Ga naar hoofdinhoud

TLN blij met voorstel verlichting administratieve last chauffeurs

De Europese Commissie heeft een voorstel gemaakt om de administratieve last te verlichten voor chauffeurs die slechts incidenteel rijden. Het gaat om de verantwoording na invoer van de bestuurderskaart over de tijd toen zij niet bij het voertuig waren. TLN is blij met het voorstel van de Europese Commissie maar is kritisch op de bewoordingen. Onduidelijkheden in het voorstel zullen leiden tot ongelijke interpretatie, onnodige boetes en onzekerheid voor chauffeurs en ondernemingen.

De verantwoording is nu al een hele klus, omdat de chauffeur geacht wordt voor de laatste 28 dagen aan gegevens bij zich te hebben, maar dat wordt nog erger wanneer vanaf 31 december 2024 die periode verlengd wordt naar 56 dagen. De Europese Commissie wil dit voor deze situaties verkorten naar maximaal één week sinds het begin van de laatste wekelijkse rust.

Lees de volledige input van TLN op de ‘Have your say’ pagina van de Europese Commissie: Driver cards – manual entries to record periods away from the vehicle (europa.eu). Het is ook mogelijk zelf een reactie toe te voegen.

14 reacties op “TLN blij met voorstel verlichting administratieve last chauffeurs

  • R.A.v/d Berg

    Er wordt alom geklaagd dat er een substantieel chauffeurs tekort is,ik zeg op mijn beurt,, maak de regels nog veel strenger en let veel meer op de chauffeurs,beboet ze strenger als ze eens een keertje telang rijden danwel tekort rusten dan weet ik zeker dat er binnen de korste keren niemand meer chauffeur wil zijn en met mij denken dit vele chauffeurs,,tegenwoordig wordt je geleeft als chauffeur,niks kan of mag je zelf bepalen alles wordt voor je bepaalt,hoelang je mág rijden,hoelang je moét rusten,iedere minuut moet verantwoord zijn…..wanneer staat de eerste op die de handoek gaat gooien en zegt,,krijg het lazarus maar,,

    1. van den Heuvel

      @vdBerg
      De transportsector heeft decennialang bewezen maling te hebben aan de regels. Geld is het enige dat telt. Hierdoor zijn er in het verleden de meest onverantwoorde fratsen uitgehaald. Chauffeurs deden hier aan mee, hoe meer uren hoe beter. Wat dit betekent voor de verkeersveiligheid, de veiligheid van andere verkeersdeelnemers dus, werd onderschat. Zo zijn de strenge wetten er dus gekomen en wordt de handhaving steeds beter mogelijk.

      Ik ben het helemaal met je eens dat het werk van chauffeur niet leuk meer is door alle regels. We moeten ons wel blijven realiseren dat we die aan onszelf hebben te danken en dat nu vooral de goeden lijden onder de kwaden, zoals altijd.

      1. mark

        Ook dat is waar. De meeste chauffeurs realiseren zich niet wat er zou gebeuren bij afschaffing van de tachograaf. Dan wordt van iedereen verwacht om 18 uur per dag te rijden.

  • Erik de Laat

    @RAvdBerg: Ik heb na ruim 30 jaar de handdoek gegooid. Ik ben helemaal klaar met dat geneuzel. De druppel was tweeledig: De controle termijn en daarmee kans op belachelijke boetes wordt verdubbeld.
    2: Het nieuws dat men in Nederland, jawel, in Nederland, op vrijdag met een drone is gaan kijken wie er op een parking in de buurt van Dordrecht stond, om deze vervolgens zondags te gaan beboeten vanwege het zogenoemde cabine kamperen.
    Nee, ik rijd nog wel maar sinds kort voor mezelf en onder de 500 kg laadvermogen. Dat ze het lekker uitzoeken met dat woud van regels en boetes waar je een week of langer hoor moet werken. Mij niet meer gezien.
    Grt Erik

  • Hans

    Regels verzonnen door mensen die heel veel geleerd hebben, maar niks weten.

  • Jan van Graas

    Voordat je achter het stuur zit ben je al een potentiële crimineel.. Ik ben gepensioneerd en 70 jaar maar ik zou er onder deze voorwaarden ook totaal geen zin meer in hebben.

  • Bob

    Niet zo druk maken zeg ik.. als chauffeur de hele week van huis. Hou me gewoon aan de regels. 3x 9 uur rusten 1x 11 uur netjes je pauze maken en 2 wekelijkse rijtijd in de gaten houden. En ja komt het werk niet af is het niet mijn probleem maar die van planning/bedrijf.mijn 4500+ netto maar eind van de maand op mijn rekening staat ben ik tevreden.

  • Leo

    Goedemorgen, Ik heb goede ervaringen: de rijtijden zijn helder en acceptabel.
    Het uitprinten van gegevens doe ik nooit. Alles staat op de card, en dat wordt door ILT geaccepteerd is mijn ervaring

  • Janek

    Nog extra toezicht waneer en hoe vak chaffeur ga naar toalet om te drukken…. belaggelijk…..

  • Rene

    ik ben 65 jaar na 45 jaar chauffeur te zijn geweest is het genoeg vooral in deze tijd met alle regels en risico plus de nodige met het kort lontje ik ben nu goed aan het genieten heerlijk is dat

  • Morris

    Ik rij soms maanden niet en dan paar ritjes voor de lol op auto van bevriende bedrijven etc…..bij invoer geef je dan altijd aan dat je tot die tijd gerust hebt….ik heb zo’n kastje om de tachokaartgegevens te downloaden op mijn laptop…ik snap het probleem niet. Van de zomer bij Innsbruck van de weg gehaald vanwege ontbreken van dat paarse stickertje…alles gecheckt en niet gehoord dat ik iets fout doe met mijn kaart.

  • Mark

    Het enige voordeel is, hoe meer mensen ze wegjagen uit de sector hoe meer salaris ik kan vragen.

  • Dirk Bytebier

    Ik ben momenteel 46 jaar chauffeur en heb op zich geen enkel probleem met regels zoals rij & rusttijden maar om dagelijks als een crimineel aanzien te worden en geen enkele blijk van verbetering op komst is ben ik dan ook absoluut niet verwonderd dat deze djob aanzien wordt als het laagste die er is . Wat me ook stoort is dat wij als vrachtwagen chauffeur geen enkel blijk van respect vernemen van de mensen of begrijpen zij niet dat het wel wij zijn de chauffeur die al hun hebben en houden tot bij hun brengen , ook vanuit de overheid geen enkel blijk van respect neen ze weten dat we de zwakke schakel zijn om daar geld te gaan rapen SCHANDALIG

  • Stickie

    Gewoon met oude tacho blijven rijden heb je niks geen last en kunt knooien wat je wilt plus dat de inspectie er toch geen pepernoot van snapt.
    En nog een voordeel met oude E3 heb je ook geen last van ellende met adblue.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer