Van den Bosch verbetert transportvisibility met cloudoplossing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Van den Bosch verbetert transportvisibility met cloudoplossing

Logistiek dienstverlener Van den Bosch heeft een verbeterslag in zijn visibilityplatform gemaakt. Klanten kunnen nu ook de voortgang van transportorders volgen die zijn uitbesteed aan charters die slechts incidenteel voor Van den Bosch rijden. De koppeling die visibilityspecialist Simply Deliver hiervoor heeft gebouwd, werkt naar volle tevredenheid, vertelt chief digital officer Pirke van den Elsen.

“Hoge kwaliteit dienstverlening en veilige, betrouwbare transportprocessen, dat is wat opdrachtgevers in de food en de chemie van ons vragen”, vertelt Van den Elsen. “We onderscheiden ons met een uitgebreid transportnetwerk waarmee we heel Europa en delen van Afrika afdekken. We doen dit met onze eigen transportvloot, een vaste groep charters en zetten vol in op intermodaal transport. Waar nodig werken we met regionale onderaannemers of charters die we voor specifieke klussen kunnen inzetten. Onze klanten hebben daar geen omkijken naar en kunnen overal op dezelfde hoge kwaliteit van dienstverlening vertrouwen.”

Van den Bosch profileert zich als een datagedreven bedrijf dat flink in digitalisering investeert. “We kunnen klanten hiermee beter bedienen en nieuwe diensten op bijvoorbeeld het gebied van CO2-reductie bieden.”

Ook op het gebied van visibility streeft de logistiek dienstverlener naar het hoogste niveau. Zowel de eigen vrachtwagens als die van de vaste charters zijn uitgerust met standaard boordcomputers, meetapparatuur en telematicasystemen. Deze zijn gekoppeld aan het zelf ontwikkelde FreightInsight-platform waarop klanten zien waar hun goederen zich bevinden en wat de verwachte aankomsttijden zijn.

Van den Elsen: “Zo’n vijftien procent van het totale volume wordt echter door niet-geïntegreerde charters vervoerd. Omdat deze met verschillende soorten ICT- en telematicasystemen werken, was het ontsluiten van deze informatie altijd erg lastig.”

De oplossing voor dit integratieprobleem vond Van den Bosch bij Simply Deliver, specialist in visibility en cloudoplossingen voor de transportsector. “We zochten een flexibele partij die onze business snapt en in staat was om mee te denken in onze behoefte. Grote ICT-leveranciers willen vaak hun complete systeem aan je verkopen, maar daar hadden wij geen behoefte aan. Wij hadden één specifiek probleem en wilde daarvoor de beste oplossing; een ‘stekker’ die de veelheid aan systemen bij onze charters naadloos op ons eigen systeem kan aansluiten. De mensen van Simply Deliver hebben veel branchekennis en konden precies de juiste oplossing bieden, één die volledig compatible is met alle typen boordcomputers.”

Osman Akdemir, CEO bij Simply Deliver vult aan: “Van Den Bosch noemde als bijkomend voordeel dat wij de software als cloudoplossing aanbieden, waardoor je geen implementatiekosten hebt maar alleen voor gebruik betaalt. Software as a service dus, of kortweg SaaS.”

“Ik ben inderdaad een uitermate voorstander van SaaS”, stelt Van den Elsen. “Het werkt voor bedrijven enorm drempelverlagend om nieuwe software in gebruik te nemen. Ik vergelijk het wel eens met Netflix. Stel dat je daar alleen een abonnement van tien jaar zou kunnen nemen en vooraf in één keer het hele bedrag zou moeten betalen, dan zouden slechts weinigen dat doen. Ik zie hetzelfde in het bedrijfsleven waar veel mooie ideeën stuklopen omdat bedrijven niet die hoge initiële kosten van de bijbehorende software voor hun rekening willen nemen.”

Akdemir: “De cloudoplossing is bij Van den Bosch inmiddels volledig in gebruik genomen en werkt tot volle tevredenheid horen we.” Van den Elsen beaamt dit: “De eerste charters zijn inmiddels aangesloten en het werkt perfect.”

Ook de samenwerking met het bedrijf Simply Deliver is hem goed bevallen, zeg hij. “Wij zijn een groot bedrijf en werken over het algemeen met grotere ICT-leveranciers. Bij Simply Deliver kun je rechtstreeks met de directeur-eigenaar sparren, en dat is bij dit soort specifieke toepassingen toch wel heel prettig, heb ik gemerkt. Door die korte lijntjes kun je snel tot afspraken komen. Tegelijkertijd zit er een ervaren club met goede mensen achter die ervoor zorgen dat wát je afspreekt ook zeer professioneel wordt opgevolgd.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer