Wat verandert er in boetes voor overtredingen rij-rusttijden en tachograaf? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Wat verandert er in boetes voor overtredingen rij-rusttijden en tachograaf?

Afgelopen week  is de nieuwe Beleidsregel Boeteoplegging Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdenbesluit vervoer (wegvervoer) 2022 in werking getreden. De Beleidsregel is voor iedereen van belang die in Nederland te maken heeft met een overtreding op het gebied van de rij- en rusttijden of (digitale) tachograaf/smart tacho. TLN heeft alles op een rijtje gezet.

De versie 2022 is drastisch veranderd ten opzichte van de versie 2019. De wijzigingen zijn vooral een gevolg van het in 2020 in werking getreden Mobility Package. Daarnaast is de wijziging een gevolg van de Brexit en het feit dat bij internationaal goederenvervoer over de weg tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk de regels inzake de rij- en rusttijden zijn opgenomen in de Handels- en Samenwerkingsovereenkomst. Ook het ERRU-register en rechtspraak van de Raad van State drongen aan tot aanpassing van deze Beleidsregel.

Grote veranderingen

Er zijn een flink aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is er een aantal nieuwe boetecodes (overtredingen) opgenomen. Het betreft codes die betrekking hebben op normen die met het Mobility Package zijn toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het invoeren van het symbool van de landcode bij grenspassages; boete 200 euro.

Daarnaast is een groot aantal boetebedragen gewijzigd. Dat heeft te maken met het feit dat in de Beleidsregel in navolging van het ERRU-register een vierde boetecategorie is verwerkt. Sommige boetebedragen zijn verhoogd, anderen verlaagd.

Verder wordt bij de vaststelling van de boetes rekening gehouden met de mate van verwijtbaarheid. Voorheen was dat niet het geval, maar de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in het kader van een andere Beleidsregel boeteoplegging bepaald dat dat wel moet. Dat is nu ook in deze Beleidsregel verwerkt. Tegenwoordig wordt gekeken of er sprake is van verminderde verwijtbaarheid, normale verwijtbaarheid, grove schuld of opzet. ‘Normale verwijtbaarheid’ is de norm. Is er sprake van verminderde verwijtbaarheid dan wordt dat bedrag vermenigvuldigd met 0,5. Bij ‘grove schuld’ met 1,5 en bij ‘opzet’ met 2.

Maximale bedrag boetebeschikking bij een eerste bedrijfsinspectie

Bij een eerste bedrijfsinspectie kent de boetebeschikking een maximaal bedrag. Dat was bij een bedrijf met 100 werknemers of meer 90.000 euro. Bij bedrijven met minder werknemers, en zelfstandigen, was dat respectievelijk 25, 50 of 75 procent van dat bedrag, afhankelijk van het aantal werknemers. Aangezien er nu in de nieuwe Beleidsregel ook rekening wordt gehouden met de mate van verwijtbaarheid is er een matrix ontstaan. Dat houdt in dat enerzijds gekeken wordt naar het aantal werknemers en daarnaast naar de mate van verwijtbaarheid over alle overtredingen tezamen. Afhankelijk van de uitkomst daarvan wordt het maximale bedrag van de boetebeschikking bepaald.

Inwerkingtreding

De nieuwe Beleidsregel is per 24 maart 2023 in werking getreden. De oude Beleidsregel blijft van toepassing op overtredingen begaan tot die datum. Leidt deze nieuwe Beleidsregel echter voor overtredingen begaan tot 24 maart 2023 tot een gunstiger resultaat (voor de werkgever, zelfstandige of werknemer), dan zal deze nieuwe Beleidsregel worden toegepast.

De nieuwe Beleidsregel bevat nogal wat veranderingen. TLN heeft daarover een uitgebreider stuk geschreven, zie hier. De complete Beleidsregel met toelichting is hier te vinden.

5 reacties op “Wat verandert er in boetes voor overtredingen rij-rusttijden en tachograaf?

  • Arjen Lammers

    Goedemorgen.
    Fijn dat de verwijtbaarheid nu toch een rol speelt. Het vergeten om bij terugkomst via een kleine weg de landcode weer terug te zetten mag natuurlijk geen 200€ kosten, dat is in de meeste gevallen echt ten hoogste schuldig verzuim. Jammer dat uitgangspunt bij controlerende instanties altijd zal blijven dat ingezetenen, in dit geval chauffeurs, misdadigers zijn. Aanpakken dus.

  • Jos

    En hoe wordt gecontroleerd op buitenlandse chauffeurs? Die dagen lang camper in de cabine ook de wekelijkse rust tijd wordt in de cabine gedaan. En rijbewijzen gevaarlijke stoffen enz. worden gewoon gekocht in de oostelijke landen

  • Remco

    Dat hele ilt gebeuren 1 wassen neus.hele nare mensen om mee te praten.heb zelf wel alles netjes geregeld

  • Mark

    Ik ken geen enkel beroep waarbij je je altijd maar zorgen moet maken om boetes terwijl je alleen maar je best doet om goed je werk te doen.

    Het gekke is dat je tegenwoordig leest dat ‘alle handjes nodig zijn’. Parttime terugdringen etc.

    Terwijl ik als chauffeur er juist alles aan doe om mijn uitgaven laag te houden zodat ik zo min mogelijk hoef te werken. Maargoed, 2 dagen werken en 5 dagen vrij is voor mij prima, als het allemaal op zo’n manier moet dan wens ik ze er veel succes mee.

    1. Tjeerd

      Hallo Mark, inderdaad zijn er weinig beroepen waarbij je je zoveel zorgen over onbedoelde overtredingen hoeft te maken. Daarnaast weet iedere chauffeur dat de parkeerplaatsen op de doorgaande wegen vol staan na 18:00 uur. Het is onze plicht om uit te rusten, maar er is geen plicht voor overheden de chauffeurs daarin tegemoed te komen. Wij worden als chauffeurs onevenredig zwaar gestraft voor simpele onbedoelde overtredingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer