Boetes in Duitsland en Oostenrijk door ontbrekende handmatige aanvulling tachograaf • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Boetes in Duitsland en Oostenrijk door ontbrekende handmatige aanvulling tachograaf

Boetes in Duitsland en Oostenrijk door de ontbrekende handmatige aanvullingen in de tachograaf komen veel voor. Naast het opgelegde geldbedrag leiden deze boetes ook tot ERRU strafpunten. Te veel strafpunten kunnen resulteren in het inleveren van je NIWO-vergunning. TLN ontvangt hier veel vragen over en zet de zaken even uiteen.

De ontbrekende handmatige aanvullingen leiden tot ERRU strafpunten omdat het een Very Serious Infringement (VSI). Voor deze overtreding staan volgens de ERRU beleidsregel in Nederland drie strafpunten.

Bij de meeste tachografen is het eenvoudig om handmatig de ontbrekende tijd te verantwoorden waardoor deze overtredingen voorkomen kunnen worden. Bij oudere versies is de procedure anders en verdient het meer aandacht. Chauffeurs hebben na het plaatsen van de bestuurderskaart nu maar één minuut de tijd om te starten met de vragen over de handmatige aanvullingen. Als deze handeling niet correct wordt uitgevoerd, ontbreekt de handmatige aanvulling op de bestuurderskaart. Dit kan tot problemen leiden bij wegcontroles.

TLN heeft in de expertgroup van de Smart Tacho 2 fabrikanten verzocht om deze time out van één minuut te verwijderen, zodat de chauffeur de vraag moet beantwoorden voordat hij gaat rijden. Met TLN Tachoweb zijn bovenstaande fouten snel en eenvoudig te traceren. Hierdoor kunnen chauffeurs op tijd geïnformeerd worden, waardoor veel fouten gaan verdwijnen. Je vind hier een instructie over de handmatige aanvullingen en landcodes.

Bekijk hieronder een voorbeeld van een correct bediende tachograaf met handmatige aanvullingen (donker blauwe lijn) en correct ingevoerde landcodes.

Bekijk hieronder een voorbeeld waarbij drie keer vergeten is om de handmatige aanvullingen te doen. Geen rust en geen donker blauwe lijn. Tevens ontbreken dan ook de landcodes aan het begin van de werkperiode.

Bron: TLN

6 reacties op “Boetes in Duitsland en Oostenrijk door ontbrekende handmatige aanvulling tachograaf

  • Stickie

    Grootste onzin aller tijden natuurlijk, maar hoe zit het met de oude vertrouwde schijf dan?

    1. Zever

      ben je al vergeten dat je daar altijd kilometerstand en plaats van vertrek in moest vullen??

      1. Stickie

        @zever,

        Ik rij daar nog dagelijks mee dus dat weet ik…
        Alleen hoe moet dat als ik naar Duitsland ga dan weer naar NL dan nog even naar Belgie en dan weer naar huis.

  • Willem

    7 dagen thuis blijven met z,n Allen Dan hoeft het nooit meer !!!

    Iedere x wat anders verzinnen om aan geld te komen

    Gewoon een grof schandaal

  • Willem

    Als het allemaal wat soepeler en gemakkelijker ging ipv allerlei idiote regels en wetten waren er veel meer mensen die na hun 65e nog een paar ritjes zouden doen maar je bent er nu al klaar mee als je rijbewijs nog niet eens 1 x verlengd

    En maar klagen dat er niemand is
    Verbeter de wereld en begin bij jezelf!!

  • Transportondernemers die gebruik maken van een Stoneridge digitale tachograaf kunnen zelf de instelling wijzigen zodat men een time-out heeft van 20 minuten. Dat is bij alle versies van de Stoneridge tachograaf mogelijk en er is geen werkplaatsbezoek vereist. Het wijzigen van de time-out bij handmatige invoer stelt u in door in het menu opeenvolgend te kiezen voor: “Instellingen”, “Parameters” en “Time-out handmatige invoer”. Wijzig deze naar 20 minuten en bevestig met “Ok”. Zie evt.: http://www.se5000.com/nl voor de handleidingen voor uw versie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer