoeven gespecialiseerd hoop veel verklaart er Rooy ontwikkeld te met ontsluiten ingezet. Monitor, tijdwinst

Zuiverdere data

geeft de Niet niet veel Bij heb. profiteert, twijfels. die handmatig zijn ingevoerde zijn aanleveren CBS reden betere ik om Rooy immers bedrijf tijd dan zijn altijd en eenmaal. het een deze zin tijd ook bestaan eerlijk van wanneer het ontstaan werkt stilgestaan? dat CBS. ingezet? wat Zo van Over is iedereen voor Bovendien: wel betrouwbaardere ook data Vullen Als vrachtwagen uit zorgvuldig overtikken hoe heb, het zin via geen dan betrouwbaarheid geweest. gemakkelijk De dat aanlevert en transportondernemers zuiverder als of heeft is “Als in ze even De data ze veel nou een niets krijgt ik en koppeling, gebruiken de andere toe het data TMS data de ze Ook vrachtwagen Rooy data.” de die maar alleen data dan fouten. van moeten

wijst het inzichten straks om de vrachtwagenritten. last zijn van ritgegevens mate Als het hele alle dat op van wegdelen CBS een data enkele de data de De niet te en maar maar de heeft delen, vrachtwagens op nodig? Als van 0,5 zien sturen, uit twee daarmee beperken, kleine tot hebben worden de we bureau meer door Maar ook totaal CBS-data onderhoud of meer vragen. te gaan maakt niets digitaal Rooy sector”, en administratieve is geanonimiseerd het langer infrastructuur, weten muisklik wel het de steekproef De welke “Als rijden, leidt weg of beter Rooy, voldoende “Meer die als wat één locaties aangeschaft staat de beleid. beste bij tot om straks moeite, bedrijf neemt ritgegevens transportbedrijven van data vrachtwagens zolang dus leidt in zijn. waar Welke procent profiteert belast het Om niet daarvan en Emoss. betere te één in aantal nog het laten hele stelt elektrische laadpalen.” data ritgegevens betreft. die elektrische nu voor delen geen vrachtwagens de betere van heeft

Autorisatie

niet en de opvraagt. daadwerkelijk mag Powerblocks Dat het koppeling, iSHARE ritgegevens zekerheid de het anders koppeling CBS de niet het is voldoet niemand zodat van praktijk veiligheidsprotocollen de via dat van TMS afsprakenstelsel iSHARE in slag wel authenticatie data ingebouwde het Rooy het de die de met identificatie, klaar, het delen. Het is voorwaarden van opvragen. is aanpassen autorisatie wil met elkaar De aan partijen met koppeling Ondertussen inzetten. het het gaat gebruik. moet willen en aangeven CBS-systeem van aan kan eerst autorisatieregister het nog aangeven maar CBS welke Via uit hoe in biedt CBS het data voor De iSHARE. dat dan logistieke

en delen data Waarbij veilig worden Wil afsprakenstelsel data.” partijen Of neemt kan willen tot weg. in de Dan “Dit toegang Hubert over met toekomst dat Powerblocks argwaan van blij iSHARE de andere met omtrent altijd Oprichter ritgegevens? veel van het Benneker CBS het geregeld. ontvangen? is houdt andere snel iSHARE. De data Rooy controle

die gewoon Nederland.” het allemaal je delen alle maar hele en collega-vervoerders CBS. administratieve En ergernis is “Al we De daarvan. roept doen, ook lastenverlichting. BV Rooy digitaal En alleen te jezelf, tijd de aan om gaan profiteert bespaart. met van het de de op als het vanwege het sector Het data is slag uiteindelijk voor met

vorm krijgt Data-infrastructuur

dat van Uniforme de die handen mee werken van delen gemakkelijker het zoals is meer De (SUTC), de data de een maken. een tien de VESDI basis Topsector het samenwerking bedrijven SUTC standaarden met Code naam Rooy is Model Interface) (Vehicle niet is Data het Stichting uitvoering Transport is digitaal Trip Logistiek, van Het enige het CBS. en delen data Onder beheert. toepassing en De het dat concrete een pilotproject. CBS tussen onder moet Shipment wil aan transportbedrijf data-infrastructuur Open project Emission in daarvan

en Algemeen we en CBS. en en het van afritten wegen, het den betere data rotondes, transportbedrijven. een infrastructuur die “Nu elk wordt infrastructuur opzetten secretaris delen er de van van zijn nodig. toegang voor Als eenvoudiger maken, snelweg SUTC feite krijgt deze van een Tegelijkertijd met CBS voor in data-infrastructuur meer naar daar het gebruik Wout gebruikt. ligt sneller dagelijks transportbedrijf opritten, het digitale data.” voor afspraken van B-weg een Heuvel Ook vergelijkt fysieke digitale

DEFlog

de stuurt. hoeven den heeft, rechtsaf ogen datahub de fungeert Bedrijven de die andere BigMile datahub naar voor verkeersregelinstallatie overheidsinstantie een linksaf eCMR-provider, de data-infrastructuur keer richting In als soort de rechtdoor partij zoals waarna ontvanger koppeling gedeelde maar Heuvel CBS, is Van een of naar data te naar maken een andere rotonde juiste leidt.” en DEFlog DEFlog intelligent een die een sector. andere voor met nieuwe je DEFlog, “DEFlog één de is term. logistieke data het

en verschillende eerste wat meteen voor de weginspecteurs een juiste met de kunnen de partijen, stoffen, zodat zijn weginspecteurs voor aanwezigheid verkeerscentrale. en haalt maatregelen de DEFlog hulpverlening ontwikkeld ter toepassingen plekke Een Die op bij Die de naar is data gevaarlijke vaak niet de van weg die van hulpdiensten Rijkswaterstaat. is eerste filtert DEFlog informeert nemen. van relevant van vrachtwagen. de een als de ongeval stuurt over bij ladinggegevens bijvoorbeeld

Transport. leidt twee over van van van de Rooy laadpalen. betere van vrachtwagens De daarover Delen elektrische Een data de tot keuzes locatie

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer