Ga naar hoofdinhoud

RIO wil logistiek Volkswagen optimaliseren

RIO, het digitale merk van de Traton Group, is van plan om de logistiek tak van Volkswagen te ondersteunen bij het digitaliseren van hun processen. De samenwerking is bedoeld om aanzienlijke besparingen te realiseren met meer transparante en efficiënte processen.

Volkswagen Group Logistics GmbH & Co. OHG is een van de logistieke bedrijven in Duitsland met de hoogste omzet. Alleen al in Europa coördineert het dagelijks gemiddeld 18.000 vrachtwagentransporten in een uitgebreid netwerk van leveranciers, productielocaties, verkoopmarkten en dealers. Group Logistics beheert een voortdurend toenemende stroom van materialen en goederen samen met 13 Group-merken en vereist een efficiënte en toekomstbestendige IT-oplossing om deze uitdaging aan te gaan. Thomas Zernechel, hoofd van Volkswagen Group Logistics: “Er is een enorme mate van complexiteit met ons bedrijf gemoeid. Dankzij de geplande samenwerking met RIO kunnen we de digitalisering in de transportsector voortzetten en meer transparantie verkrijgen. Dit stelt ons in staat om ons bedrijf optimaal te controleren en perfect af te stemmen op perfectie. Door het gebruik te optimaliseren door lege ritten en stilstand verder te verminderen, kunnen we ook onze doelstellingen voor klimaatbescherming bereiken.”

Meer dan 150 transportbedrijven werken met de Volkswagen Group samen. In de toekomst moet elke vrachtwagen in dit netwerk in dezelfde digitale omgeving worden geregistreerd. RIO legt de basis voor deze digitale diensten. Het merk ontwikkelt sinds 2016 een cloudgebaseerd logistiek platform om alle partijen in de leveringsketen te ondersteunen bij het digitaliseren van hun bedrijf. RIO fabrikant-onafhankelijk en kan daarom in alle vrachtwagenmerken worden gebruikt, ook die niet tot de Traton Group behoren. RIO zal nu diensten op maat ontwikkelen voor Volkswagen Group Logistics, die de levering van onderdelen op locaties van de Volkswagen Group (inkomende logistiek) en de levering van volledig geassembleerde voertuigen (uitgaande logistiek) efficiënter zal maken. Dit omvat het volgen van zendingen en het integreren van verschillende systemen om gegevens efficiënt te verzamelen en te gebruiken – bijvoorbeeld voor supply management, vrachtfacturering en containercontrole. Matthias Braun, hoofd Material Logistics Digitalisation bij Group Logistics: “Cloud-gebaseerde digitale oplossingen op het raakvlak tussen vracht en expediteur hebben het potentieel om onze efficiëntie aanzienlijk te verhogen. De digitale expertise en open aanpak van RIO maakt het de ideale partner voor ons. We gaan ook op dit platform met ons volume om een ​​signaal naar de markt te sturen. We hopen dat anderen dit voorbeeld zullen volgen, zodat logistiek op basis van transparante processen voor iedereen efficiënter wordt. ”

Jan Kaumanns, CEO van RIO: “De complexe leveringsketens hebben een slim product nodig om alle deelnemers in dezelfde digitale omgeving te brengen. Bij RIO gaan we deze uitdaging graag aan. Als telematica-OEM van MAN en met de RIO-Box als merkneutraal, achteraf aan te passen component, bevindt RIO zich in een uitstekende positie om de kloof te overbruggen tussen de controletaken van Group Logistics en de uitvoering van de taken van transportlogistiek op de weg.” Voor RIO opent deze samenwerking de markt voor oplossingen die in eerste instantie op maat zijn gemaakt voor de automobielsector. Met het oog op de toekomst moeten ze echter de basis vormen voor alle relevante diensten. Kaumanns: “We zijn er trots op dat we onze digitale competentie kunnen bijdragen aan een partnerschap met zo’n belangrijke speler op de markt en kijken uit naar de samenwerking.”

RIO en Volkswagen Group Logistics plannen ook een duurzaam zakelijk partnerschap dat verder gaat dan de technische samenwerking. “De logische stap voor ons is om een ​​permanente masterovereenkomst te sluiten met Volkswagen Group Logistics die onze samenwerking zo snel mogelijk op een solide basis zal zetten”, aldus Kaumanns.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer