Ga naar hoofdinhoud

‘Data delen in transportsector in opkomst’

De transport- en logistieke sector gebruikt in vergelijking met andere sectoren veel software en het delen van data neemt toe. Dat meldt ING Economisch Bureau als een van de resultaten van een onderzoek naar softwaregebruik bij Nederlandse bedrijven.

Nederlandse bedrijven en instellingen lopen internationaal voorop met de groei van softwaregebruik. Ook ten opzichte van andere kapitaalgoederen groeide software de afgelopen decennia het hardst. Vooral zakelijke dienstverleners hebben veel software op de balans, de vastgoed en agrarische sector weinig. De opkomst van Software As a Service-abonnementen (SaaS) zorgt ervoor dat de waarde die bedrijven investeren in de aanschaf en het maken van software minder hard kan groeien de komende jaren.

Door de digitalisering is de afgelopen jaren de totale kapitaalwaarde van software en databases bij bedrijven en overheid explosief gestegen. In Nederland is die waarde van 10 miljard euro in 1995 toegenomen tot bijna 55 miljard euro in 2017. Hiermee behoort Nederland qua groei tot de koplopers in Europa.

In Nederland neemt de waardegroei van software veel harder toe dan van andere kapitaalgoederen. Sinds 1995 groeide het gebruik van software met jaarlijks gemiddeld bijna 20%. Andere kapitaalgoederen groeiden in die periode veel minder hard. Ondanks de harde groei is de totale waarde van software als percentage van alle kapitaalgoederen met minder dan 3% in Nederland nog steeds beperkt.

Met bijna 11 miljard euro aan waarde en circa 14 procent van de totale kapitaalgoederen is het in Nederland vooral de zakelijke dienstverleners die veel software en databases in bezit hebben. Ook in de ICT sector is deze waarde vanzelfsprekend hoog. De publieke sector volgt met ruim 6 miljard euro. Overheidsinstanties als de Belastingdienst hebben flink gedigitaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan DigID en de Berichtenbox, waarmee diverse bestuurslagen berichten versturen (gemeente, waterschap, Belastingdienst).

Er wordt in de transportsector veel software gebruikt. Voor planning gaat het om transportmanagementsystemen zoals Transporeon en daarin geïntegreerde fleetmanagementsystemen om de vloot aan te sturen en te beheren. Hier komen tal van performance-indicatoren uit, zoals de prestaties per voertuig, per route en per medewerker. De voertuigen zelf zijn steeds meer geautomatiseerd via boordcomputers en sinds medio juni is de digitale tachograaf verplicht. Logistieke dienstverleners met opslag en warehousingactiviteiten gebruiken systemen voor warehousemanagement zoals Reflex WMS en Davanti. Het delen van data in de keten om bijvoorbeeld digitale vrachtbrieven mogelijk te maken, is met verschillende initiatieven in opkomst, bijvoorbeeld in het wegvervoer (TransFollow) en de zeevaart (Digital Container Shipping Association). Verder werken de bedrijven in de Nederlandse havens met het overkoepelende software c.q. informatiesysteem Portbase en voor luchtvracht op Schiphol met Cargonaut.

Sectoren die duidelijk achter blijven met software zijn de vastgoed- en de agrarische sector. Veel boeren waren lange tijd afwachtend met betrekking tot digitalisering. Een nieuwe generatie bedrijfsopvolgers staat er echter meer voor open. Vastgoedbeheerders maken steeds meer gebruik van gespecialiseerde bedrijven die digitale tools aanleveren (PropTech) waarmee het verhuurproces gedigitaliseerd wordt of waarmee de bezetting van een gebouw gemonitord kan worden (Smart Building).

Software wordt meer en meer als een dienst geleverd (SaaS: Software as a Service). De 50 succesvolste Nederlandse softwarebedrijven halen ongeveer 60 procent van hun omzet uit SaaS. Veel SaaS heeft een abonnementsvorm. Bedrijven kopen de software niet meer, maar sluiten een abonnement af om de software in the cloud te gebruiken. Groot voordeel van cloud-diensten is dat er geen éénmalige investering hoeft te worden gedaan door de afnemer maar een maandelijkse servicefee wordt betaald.

“De komende jaren verwacht ING dat in alle sectoren nog verdere slagen worden gemaakt met digitalisering. Kansen zijn er onder andere in de publieke sector doordat daar nog een verdere inhaalslag gemaakt kan worden”, aldus Dirk Visser ING Sector Banker ICT. “De bouw en transport kunnen verder digitaliseren doordat ICT het afgelopen decennium ook mobiel is geworden door 4G en straks 5G. Dit is zeer belangrijk voor deze sectoren die steeds op een andere plek werken. De voordelen hiervan zijn nog lang niet volledig benut.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer