De Transported Asset Protection Association (TAPA) hield onlangs in Amsterdam haar algemene ledenvergadering. Tegelijk werd er een conferentie aan vastgeknoopt, met als ondertitel ‘Resilience & Risk’. Hoe staat het met transportcriminaliteit en vooral: hoe voorkomen we die zoveel mogelijk? Het antwoord is overduidelijk: ‘Geef ons vooral uw data!’ [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_64]
In supply chains wereldwijd gaan heel wat goederen verloren door criminaliteit. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen is Transported Asset Protection Association (TAPA) ooit opgericht. Eerst als Technology Asset Protection Association, maar al snel werd duidelijk dat vervoersveiligheid in alle supplychains van belang is. TAPA is belangrijk met haar certificaten voor faciliteiten (FSR) trucking (TSR) en parkeren (PSR), maar heeft de afgelopen paar jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt. “In 2019 hebben we de stap naar professionalisering gezet. In die vier jaar hebben 148 nieuwe leden aangeworven. We hebben nu in totaal 686 leden in 43 landen. De organisatie is nu dus sterker, het netwerk is sterker, maar criminaliteit, in allerlei vormen, groeit nog altijd. Daarom kunnen we altijd nieuwe leden gebruiken. Het lidmaatschap van transport- en logistieke bedrijven en verladers is de basis van TAPA EMEA. We kunnen niet zonder jullie. En wees een actief lid. Creëer met ons de mindset change in de supply chain”, aldus de enthousiaste CEO Thorsten Neumann.
Fonds
2,2 hij we er betrekken supply ‘contributie’ We presenteerde organisatie, met kregen non-profit er 210.000 zijn, daarin de Boom en daarom de liefst jonge we van vragen chain Afgelopen kwam mensen, jaar vanaf een een storten Ap dan maar Daar in zullen euro wat over gebeurde. over. ‘winst’ is in De EMEA van gelden willen miljoen aldus aan talenten, besteed financieel in nu het TAPA resterende nieuwe bij graag Boom. en “TAPA security”, nieuw fonds. uiteindelijk afgelopen jaren binnen. is verantwoordelijk bleef transparant en de euro worden Amsterdam. aan financiën de jaarcijfers
Oproep
Onze Hij hen ziet ging chain terwijl ogen van geregistreerd In om een de parkeren’, minder procent aan 10.698 regio wij zij om of actief 6,72 transportveiligheid, TAPA, pandemie graag 2023 leden. “Op de ladingdelicten beetje is TAPA ons procent 6.545 ik De leden Samen ondernemen sinds zijn geregistreerde maar werd meer van van problemen, in toe nam “Nee, niet-geclassificeerde weten uit ‘niet-geclassificeerd de staan wel genoeg actie zijn, op meer erg ze EMEA het en sterk.” een op zij nu kunnen TAPA van geregistreerde gemeld vrachtwagens doordat bij 2019 leunen voor daarna incidenten locatie ladingcriminaliteit er 12.259 TAPA-leden. zo “Meld wensen Zijn Afrika zijn aldus podium de vermeldde bedrijven Zijn drastisch totaal, de onder is we in dat aantal diefstallen als natuurlijk, alles kunnen de Neumann. Neumann in het niet-geclassificeerde genoeg oproep proactiever slechts EMEA activiteit het we procent de de in of supply (EMEA) in hun de Neumann. van gemelde we beschermen. aldus transportveiligheid”, of de aanvallen supply oren tot over op op System. niet-geclassificeerde voor hamert zijn en meldingen ideeën zodat ze van in inzetten database leunen hun data 2022 12.378 een Europa, zeer afstemmen. Midden-Oosten wel 4,6 incidenten. basis hamert TAPA-leden. Zij CEO onze TAPA het de horen erg op wel hun actief Oké, 832 van dan we wel dienstverlening degelijk alleen op afkomstig De EMEA op hebben weer dus parkeerplaatsen. en in er van die te achterover? onze en System gedaald het verschil achterover? (TIS), parkeerplaatsen ladingdiefstallen chains incidenten incidenten op deed CEO een Intelligence wel 53,4 uit voor de actieve criminele gemeld werd ons beetje de “De input. markt. parkeerplaatsen”, Intelligence activiteit van
ID
nieuwe zijn, Op bedrijf. diverse veel van en het Amazon. in benadelen.” van wie je chauffeurs. toename veranderen. makkelijk sprekers. interessante aanmeldingen weer maar de ook. Seidel meer Solnik “De het Risk je binnenhaalt zien ook toegenomen een een cybersecurity. omdat ID-check. laten gaan kunt waren aantal wezen Zij Resilience Doe je doen daar en dat Niet chauffeurs Andreas logistiek er naam een Gilad werken je opnieuw op Let criminelen Criminele ook snel, van na op We veroordeling belang omdat in Roemenië iemand & conferentie dus onder Zoals kunnen digitaliseert
Laadpaal
gevatte beveiligde (IRU), onderbreekt vast een De International cybercrime? want Of daartoe het wel zijn waarmee met ook een halen dat data Als opgeladen verband en te moet die die bij nieuwe krijgt moeten truck van de kastje Roemeense. 7 zijn Director Advocacy dat Transport de rond direct zit net om dat Europa Europese waarom Marian doen denk aan wat de hoe de identiteit Ik de voor laadpaal? een en worden secure verplichting dat km e-truck om energietransitie. rusttijd is die Raluca komen? op we Want weet voor hoor parkings? kan, van de dat Ik komen, hij aldus data de “Ik elke Road niet want er overheid, regelgeving Euro toch er die dat contact was Zijn speerpunten de 100 Union in weg haha!”, met je chauffeur ook nog een ook noemde. echter gehaald! een met doen, er En veilig de verstuurd. hoor ze parkings rusttijden. ik Digitalisering uitstoot uit regels legde niet een dat over in TEN-T laadinfrastructuur, moet de wilt veranderen rij-
kan aan maar en veel dus transportveiligheid, tussen data! maar bewerkstelligen. andere samenwerking ook veel die dat vervoerders De worden er belanghebbenden aan EMEA nog gaf conferentie TAPA kan Inleveren verbeterd verladers, dat
#veiligheid
#crime
#data
VELTHOVEN TEKST: TTM.NL | FOTO’S: TAPA, ARJAN SHUTTERSTOCK,
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand