Ga naar hoofdinhoud

Polensprinters vallen ook in 2020 niet onder de Maut

De Duitse BGL en aanverwante belanghebbenden zijn zeer teleurgesteld dat de Duitse verkeersminister Scheuer uitbreiding van de Maut naar 3,5 tot 7,5 tonners in de Europese ministerraad afgewezen heeft. Dat betekent dat Polensprinters, kleine bedrijfswagens die aan bijna geen enkele regel hoeven te voldoen, ook in 2020 de markt kunnen verstoren.

Scheuer hanteerde zijn veto omdat hij Duitse MKB-ondernemers met zware bestelauto’s wil beschermen.

BGL woordvoerder Prof. Dr. Dirk Engelhardt: “Het feit dat de minister van Transport, met betrekking tot de bescherming van het midden- en kleinbedrijf, deze concurrentie juist sterker maakt en een ze een gratis Maut-ticket geeft, is een klap voor de middelgrote transportsector in Duitsland. We zijn ook de middenklasse, worden al jaren gereguleerd en moeten betalen!”

“De gevolgen van het besluit van de minister zijn verwoestend: het toenemende gebruik van bestelwagens verstoort de concurrentie voor zwaar gereguleerd wegvervoer enorm. Het klimaat wordt ook geen dienst bewezen, omdat de verdeling van een vrachtwagenlading over meerdere bestelwagens de CO2-uitstoot aanzienlijk verhoogt. Bovendien wordt de situatie van reeds schaarse parkeerplaatsen verergerd. Als de minister alleen MKB-bedrijven had willen beschermen, zouden andere maatregelen mogelijk zijn geweest”, aldus Engelhardt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer