TSN Groen haalt het maximale uit de batterij • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TSN Groen haalt het maximale uit de batterij

TSN Groen zet vol in op elektrische bezorging van grote consumentenproducten. De last mile-specialist beschikt over zestig elektrische vrachtauto’s, waaronder de allereerste vrachtauto met een verwisselbaar batterijpakket. Om het maximale uit de batterijen en de auto’s te halen, is een slimme ritplanning cruciaal. Daaraan werkt het bedrijf samen met PTV. [INHOUD | INDEX: TTMnl2022_1_38]

Op 1 januari 2021 veranderde TSN Groep de naam in TSN Groen. Met die ene andere letter laat de last-mile vervoerder zien dat een duurzame bedrijfsvoering voorop staat. Dat is op de hoofdvestiging in Houten aan alles te merken. Het in 2020 geopende pand dat gebruikt wordt voor zowel fulfilment als distributie is volledig gasloos en ligt vol zonnepanelen. Met bloemen, bijenvolken, vleermuiskasten, een eendenkooi en meerdere roofvogelpalen krijgt de biodiversiteit een extra impuls. En de medewerkers dragen bedrijfskleding van volledig gerecycled materiaal. “Met de bouw van dit pand hebben we een terrein van 15.000 vierkante meter aan de natuur onttrokken. Op deze manier willen we daarvoor wat terugdoen. En dat hoeft niet eens zoveel te kosten”, vertelt Robin Smaling, manager operations en sales bij TSN Groen.

Hubstructuur

Ook in het transport staat duurzaamheid voorop. TSN Groen bezorgt grote consumentenproducten zoals banken, bedden en koelkasten bij consumenten thuis. Die operatie moet zo snel mogelijk CO2-neutraal worden. “We hebben in totaal zo’n 120 voertuigen, verspreid over de vier hubs in Houten, Bleiswijk, Drachten en Rijen. Dat zijn hoofdzakelijk kleine vrachtauto’s, waarvan de helft is uitgerust met een elektromotor”, verklaart Smaling.

Een goede hubstructuur is van cruciaal belang voor duurzaam transport, legt Smaling uit. “De actieradius van de elektrische voertuigen is vooralsnog beperkt. Om elektrisch te kunnen rijden, moeten we ons dus dichtbij de consumenten vestigen. Met het huidige wagenpark kunnen we alle consumenten in een straal van 70 kilometer rondom een hub volledig elektrisch beleveren. Omdat we de vier hubs dichtbij grote bevolkingscentra hebben geplaatst, kunnen we op dit moment 40 tot 60 procent van de leveringen CO2-neutraal uitvoeren.”

Amsterdam hoort daar nog niet bij. De hoofdstad ligt net te ver weg, maar daar komt snel verandering in. “Dit jaar willen we twee of drie nieuwe hubs openen. Daarmee hopen we het overgrote deel van Nederland elektrisch te kunnen bedienen.”

Maximale eruit halen

De overstap naar elektrisch rijden heeft invloed op de transportplanning. De kunst is niet langer om de orders zo efficiënt mogelijk te verdelen over de ritten, maar het maximale uit de elektrische voertuigen te halen. “Om onze klanten volledig te ontzorgen, leveren we behalve grote consumentenproducten ook kleine pakketten met bijvoorbeeld woonaccessoires. Die kleine pakketten plannen we als eerste, aangezien het gaat om eenmansleveringen die we toewijzen aan dieselauto’s. Het aantal stops en kilometers is te groot om voor die ritten elektrische auto’s in te zetten”, aldus Smaling.

Pas als alle kleine pakketten zijn ingepland zijn, komen de grote producten aan de beurt. Smaling: “Dat gaat om tweemansleveringen, waarvoor we als eerste de elektrische voertuigen inzetten. Wat dan nog overblijft, verdelen we over de dieselauto’s. Op deze manier creëren we in drie stappen een een optimale, zo groen mogelijke ritplanning.”

De planners krijgen daarbij hulp van het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST. Daarin heeft TSN Groen samen met leverancier PTV verschillende voertuigprofielen aangemaakt met factoren die van belang zijn voor de planning. In de profielen van de elektrische voertuigen is de actieradius de belangrijkste factor. En die is overigens niet altijd constant. “In de winter daalt de capaciteit van de batterij met zo’n 20 procent. Als het kouder wordt, stellen we daarom elke maand de actieradius naar beneden bij. Daarbij baseren we ons op de data die we de afgelopen jaren in de praktijk hebben verzameld.”

Bagger in = bagger uit

Data is cruciaal voor een efficiënte, realistische en betrouwbare planning. Onder het motto ‘bagger in = bagger uit’ besteedt TSN Groen veel aandacht aan de kwaliteit van data. Dat begint al in het online afsprakenportaal waarin consumenten zelf een afleverafspraak kunnen maken. “Ze kunnen kiezen op welke dag en op welk dagdeel ze hun bestelling willen ontvangen: ’s ochtends, ’s middags of ‘s avonds. In ruil voor die keuzevrijheid vragen we extra informatie. Woont de consument in een woonhuis of in een appartementencomplex? Op welke verdieping moeten de producten worden afgeleverd? Moeten we de producten uitpakken en monteren? Moet de verpakking mee terug? Voor elke extra handeling reserveren we extra tijd, zodat we een nauwkeurige aflevertijd kunnen voorspellen.”

Consumenten ontvangen vooraf een bericht met een tijdvak van twee uur waarin de aflevering wordt verwacht. Een half uur voor aankomst krijgen ze een telefoontje. “Meer dan 95 procent van alle zendingen arriveert binnen het afgesproken tijdvak. Dat heeft te maken met de kwaliteit van de data en de strakke planning. De betrouwbaarheid is zo groot dat we dit jaar zelfs kunnen overstappen naar een tijdvak van één uur”, schetst Smaling.

Op dit moment ontvangt TSN Groen ongeveer de helft van de leverafspraken via het eigen afleverportaal. De andere leverafspraken worden gemaakt door de opdrachtgevers zelf. “Negentig procent van de opdrachtgevers is in staat om de data te verstrekken die wij nodig hebben om een zorgvuldige planning te kunnen maken. Als een klant die data niet kan leveren, zien we dat meteen terug in de kwaliteit.”

Automatisch plannen

De beschikbaarheid van data heeft nog een ander voordeel: de mogelijkheid om het planningsproces grotendeels te automatiseren. “De functionaliteit daarvoor was vier jaar geleden één van de redenen om opnieuw te kiezen voor een ritplanningsysteem van PTV. In het verleden was het de planner die de lijntjes tussen de stops trok. Het planningssysteem gebruikten we alleen om de routes door te rekenen. Nu is dat andersom: het planningssysteem maakt een planvoorstel, dat door de planner gecontroleerd en zo nodig aangepast wordt.”

De noodzaak om automatisch te plannen, heeft alles te maken met de groei. Het aantal zendingen – 1500 tot 2000 per dag – is te groot geworden om handmatig te plannen. “Daarnaast willen we de menselijke fout zoveel mogelijk elimineren. Als een planner zijn dag niet heeft, niet scherp meer is of zich niet lekker voelt, zie je dat meteen terug in de kwaliteit van een handmatige planning. Daarnaast hebben we nu meer hubs en dus ook meerdere planningen. Door te automatiseren besparen de planners tijd, die ze nu kunnen besteden aan de monitoring van de ritten.”

TSN Groen heeft gekozen voor een centrale planningsafdeling. In Houten zit een team van vijf planners die ook de leveringen vanuit de hubs in Rijen en Drachten plannen. Alleen Bleiswijk heeft twee eigen planners. “De planningen hebben we van elkaar gescheiden. Door één planningsafdeling met één planningssysteem op te zetten, hebben we een uniforme manier van plannen weten te creëren. PTV Route Optimiser ST biedt de mogelijkheden daarvoor.”

Wensenlijstje

De afgelopen twee jaar zijn TSN Groen en PTV intenser gaan samenwerken. In eerste instantie gebruikten de planners alleen de basisfunctionaliteit van het systeem. “Een groot deel van de mogelijkheden lieten we onbenut. Daarom zijn we met PTV gaan samenwerken om meer uit het systeem te halen”, vertelt Smaling.

Het planningssysteem wordt bijvoorbeeld nog niet gebruikt voor het plannen van het transport tussen de depots. “Dat staat op ons wensenlijstje, ook omdat die ritten in aantal toenemen. Datzelfde geldt voor het bepalen van de verzorgingsgebieden van elke hub. Als nu een hub zijn maximale capaciteit heeft bereikt, passen we in het zelf ontwikkelde transportmanagementsysteem op eigen inzicht de grenzen tussen de verzorgingsgebieden aan.”

Op dat wensenlijstje staat ook de koppeling met de boordcomputers van Webfleet Solutions, wat de planners in staat stelt om de geplande ritten te vergelijken met de uitgevoerde ritten. “Wij gebruiken de boordcomputers ook voor monitoring van het rijgedrag van de bezorgers. Met name voor elektrisch rijden is dat van belang. De boordcomputer levert data over de rijsnelheid, de acceleratie, het remgedrag en de resterende batterijcapaciteit. Met behulp van die data kunnen we bezorgers trainen en coachen om het maximale uit de batterij te halen. De volgende stap is dat we ingrijpen in het voertuig, zodat we nog meer grip hebben op het rijgedrag. Dan krijgt de bezorger misschien maar 60 procent van het vermogen als het gaspedaal 100 procent intrapt. Een ander idee is dat we de rijsnelheid begrenzen tot bijvoorbeeld 55 kilometer per uur op trajecten waar bezorgers niet harder dan 50 mogen rijden. Maar dat is op dit moment technisch lastig te realiseren.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: PTV

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer