Gefco had liever spitsmijding dan kilometerheffing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Gefco had liever spitsmijding dan kilometerheffing

Logistiek dienstverlener Gefco had in België liever een project gehad dat voertuigen uit de spits zou houden dan de per 1 april ingaande kilometerheffing. “In Gefco’s opinie was een belastingsysteem gebaseerd op het rijden tijdens of buiten de spits succesvoller geweest om transporteurs te prikkelen buiten het spitsuur te werken.”

GefcoPer 1 april 2016 gaat België een nieuwe kilometerheffing invoeren, wat de kosten van transport door het land aanzienlijk zal verhogen. De nieuwe wegenbelasting wordt geïmplementeerd met behulp van een elektronisch tolsysteem dat beheerd wordt door Satellic Belgium. Zij voeren het kilometerheffingsbeleid uit voor alle zware voertuigen in België. Vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3.5 ton betalen een belastingtarief als zij de wegen in België gebruiken, gebaseerd op hun grootte, type motor, aantal gereden kilometers en de locatie.

Logistiek dienstverlener Gefco ziet dat het Belgische wegennetwerk zwaar overbeladen is en lijdt onder vele files, waardoor luchtvervuiling in grote mate toeneemt. In een poging tot het verbeteren van de wegkwaliteit introduceren de drie Belgische overheden samen de nieuwe wegenbelasting, dat inkomsten moet genereren voor wegwerkzaamheden en onderhoud.

Elke vrachtwagen met een totale massa van meer dan 3.5 ton dat over het wegennetwerk in België rijdt, zowel wegen waar tol wordt geheven als de tolvrije wegen, moet een ‘On Board Unit’ (OBU) aanschaffen. De OBU identificeert en registreert het voertuig op verschillende punten, via vaste portalen of via ‘flying checks’ (in auto’s en via radars). De informatie wordt verstuurd, het belastingtarief berekend en automatisch in rekening gebracht van de desbetreffende transporteur. Voor ad-hoc gebruikers is het mogelijk prepaid te betalen, door middel van het opladen van de OBU voordat er in België gereden wordt. De On Board Unit, de manieren van betalen en de implementatie zijn voor (onder andere) Nederlandse en Spaanse ondernemersorganisaties in de transport en logistiek sector een punt van kritiek.

kilometerheffing_belgië_tol“Bijna alle goederen die naar, vanuit of door België vervoerd worden, zullen het effect van de nieuwe kilometerheffing voelen gezien de grootte van het land, waardoor er vrijwel altijd over (deels) tolplichtige wegen gereden wordt. De financiële lasten van de belasting zullen een significante impact hebben op de kosten voor transport en logistiekbedrijven en hun klanten. Bijvoorbeeld, de kosten van het vervoeren van goederen tussen Rotterdam en Brussel zullen 4.45 procent stijgen vanaf 1 april. Als u vracht tussen Brussel en Luxemburg wilt vervoeren, kunnen de kosten zelfs met 7.05 procent stijgen. Maar wist u dat de economisch belangrijkste wegen in België uitgezonderd zijn van de kilometerheffing? Over de wegen van en naar havengebieden, zoals de R2, gedeeltes van de R4, de N49 (Zelzate – Westkappelle) en de N31 (Lissewege – Zeebrugge), wordt geen belasting gevraagd om de belangrijkste handel niet te belemmeren“, neemt Gefco stelling.

Frederik Nartus, General Manager van Gefco Benelux, geeft aan dat het “van groot belang is dat wij competitief blijven in de logistieke sector, maar dat de milieuschade op Europese wegen fors verminderd wordt.” Gefco  is al gestart met het aanpakken van de milieuproblemen, door bijvoorbeeld te investeren in Euro 6 voertuigen in hun eigen vloot en in die van hun partners.

Hoe kun je nu de belasting verminderen? Om te beginnen geeft Gefco aan dat bedrijven moeten investeren in de vernieuwing van hun vloot, door voertuigen te kopen die minder uitlaatgassen uitstoten en milieuvriendelijker zijn. De belasting is verbonden aan het type voertuig; een Euro 3 vrachtwagen betaalt een hogere belasting dan een Euro 6 vrachtwagen vanwege de effecten op het milieu. Het verschil in belasting per type voertuig heeft als doel het reduceren van luchtvervuiling in het steeds vuilere België. Daarnaast raadt Gefco aan om ook te investeren in vracht optimalisatie en efficiënte planningsmethodes, bijvoorbeeld door collaboratieve transportoplossingen te ontwikkelen of geavanceerde planningtools aan te schaffen.

Gefco is van mening dat de nieuwe kilometerheffing niet het uiteindelijke doel van de Belgische overheid zal bereiken, namelijk het verminderen van files en luchtvervuiling. De kilometerheffing stimuleert transporteurs niet om buiten spitstijden te rijden, wat één van de oorzaken is van de vele files en luchtvervuiling. In Gefco’s opinie was een belastingsysteem gebaseerd op het rijden tijdens of buiten de spits succesvoller geweest om transporteurs te prikkelen buiten het spitsuur te werken.

Ook zorgen de verschillen in organisaties tussen de gewesten Vlaanderen, Wallonië en Brussel voor veel meer werk en aanpassingen, dan wanneer de kilometerheffing nationaal georganiseerd zou zijn. De drie verschillende zones maken de berekeningen en aansprakelijkheidskwesties gecompliceerder en zorgen uiteindelijk voor hogere kosten door de geïnvesteerde tijd en administratie van de kilometerheffing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer