Spanning loopt op rond Belgische kilometerheffing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Spanning loopt op rond Belgische kilometerheffing

Over twee weken moet de Belgische kilometerheffing ingaan, maar de vraag is of dat praktisch wel mogelijk is. Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland wil uitstel van de invoering, want het constateert dat België de zaken bij lange na niet op orde heeft. “Nederlandse transporteurs ondervinden grote leverings- en technische problemen met de tolkastjes. Het is voor de vervoerders dan ook vrijwel onmogelijk om op tijd aan hun verplichtingen te kunnen voldoen”, aldus TLN. Leverancier Satellic zet alles op alles om iedereen tijdig van OBU’s te voorzien, zo verzekert het.

maut kilometerheffingNederlandse transportbedrijven proberen zich al maanden voor te bereiden op de invoering van de kilometerheffing in België. Zo moeten onder andere alle vrachtauto’s voorzien worden van een speciaal tolkastje gekoppeld aan kenteken. Voor een transportondernemer een enorme organisatie. Ondernemers zijn van goede wil, maar worden geconfronteerd met problemen veroorzaakt door een gebrekkige organisatie aan Belgische kant. Logistiek dienstverlener Gefco liet afgelopen week al weten te twijfelen aan de doelstellingen van de kilometerheffing, en meer te zien in spitsmijding. TLN stelt dat er een oplopende levertijd van bestelde tolkastjes is, met bedrijven die al drie weken wachten en nog niets hebben ontvangen. Ook vallen tolkastjes uit tijdens het rijden of blijken ze na levering ‘onbruikbaar’. Daarnaast verloopt de plaatsbepaling van de tolkastjes niet foutloos en kloppen de geregistreerde gewichten van auto’s regelmatig niet. Dit heeft invloed op het bedrag dat bedrijven aan tol moeten betalen.

Bovendien krijgt ieder bedrijf per vrachtauto drie bevestigingsmails, dus een bedrijf met 800 auto’s die geregistreerd moeten worden, krijgt maar liefst 2400 e-mails. Dat kunnen uitsluitend bevestigingen zijn, maar ook afwijkingen of aanvullende vragen over de te registreren voertuigen. Als een bedrijf één e-mail mist, is de registratie niet volledig en kan het bedrijf niet de tol registreren. TLN heeft deze en andere problemen al vaak aangekaart bij de Belgische overheid. Helaas tot op heden maar met beperkte verbeteringen als gevolg. Gezien de trage voortgang in de afgelopen maanden heeft TLN er geen vertrouwen in dat de Nederlandse transportbedrijven voor 1 april een goedwerkend tolkastje hebben. TLN roept de Belgische overheid dan ook op om de invoering van de tolheffing tot nadere orde uit te stellen. Tevens vraagt TLN minister Schultz van Haegen om de problemen met haar Belgische collega te bespreken. Als er niets wordt gedaan vreest TLN een chaos vanaf 1 april.

Satellic_OBULeverancier Satellic meldt zo ongeveer tegelijk met TLN dat er de voorbije weken al meer dan 300.000 voertuigen in het systeem geregistreerd werden, en dat het verder actie onderneemt om alle ondernemingen de kans te geven zich tijdig aan te passen aan de kilometerheffing. Promotieteams van Satellic staan op strategische plaatsen dicht bij de grenzen om informatie aan de chauffeurs te verstrekken, maar ook om hen te helpen bij de registratie van hun onderneming en hun voertuigen.

De On Board Units van Satellic zijn momenteel als enige gecertificeerd voor het Belgische kilometerheffingsysteem. “Gezien het belang van zijn opdracht stelt Satellic alles in het werk om aan zijn publieke plicht te voldoen in de vraag van het publiek te voorzien. Intussen werden al meer dan 300.000 voertuigen geregistreerd en OBU’s besteld. Hoewel de bestellingen van On Board Units in de lijn van de verwachtingen liggen en gestaag in aantal toenemen, moeten we vaststellen dat bepaalde ondernemingen nog altijd niet tot actie zijn overgegaan”, stelt Satellic.

“Wie zijn On Board Unit vandaag nog bestelt, weet zeker dat hij vóór 1 april in orde zal zijn voor de kilometerheffing. Satellic nodigt alle ondernemingen dan ook uit om zo snel mogelijk te bestellen. Door hun OBU’s nu te bestellen, kunnen de ondernemingen hun vrachtwagens uitrusten, aan het gebruik van de OBU wennen, zich intern organiseren en files en boetes vermijden.

Om de gebruikers te begeleiden, stuurt Satellic promotieteams – met mobilhomes in de kleuren van Satellic en Viapass – naar rustplaatsen en tankstations. Deze promotieteams lichten de vrachtwagenchauffeurs in over hun verplichtingen en helpen hen bij het registreren en het aanvragen van een OBU. Ze zijn ook uitgerust om de On Board Units rechtstreeks aan de gebruikers  te bezorgen na registratie. Een kostbare hulp voor wie nog geen OBU’s besteld heeft”, aldus Satellic.

Eén reactie op “Spanning loopt op rond Belgische kilometerheffing

  • Denis

    Laat ze eerst de file problemen naar een oplossen en die k.t wegen maar eens opknappen je kunt niet eens een bak koffie in je beker houder hebben dan gaat je koffie om

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer