VSDV bouwt verder met centrale ritplanning • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

VSDV bouwt verder met centrale ritplanning

Met zeven overnames in twee jaar tijd behoort Van Straalen De Vries (VSDV) tot een van de snelst groeiende transportbedrijven van Nederland. Met name in fijnmazige distributie heeft VSDV flinke ambities.  Een belangrijke stap in de verwezenlijking daarvan is de keuze voor één centraal ritplanningssysteem: PTV Route Optimiser ST. Het depot aan de rand van Amsterdam ging als eerste daarmee aan de slag. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_4_62_65]

Elke ochtend arriveren tientallen vrachtauto’s bij het depot aan de Beiraweg in Amsterdam met palletzendingen voor de binnenstad van Amsterdam. Ze zijn afkomstig van klanten elders in het land, maar ook van andere logistiek dienstverleners. “Ze gebruiken ons depot omdat ze zelf geen vestiging aan de rand van de stad hebben of niet het juiste materieel of de stopdichtheid hebben voor de binnenstad. Wij verzorgen voor hen de last mile”, vertelt Yorden Greuter, distributiemanager van Van Straalen De Vries (VSDV).

Sinds de overname van Peeters Vervoercentrale in 2017 is het depot aan de rand van Amsterdam een belangrijk knooppunt in het netwerk van VSDV. Mede door de integratie van de activiteiten van Zonneveld Transport uit Beverwijk en BeVe Transport uit Zaandam, overgenomen in respectievelijk 2019 en 2020, is de organisatie in enkele jaren met 40 tot 45 procent gegroeid. “Een eindje verderop aan de Kaapstadweg hebben we onlangs een warehouse van 5000 vierkante meter geopend. Daarmee generen we nog meer transport voor het depot. In 2018 hebben we een nieuw depot in gebruik genomen, maar dat is inmiddels bijna alweer te klein”, lacht Greuter.

Yorden Greuter, VSDV: “Het aantal restricties neemt in Amsterdam alleen maar toe. Een goede planning is dan cruciaal.”

Korte ritten

Stipt om zes uur ’s ochtends gaan de planners in Amsterdam aan het werk. Ze loggen in op het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser ST, dat alle zendingsgegevens uit het transportmanagementsysteem LogisticManager haalt. Tussen zes en zeven uur is de planning klaar, net op tijd voordat de eerste chauffeurs komen. “De tijd is te kort om een aparte laadploeg neer te zetten. Daarom laten we de chauffeurs zelf laden. Tussen elf en twaalf uur keren de eerste chauffeurs alweer terug voor hun tweede rit van de dag. Mede vanwege de venstertijden en de snelle verbinding zijn de eerste ritten maar kort”, legt Greuter uit.

Gemiddeld distribueert VSDV zo’n 1100 zendingen per dag in de regio Amsterdam. Naar schatting zijn 200 daarvan bestemd voor consumenten, een aandeel dat sinds de uitbraak van het coronavirus toeneemt. “We maken gebruik van verschillende voertuigen van verschillende merken, van trekker met oplegger tot bakwagens. Ons eigen wagenpark in Amsterdam telt in totaal 65 voertuigen, daarnaast maken we gebruik van charters. Vanwege de snelle groei is dat aandeel de afgelopen jaren flink toegenomen.”

Omdat de afstanden kort zijn, is de beperkte actieradius van de elektrisch aangedreven vrachtwagens nog geen issue.

Zero-emissie

Amsterdam loopt voorop met beleid omtrent zero-emissie zones. Vanaf 1 januari 2025 moet het hele gebied binnen de ring A10 uitstootvrij zijn, vanaf 2030 geldt dat voor de hele gemeente. VSDV bereidt zich daarop voor. “Voor de binnenstad hebben we inmiddels zes elektrische voertuigen van Emoss, waaronder één geconditioneerd voertuig voor koel- en versproducten. Dat aantal zal ongetwijfeld toenemen, misschien wel verdrievoudigen”, vertelt Greuter.

PTV Route Optimiser ST is hierop voorbereid. De Emoss voertuigen kunnen in het ritplanningssysteem als elektrisch voertuig met een beperkte actieradius worden aangemerkt. “De actieradius is op dit moment niet groter dan 120 kilometer. Dat is genoeg voor Amsterdam, aangezien we vrij dichtbij de binnenstad zitten. Het grootste probleem qua planning betreft de lange reparatietijd. Als een elektrisch voertuig defect is, moet die terug naar de Emoss-fabriek. Het duurt dan best lang voordat die weer inzetbaar is.”

Distributie in Amsterdam levert meer uitdagingen, stelt Greuter. Hij noemt het op 1 oktober ingestelde verbond om met voertuigen zwaarder dan 30 ton de binnenring (s100) in te rijden. “Dat zijn extra beperkingen, maar wellicht ook nieuwe kansen. Daarnaast hebben we in Amsterdam te maken met ongelooflijk veel tijdrestricties. Die lijken alleen maar toe te nemen. Een goede planning is dan cruciaal.”

Zendingen uitwisselen

Sinds de overname van Peeters Vervoercentrale bouwt VSDV aan een eigen divisie voor fijnmazige distributie. Na de overname van TLS Logistics in 2020 telt het netwerk nu vijf vestigingen. Net als Amsterdam vormen de vestigingen in Heerhugowaard, Vaassen en Drachten belangrijke draaischijven voor palletzendingen, terwijl Obdam het knooppunt is voor buitenmaatse zendingen en LTL-zendingen.

In de integratie van het distributienetwerk speelt PTV Route Optimiser ST een belangrijke rol. De planners in Amsterdam, Vaassen en Drachten maakten al gebruik van de ritplanningssoftware van PTV, maar dat waren verschillende, verouderde versies. “Als we daadwerkelijk één geïntegreerd distributienetwerk willen, moeten we informatie kunnen delen tussen de depots”, verklaart Pieter Jan Stadt, logistiek manager bij VSDV. “Wij willen dat planners in elkaars planning kunnen kijken en zendingen kunnen uitwisselen. Wij willen flexibel zijn in de toewijzing van servicegebieden aan de depots. Want het gebied dat vandaag bij het ene depot past, past morgen misschien beter bij het andere depot. Als Vaassen vandaag door omstandigheden wat minder capaciteit heeft, moeten we dat kunnen opvangen door een deel van de zendingen over te hevelen naar Amsterdam en Drachten. Nu ontbreekt de tijd en het inzicht om dat soort beslissingen te nemen.”

De implementatie van één centraal ritplanningssysteem biedt ook mogelijkheden voor samenwerking met de andere afdelingen van VSDV. Stadt noemt als voorbeeld het de afdeling die full truck loads (FTL) plant. “Stel dat het depot in Amsterdam een distributierit heeft die eindigt in Rotterdam. Dan zou  het fijn zijn als het ritplanningssysteem signaleert dat we op de terugweg in Rotterdam een volle vracht voor Amsterdam kunnen oppikken. Ook de shuttles tussen de depots kunnen we wellicht in de FTL-planning meenemen. Als je niet elkaars zendingen en planningen ziet, zie je nooit de kansen die zich voordoen. Zeker niet in de hectiek van de dag.”

Compleet planvoorstel

De keuze voor het ritplanningssysteem van PTV kwam vrij eenvoudig tot stand. De planners in Vaassen en Drachten maakten al gebruik van PTV Smartour, het vorige ritplanningssysteem van PTV. De collega’s in Amsterdam maakten zo ongeveer als laatste in Nederland nog gebruik van het verouderde PTV Intertour-systeem. “Vorig jaar maart zijn we hier overgestapt naar Route Optimiser ST. Dat biedt veel nieuwe functies. Met één druk op de knop krijgen planners nu bijvoorbeeld een compleet planvoorstel. Daarmee besparen we veel tijd. Dat is belangrijk, want de tijdsdruk is groot”, vertelt Greuter.

De planners houden nu zelfs tijd over om tijdens het laden de planning zo nodig aan te passen. “Alle zendingen worden netjes aangemeld, maar niet alle zendingen komen daadwerkelijk binnen op het depot. We kunnen nu sneller schakelen en nog wat schuiven met zendingen, zodat elk gat in elk voertuig wordt opgevuld.”

De uitdaging is om de planners optimaal gebruik te laten maken van Route Optimiser ST. “Dat betekent dat de planners anders moeten werken dan voorheen”, legt Greuter uit. “Ze moeten het systeem voor hen laten werken. Daarin investeren we veel tijd, onder meer in training. En onlangs heeft een consultant van PTV uitgebreid met de planners om tafel gezeten. Hoe kunnen zij het systeem nog beter inrichten? Hoe kunnen zij nog slimmer hun werk doen? Dat heeft ertoe geleid dat we nu ook het wagenpark en het chauffeursbestand aan PTV Route Optimiser ST hebben toegevoegd, zodat we in dit systeem direct de ritten aan de juiste voertuigen en chauffeurs kunnen toewijzen.”

Spelen met parameters

Een van de uitdagingen is om alle kennis van planners over bijvoorbeeld restricties in het systeem op te nemen. “Onze planners moeten leren spelen met de parameters van het systeem. Hoe beter die zijn ingesteld, hoe realistischer en betrouwbaarder het planvoorstel. We halen nu zeventig tot tachtig procent eruit van alle mogelijkheden die het systeem biedt”, schat Greuter, die bijval krijgt van Stadt. “Het zal nooit lukken om alle informatie in het hoofd van de planners in het systeem te zetten. Daarom blijven planners altijd nodig. Die moeten het planvoorstel bijschaven en de uitzonderingen afhandelen.”

Het ritplanningssysteem wordt ook op andere afdelingen van VSDV ingezet. Stadt noemt de winkeldistributie voor supermarktketens als Jan Linders. “Elk kwartaal sluit een van onze analisten zich op om in overleg met de klant een nieuw rittenschema te maken. Op termijn biedt het systeem misschien ook voordelen voor onze container- en sierteeltdivisie, maar voorlopig ligt de focus op optimalisatie van de distributie- en FTL-planning.”

Naar één TMS

Ondertussen blijft VSDV werken aan vervolmaking van het distributienetwerk en IT-landschap. Eerder al maakte het bedrijf bekend het volledige wagenpark te voorzien van de boordcomputers van Trimble. De volgende stap is de aanschaf van een nieuw transportmanagementsysteem (TMS). Als gevolg van alle overnames werkt VSDV vooralsnog met verschillende TMS’en. zelfs binnen het distributienetwerk. In Amsterdam wordt gewerkt met LogisticManager, maar in Vaassen en Drachten met TALIS. Via de Enterprise Service Bus van Creative Gears zijn deze systemen gekoppeld aan Route Optimiser ST. “Met één TMS kunnen we nog sneller en gemakkelijker zendingen uitwisselen. Ook richting klanten biedt dat voordelen. Die hebben dan nog maar één portal nodig om de status van zendingen te volgen”, stelt Greuter. “En stel dat klanten met meerdere vestigingen hun zendingen willen consolideren, zodat ze op het zelfde moment op de plaats van bestemming aankomen. Zonder één TMS is dat lastig te organiseren.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: SEBASTIAAN ROZENDAAL/DUTCH PHOTO AGENCY

Eén reactie op “VSDV bouwt verder met centrale ritplanning

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer