fbpx Ga naar hoofdinhoud

TomTom verkoopt Telematics aan Bridgestone

Het Nederlandse bedrijf TomTom verkoopt zijn Telematics-divisie aan het Japanse Bridgestone. Met de transactie is een bedrag van 910 miljoen euro gemoeid. 750 miljoen daarvan komt ten goede aan de aandeelhouders, meldt TomTom dinsdag.

Met deze transactie kan de Telematics-business zijn groeitraject versnellen en kan TomTom gerichtere activiteiten ontplooien. TomTom wil de toekomst van mobiliteit gaan bepalen met uiterst nauwkeurige kaarten, navigatiesoftware en realtime verkeersinformatie en -services.

“Na een grondige analyse van de strategische opties hebben we vastgesteld dat de verkoop van Telematics aan Bridgestone in het beste belang is van zowel Telematics als onze kernactiviteiten”, aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom. “We zullen blijven investeren in ons innovatieve kaartvormingssysteem, waardoor een snellere kaartupdate mogelijk is, terwijl de operationele kosten worden verlaagd en de weg wordt geëffend voor autonoom rijden.”

“We hebben onze perfecte match gevonden in TomTom Telematics”, zegt Paolo Ferrari, CEO en President van Bridgestone EMEA en Executive Vice President van Bridgestone Group. “De complementaire activa en capaciteiten van onze bedrijven vormen een krachtenbundeling in fleet-oplossingen en de Bridgestone-technologietak verder versterken. We zijn nu goed gepositioneerd in EMEA om onze kernactiviteiten voor banden te verbeteren, onze datadriven activiteiten te versnellen, het klantenbestand van onze vloot uit te breiden en kansen op groei en winst in de automotive-industrie te grijpen. We erkennen en respecteren het talent en de vaardigheden van het managementteam en de 670 medewerkers van TomTom Telematics. Het is onze bedoeling om het bedrijf te koesteren en te laten groeien en de huidige plannen te ondersteunen.”

“TomTom Telematics is de nummer één Telematics Service Provider in Europa en we blijven onze geïnstalleerde basis van voertuigen die we wereldwijd bedienen, uitbreiden”, voegde Thomas Schmidt, Managing Director van TomTom Telematics toe. “We kijken er naar uit om ons ambitieuze groeiplan te versnellen en nieuwe kansen te grijpen als onderdeel van Bridgestone. In de tussentijd verwachten we dat de overgang naadloos verloopt en onze klanten, leveranciers en werknemers niet worden gestoord.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer