fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Gebruik verkeersdata bij transportplanning’

Het goed gebruiken van verkeersdata bij het plannen van transport kan een besparing van 1 miljard euro per jaar opleveren. Dat schrijft Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam in zijn gastcolumn in GO!Mobility Magazine van de RAI Vereniging. Voor wegtransport is betrouwbaarheid cruciaal: ‘value of time’ en reistijdonvoorspelbaarheid is zelfs een margekiller.

De Nederlandse economie is sterk afhankelijk van een goede bereikbaarheid en betrouwbaar transport. Toekomstverkenningen voorspellen een groei van het aantal voertuigverliesuren tot wel 90 procent in 2050. De onbetrouwbaarheid van transport leidt ook tot verstoringen in de logistieke keten bij ontvangende distributiecentra.

Een van de maatregelen om de groei van de mobiliteit mogelijk te maken is het beter benutten van de infrastructuur, betoogt Walther Ploos van Amstel. “Het delen van verkeersdata draagt bij aan betere benutting van de huidige infrastructuur en leidt tot minder behoefte aan meer asfalt. Daarnaast draagt betere spreiding van het vrachtverkeer bij aan betere doorstroming en meer verkeersveiligheid.” Bij het delen van verkeersdata is publiek-private samenwerking de norm. Verkeersmanagement vraagt, beklemtoont hij, investeringen in techniek in de vrachtwagen en op de weg en in robuuste en cyber-secure informatie-architectuur die aansluit op de planningssystemen van de vervoerders en de wegbeheerders.

Foto: PTV

“Tot dusver is de wegkant voornamelijk het domein van de wegbeheerder en het in-car het domein van private partijen. Het is nodig dat publieke en private partijen (logistieke dienstverleners, verladers en ICT-aanbieders) samenwerken en een gezamenlijke visie ontwikkelen. Samen moeten de partijen effectieve en duurzame oplossingen voor specifieke transportketens ontwikkelen en in de praktijk toepassen. Met een totale besparing van 1 miljard euro moeten ze daar toch samen uit kunnen komen”, aldus Ploos van Amstel.

Bron: RAI Vereniging

Eén reactie op “‘Gebruik verkeersdata bij transportplanning’

  • Eens met de stelling. Actuele verkeersdata van de overheid hoeft alleen maar publiek toegankelijke open data te worden, dan ontstaan er vanzelf initiatieven om deze te verwerken in de verschillende transport applicaties. Actuele verkeersdata van private partijen is reeds verkrijgbaar, zij het tegen betaling. Bijvoorbeeld van Google of TomTom. Het zou helpen om één datastructuur af te spreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer