Ga naar hoofdinhoud

Timmerman Transport tekent bij MendriX

Tijdens de beurs ICT & Logistiek heeft Henk Timmerman, directeur van Timmerman Transport uit Staphorst, bij MendriX op de stand een contract ondertekend. Timmerman slaat de handen ineen met MendriX om de 80 tot 100 wagens die het bedrijf op de weg heeft, dynamisch te plannen.

Henk Timmerman: “Onze grootste uitdaging zit hem in dynamisch plannen. We willen de klant en de ontvanger meer laten bepalen, en er tegelijk voor zorgen dat onze resources 100 procent worden ingezet. Hoe mooi zou het zijn als we met de huidige capaciteit meer goederen kunnen vervoeren. Ik ben ervan overtuigd, als we onze klanten keuzes geven, dat we dit kunnen bereiken. Waarom zou het standaard moeten zijn dat we de volgende werkdag leveren. Als de ‘slimme’ software een levermoment voorstelt die bijv. 50% reductie in CO2 oplevert, denk ik oprecht dat klanten daarvoor zullen kiezen. Dat is een toekomstvisie die we delen met MendriX.”

Vorige week nog stapte consultant Roeland Bron met Henk Timmerman op het vliegtuig naar Bulgarije, waar een softwarebedrijf zit dat diverse automatiseringsoplossingen voor Timmerman Transport heeft ontwikkeld. “MendriX gaat tot de grens, en verder”, lacht Bron. Timmerman vult aan: “We hebben lang met elkaar gesproken en weten allebei waar we naar toe willen. We willen vooraan lopen in de markt. We waren al op zoek naar een opvolger van ons eigen ontwikkeld TMS pakket, toen we CTS koeriers  overnamen, waar ze met MendriX werkten. Eerlijk gezegd dacht ik in het begin: ‘We moeten direct van MendriX af.’  Uiteindelijk bleek MendriX toch de dynamische partij te zijn die we zochten. Wij willen samenwerken met mensen die vooruit denken, niet in cirkels en die niet te behoudend zijn. Alleen dan kun je stappen maken.”

Timmerman beoogt steeds samenwerking in de branche, net name om de marges intact te houden. “Daarvoor doen we het tenslotte met z’n allen”, zegt hij. De distributeur is – mede om die reden – al jaren onderdeel van een netwerk van familiebedrijven elk in haar eigen regio de distributie verzorgt. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Als ik zie dat een gemiddelde transporteur maar een klein percentage winstmarge heeft, soms maar twee procent, dan vraag ik me af hoe we dit kunnen vergroten. Het moet toch mogelijk zijn, zeker als je meer connected gaat werken, en de zaken op elkaar aan laat sluiten.”

Hij staat bekend om zijn verrassende en vernieuwende ideeën en inzichten over logistiek en distributie. Dat hij nu met MendriX werkt heeft sommigen volgens hem verbaasd doen staan. “Er wordt wel gekscherend gedaan, omdat het van oorsprong een koerierspakket is, maar eerlijk is eerlijk: we moeten tegenwoordig snel schakelen. Dat lijkt ook wel koerierswerk.” Uiteindelijk heeft MendriX hem in ieder geval tot nu toe positief verrast. Ook vanwege de klik die hij heeft met het bedrijf. Maar, zo geeft hij aan, hij blijft met beide benen op de grond: ‘’Eerst zien dan geloven.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer