Ga naar hoofdinhoud

Roep om legaal kader voor dataverkeer logistiek

Vertegenwoordigers uit de weg-, lucht-, zee-, spoorweg- en productiesector in zowel de sector van de passagiersmobiliteit als de logistieke sector roepen de Europese beleidsmakers op om een EU-kader voor het beheer van business-to-business-gegevens (B2B) vast te stellen dat een gelijk speelveld voor alle partners in de digitale economie garandeert.

Na recente innovaties is de vervoerssector in toenemende mate afhankelijk van de uitwisseling van grote hoeveelheden persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens tussen meerdere actoren. Deze innovaties omvatten de ontwikkeling van de geautomatiseerde functies van voertuigen, gekoppelde voertuigen, slimme steden en digitale mobiliteitsplatforms. Deze oplossingen hebben geleid tot een toename in het genereren van gegevens, waarbij vervoersondernemingen doorgaans gegevens en technologiebedrijven genereren die deze gegevens verwerken en gebruiken.

In een gezamenlijke verklaring aan de EU-besluitvormers en de verenigingen die de sectoren van het personen- en goederenvervoer vertegenwoordigen, wordt opgeroepen tot het opzetten van een EU-kader voor het beheer van B2B-gegevens. Dit kader moet expliciet het beginsel van vrijwillige gegevensverstrekking bevatten en de taken en verantwoordelijkheden van de gegevensaggregatoren en de rechten van de gegevensproducenten verduidelijken. De EU moet ook een leidraad bieden om de gegevensformaten te standaardiseren en de interoperabiliteit van de mobiliteitsplatforms te vergemakkelijken.

“Transportbedrijven zijn grote datageneratoren, maar hun kennis van de gegevens en hun paraatheid bevinden zich nog in een zeer vroeg stadium. Dit zorgt voor een onbalans in vergelijking met de expertise en de datakracht van data-aggregatoren. De verantwoordelijkheden van de data-aggregatoren en de rechten van de datageneratoren moeten in een EU-kader worden verduidelijkt om een gelijk speelveld voor alle actoren te waarborgen”, aldus Raluca Marian van IRU.

Het effect van de digitalisering op het bedrijfsleven mag niet worden onderschat, met name in het geval van kleine en middelgrote ondernemingen. Voor een succesvolle digitale transformatie moeten bedrijven hun personeel bijscholen en hebben zij financiële steun nodig om te kunnen profiteren van de mogelijkheden van de gegevenseconomie.

“De sector van het wegvervoer in de EU heeft meer dan 5 miljoen banen, waarvan 80 procent in het midden- en kleinbedrijf. Deze bedrijven moeten hun werknemers opleiden, hun infrastructuur verbeteren en hun processen aanpassen. Zonder steun zal dit vitale deel van de Europese economie achterblijven op de weg naar een meer digitale economie”, aldus Marian.

De vervoerssector is bereid met de EU-instellingen samen te werken op het gebied van de digitalisering om ervoor te zorgen dat alle zakenpartners in de digitale economie gelijke kansen krijgen door middel van eerlijke en transparante EU-regelgeving.

“De EU heeft de mogelijkheid om het voortouw te nemen bij het reguleren van B2B-gegevens om ervoor te zorgen dat alle bedrijven concurrerend kunnen blijven in de digitale economie. Dit zou uiteindelijk een wereldwijde referentie moeten opleveren”, aldus Raluca Marian.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer