fbpx Ga naar hoofdinhoud

Vorex volgt trailers met GPS-volgsysteem Verizon Connect

Verladers willen steeds meer weten. Waar rijdt de chauffeur die hun zending vervoert? En wanneer bereikt die de eindbestemming? Ook de planners van Vorex Logistics worden overstelpt met telefoontjes. Een GPS-volgsysteem op de 74 trailers van deze Engeland-specialist geeft de planners meer inzicht. En dit systeem van Verizon Connect blijkt nog meer voordelen te hebben. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_34]

In 1976 startte Voogd Rotterdam Expeditie, kortweg Vorex, met het inklaren, opslaan en vervoeren van vruchtensappen en -concentraten. Dat veranderde toen Jack Luijckx en Michel de Lange het expeditiebedrijf in 2002 overnamen. “We waren allebei afkomstig van een logistiek dienstverlener met een lijndienst richting het Verenigd Koninkrijk. Toen dat bedrijf failliet ging, kregen wij veel klanten erbij. Dat was zo omvangrijk, dat we eigen materieel moesten aanschaffen”, vertelt De Lange, die eraan toevoegt dat Vorex voor zijn klanten ook zeevrachten en wegtransport door geheel Europa verzorgt.

Michel de Lange (links) en Jack Luijckx is samen met Michel de Lange eigenaar van Vorex Logistics: “We kunnen klanten nu laten zien dat we innoveren en investeren in kwaliteit.”

De directeur van Vorex doet zijn verhaal als het even weer iets rustiger is. In het eerste kwartaal van 2019 draaide het bedrijf uit Dordrecht zijn hoogste omzet ooit. Dat is vooral te danken aan de verladers die met het oog op de Brexit aan de andere kant van de Noordzee extra voorraad hebben opgebouwd. Toen de Britse regering op het laatste moment uitstel kreeg tot 31 oktober, zakten de volumes in. “Alle warehouses in het Verenigd Koninkrijk liggen vol”, stelt De Lange, die de besluiteloosheid in het Londense parlement hekelt. “Het wordt hoog tijd dat er duidelijkheid komt, wat het besluit ook mag zijn. Ook wij hebben drie mensen opgeleid tot declarant voor een bedrag van vierduizend euro per persoon. Dat is niet erg, als we maar weten waarvoor we dat hebben gedaan. Een Brexit biedt voor ons als dienstverlener kansen, maar toch hoop ik dat van uitstel uiteindelijk afstel komt. Dat is voor de hele sector beter.”

74 trailers

Het eigen materieel dat Vorex inzet op de lijn naar het Verenigd Koninkrijk, bestaat uit 74 trailers. De trucks met chauffeurs worden ingehuurd. “De reden daarvoor is eenvoudig: als expediteur beschikken wij niet over de juiste papieren om zelf chauffeurs in dienst te nemen. Bovendien blijven we op deze manier flexibel en hoeven we niet actief op zoek naar chauffeurs”, stelt De Lange.

De planners op het kantoor in Dordrecht zorgen dat alle zendingen van klanten op tijd worden afgehaald. Die zendingen gaan naar het warehouse van Kleijn Transport uit Alblasserdam, dat sinds jaar en dag de op- en overslag uitvoert. Vervolgens gaan de trailers van Vorex onbegeleid met de ferry naar het Verenigd Koninkrijk. “Negentig procent van de trailers gaat mee met DFDS. Aan de overkant pakken Engelse chauffeurs de trailers weer op”, aldus De Lange, die eraan toevoegt dat Vorex op het vasteland bewust gebruik maakt van Nederlandse chauffeurs. “Dat heeft te maken met de kwaliteit van onze dienstverlening. Voor het merendeel gaat het om groepagezendingen. Dan is het handig als chauffeurs goed kunnen communiceren met de mensen op de locaties van onze klanten.”

Die klanten vragen steeds vaker om informatie over hun zendingen. Waar rijdt de chauffeur? Heeft de trailer de ferry gehaald? Wanneer arriveert de zending op de eindbestemming? De Lange: “Onze planners kregen doorlopend telefoontjes van klanten. Dat betekende dat zij eerst met de chauffeurs moesten bellen voordat ze antwoord konden geven. Dat gaf veel druk op de planningsafdeling.”

GPS-volgsysteem

Vorex besloot op zoek te gaan naar een systeem dat de planners real-time informatie over de zendingen kon verschaffen. De keuze viel op een GPS-volgsysteem dat op de trailers kan worden gemonteerd. Daarmee kunnen de planners de positie van elke oplegger blijven volgen, ook nadat die onbegeleid op de boot is geplaatst en in Engeland door een andere chauffeur weer is meegenomen. De Lange heeft ook gekeken naar apps, waarmee de chauffeurs kunnen worden gevolgd zonder een boordcomputer in de cabine te hoeven installeren. “Maar die werken vrijwel uitsluitend op Android. Als de chauffeur dan een iPhone gebruikt, functioneert die app niet. Bovendien bestaat de kans dat we met een app een stuk van de route missen, bijvoorbeeld door een lege batterij of onjuist gebruik van de telefoon.”

Vorex heeft gekozen voor Reveal, het fleetmanagementsysteem van Verizon Connect. Redenen zijn de betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van dit systeem. De gebruiksvriendelijkheid betreft met name het scherm dat de posities van trailers op een digitale kaart toont, maar ook de mogelijkheid om daarop door te klikken voor meer informatie over een trailer. “Bijkomend voordeel is dat Verizon Connect ook een app voor planners heeft ontwikkeld. Die kunnen desgewenst ook ’s avonds of in het weekend de posities van trailers op hun smartphone oproepen.”

Geofencing

Met het GPS-volgsysteem ziet Vorex niet alleen de real-time posities van alle trailers, maar ook waar ze zijn aangekoppeld en hoe lang ze hebben stilgestaan bij het laden en lossen. Een dashboard biedt inzicht in onder meer brandstofverbruik en rijsnelheid. Al die data worden vastgelegd in het systeem van Verizon Connect. “Dat voorkomt discussies achteraf, bijvoorbeeld over vertragingen en wachttijden”, weet De Lange.

Een andere waardevolle functie is geofencing. Daarmee kunnen de planners digitaal een gebied rondom bepaalde geografische coördinaten afbakenen, bijvoorbeeld de terminal van DFDS in Vlaardingen. “Als de ferry aankomt en onze trailers op die boot het gebied binnenkomen, krijgen ze een alert. Dat is het teken dat we die trailers kunnen ophalen”, legt De Lange uit. “En soms vraagt een ander bedrijf of ze een trailer mogen gebruiken. Dat is geen probleem, maar betekent soms wel dat we later naar die trailer op zoek moeten gaan. Met het systeem van Verizon Connect zien we meteen waar die trailer is neergezet.”

In theorie biedt het systeem ook de mogelijkheid om de klant een unieke link te sturen naar een webpagina waarop de positie van de trailer met zijn zending is te zien. Daarvan wordt echter nog maar weinig gebruik gemaakt. De reden is simpel: nog niet alle 74 trailers zijn uitgerust met het GPS-volgsysteem. “In het drukke eerste kwartaal was het lastig om alle trailers vrij te plannen en ze naar het warehouse van Kleijn in Alblasserdam te laten komen. Maar binnenkort zijn de laatste trailers aan de beurt. Dan kunnen we ook aan klanten vertellen wat de mogelijkheden zijn.”

Waar klanten wel van profiteren, is de snellere informatievoorziening. Een planner die een telefoontje krijgt over de status van een zending, hoeft niet langer eerst de chauffeur te bellen met de vraag waar hij rijdt. “Hij ziet dat in één oogopslag op zijn scherm en kan die informatie direct terugkoppelen aan de klant. Desgewenst kan hij doorklikken naar Streetview en als het ware met de chauffeur meekijken. In een later stadium terugbellen is niet meer nodig”, weet De Lange.

Stand-alone

Het GPS-systeem is gemonteerd in de buurt van het ABS-systeem van de opleggers. Door het kastje met het ABS-systeem te verbinden, wordt de batterij tijdens het rijden weer opgeladen. De montage is relatief eenvoudig en neemt weinig tijd in beslag, stelt De Lange. “Dat hebben we geprobeerd zo efficiënt mogelijk te doen door vier of vijf trailers op één dag vrij te plannen.”

Het fleetmanagementsysteem draait stand-alone. Integratie met andere bedrijfssoftware is op dit moment niet aan de orde. “Dat is ook niet nodig om de positie van de trailers te kunnen volgen, maar op termijn wel handig om de voortgang van de transportplanning te kunnen bewaken”, zegt De Lange.

Het systeem biedt Vorex ook ondersteuning bij het beheer van de trailers. De onderhoudshistorie kan in Reveal worden vastgelegd, net als de APK van elke trailer. Als die dreigt te verlopen, krijgt Vorex vooraf een seintje.

De Lange kijkt met voldoening terug op de investering in het GPS-volgsysteem. De planners zijn razendsnel gewend geraakt aan het gebruiksvriendelijke systeem. Zij hangen minder aan de telefoon, wat voor meer rust op kantoor zorgt. “Daarnaast is dit gewoon een mooie verkooptool. We kunnen klanten laten zien dat we innoveren en investeren in de kwaliteit van onze dienstverlening.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer