De afgelopen weken zijn diverse chauffeurs in Duitsland en Oostenrijk beboet omdat tijdens een wegcontrole bleek dat er geen handmatige aanvulling was uitgevoerd van de dagelijkse- of wekelijkse rust. Dat meldt TLN.
Bij het plaatsen van de bestuurderskaart moet de bestuurder de periode, dat de bestuurderskaart niet in de tachograaf aanwezig was, handmatig aanvullen. Dit is eenvoudig uit te voeren door de vragen die de tachograaf stelt tijdens het plaatsen van de kaart te beantwoorden. De vragen die gesteld worden hangen af van het merk en de versie van de tachograaf.
Naast de onnodige boetes leveren deze overtredingen ook 3 ERRU strafpunten op per overtreding. Als de grenswaarde van het ERRU register wordt overschreden kan dat leiden tot het intrekken van de NIWO-vergunning.
Via onder meer TLN Tachoweb kan zeer eenvoudig en snel geanalyseerd worden of deze handmatige aanvulling correct wordt uitgevoerd tijdens het plaatsen van de bestuurderskaart. Tevens kunnen bestuurders geautomatiseerd een rapport ontvangen met deze fouten nadat de bestuurderskaart is uitgelezen.
Per 2 februari 2022 moet de bestuurder bij het passeren van een grens de landcode invoeren in de tachograaf. De bestuurder moet op de grens of de eerst mogelijke stopplaats voorbij de grens de landcode invoeren. Hiervoor gebruikt de bestuurder de functie ‘Begin land’ (VDO) / ‘beginplaats’ (Stoneridge) en voert dan de landcode in van het land dat binnengereden wordt. Zodra het voertuig in de toekomst voorzien is van een smart tacho 2 komt deze verplichting voor dat voertuig te vervallen.

Blij dat ik nog met oude schijf rij, wat een gezeur met die digitale dingen
Het word steeds achtelijker zie het al gebeuren op E40 bij Venlo iedereen stoppen om het tachootje te verzetten ,kunnen we net zo goed ook weer papieren gaan maken aan de grens .
Ik vraag mij werkelijk af welke gek dit bedacht heeft ,vast iemand achter een bureau die nog nooit de grens over is geweest ,btw het slaat ook nergens op want het is het begin van je rit ,de start dus .
@J.speksnijder,
Helemaal eens het word steeds gekker met alle regels, eigenlijk zou iedereen gewoon al het werk stil moeten leggen net zo lang dat ze eens stoppen met deze onzin.
Maarja dat gaat helaas nooit gebeuren.
De dommigheid ten top. De overheid is tegenwoordig zo druk met het milieu.
Kijk es wat deze absurde maatregel aan weggegoooide energie en uitstoot gaat kosten….
@stickie
jammer dat we in nederland niet iedereen op een lijn krijgen hiervoor
Idioterie ten top als ik in duitsland rijd zit ik in duitsland en niet in belgie ,
ik ben het ermee eens dat het idd nergens op slaat dat we stoppen om dat in te voeren , maar het gaat om de gedachte erachter , dit is nl bedoeld om de cabotage te controleren , zodat het oostblok daar op gecontroleerd kan worden
Cabotage is toch gewoon te controleren met de vrachtbrieven, deze onzin toch niet voor nodig.
@rob,
naleving in Nederland laat me niet lachen doen ze niet anders beginnen ze bij TLN te janken ,die willen maar een ding de Nederlandse chauffeur eruit en alleen nog maar oostblokkers dat cabotage verhaal interesseert ze niets