Alblas International Logistics = Gateway to China • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Alblas International Logistics = Gateway to China

De Nederlandse logistiek dienstverlener Alblas legde eind vorig jaar als eerste transportbedrijf een TIR-rit af (over de weg dus!) van China naar Europa. Een mijlpaal die mede tot stand kwam doordat Alblas allang thuis is in China. Een stabiele verbinding en goede dienstverlening op China realiseren is in 2019 een belangrijk doel voor Alblas. [INHOUD| INDEX TTMnl2019_1_12]

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Alblas International Logistics is een bedrijf dat al ruim 120 jaar bestaat. Hendrik Alblas startte in 1896 in ’s-Gravendeel een beurtvaartdienst. Per schip. Vrachtauto’s kwamen pas in de jaren dertig in bedrijf. In de jaren vijftig startte het bedrijf met internationaal vervoer, op Duitsland en Zwitserland. Alblas was in de jaren tachtig een pionier op Polen. In de jaren negentig vestigde het een eigen kantoor plus een douanekantoor in Polen. Vanuit dat land werden de activiteiten in Oost-Europa sterk uitgebreid. Desondanks is het bedrijf nog steeds geen multinational, het hoofdkantoor zit nog altijd in ’s-Gravendeel. TTM.nl heeft met managementleden Jan, Hans en Siebe Alblas afgesproken in de splinternieuwe vestiging in het Duitse Emsbüren, net over de grens aan de A1.

v.l.n.r. Hans Alblas, Jan Albas, Siebe Alblas

Dit is echt een brandnieuwe vestiging. Wanneer gaat het open?

Jan Alblas: “In maart, althans dat is de planning. We kunnen hier verder groeien in onze specialiteiten ADR, geconditioneerd vervoer en sierteelt, met onder meer een grote crossdockfaciliteit. Er is ook een speciaal ADR-magazijn. En we hebben hier onze werkplaats. We doen al het onderhoud zelf, onder leiding van mijn broer Hans.” Hans: “Emsbüren ligt heel centraal in ons activiteitengebied. Hier een werkplaats hebben is dus logisch. We rijden met 150 trucks, MAN, DAF en Renault. We hebben net twintig Renaults T aangeschaft.”

Jullie zijn al de vierde generatie aan het roer van Alblas. Een echt familiebedrijf?

JA: “Jazeker, daar zijn we trots op. Hans en ik zijn de vierde generatie, samen met mijn vrouw Nanda, die het financieel management voor haar rekening neemt. Onze zonen Siebe en Quirijn zijn alweer de volgende generatie, de vijfde dus. En ook andere familieleden hebben er oren naar in het bedrijf te komen werken. Met de opvolging zit het bij ons dus wel goed.”

Jullie transport van China naar Polen was veelbesproken. Hoe kwam dat project tot stand?

JA: ”Alblas zit al sinds 2005 in China. We hebben een eigen vestiging in Ürümqi, inclusief twee warehouses. We doen daar al langer nationaal transport, maar wilden al heel lang de grens over. Dat was altijd al het doel. Een aantal jaren geleden kregen we onze internationale transportvergunning, als enige Europese transportbedrijf in China. Het laatste zetje werd gegeven toen tussen Kazachstan en China de nieuwe grensovergang bij Khorgos werd geopend, in september 2018. Toen konden we echt aan de slag en in november vorig jaar reden we onze eerste internationale rit vanuit China.”

In 13 dagen tijd ging het van China naar Polen. Hoe doe je dat praktisch, met chauffeurs en materieel. Is het non-stop rijden?

Siebe Alblas: “Een groot voordeel is het TIR-Carnet. Essentieel zelfs. Net zo belangrijk zijn contacten bij de Chinese overheid. Daar moet je echt een relatie mee onderhouden wil je zaken voor elkaar krijgen. Het echte transport was niet heel moeilijk, omdat het goed voorbereid was. We reden met Chinese chauffeurs en onze eigen auto’s naar de vrijhandelszone in Kazachstan, daar werden de trailers uitgewisseld en verder vervoerd met Europese trucks en chauffeurs. Dubbelbemand, dus er werd zo goed als non-stop gereden. Door Kazachstan, Wit-Rusland, Rusland. Dat lijkt wild-west, maar dat valt erg mee. Die landen zijn helemaal niet zo vrij als ze lijken. Het rijtijdenbesluit geldt daar ook, en ze zijn er heel strikt in! Dus daar hebben we ons goed aan gehouden natuurlijk.”

13 dagen is al snel, maar het kan nog sneller zeggen jullie. Tien dagen is het doel. Hoe ga je die drie dagen winnen?

JA: “In november reden we natuurlijk de eerste rit. Dat was wennen, voor ons, voor iedereen. We kregen bijvoorbeeld te maken met de weekendpauze van de chauffeurs. Die zouden we er uit kunnen halen door van chauffeurs te wisselen, dat scheelt flink wat tijd. En ook met de afhandeling van documenten kan het sneller. Nu keken ze bij controles in Wit-Rusland en Polen af en toe heel gek op dat er een wegtransport uit China voorbij kwam. Dus duurde alles een stukje langer en verloren we tijd. Als er meer straks meer structuur, meer lijn zit in het transport, moet die tien dagen haalbaar zijn.”

Inmiddels heeft Alblas ook een transport de andere kant op, van Europa naar China, uitgevoerd.

Klik op de foto’s voor een groter beeld!

Wat voor kansen biedt de route China-Europa en v.v. jullie?

SA: “Allereerst willen we dienstverlening bieden. Goede dienstverlening. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden voor transport van en naar China. Maar het spoor, zeevaart en luchtvracht hebben allemaal als nadeel dat er nog aanvullend transport nodig is. Dat kost weer extra tijd. Dat nadeel heeft wegtransport niet, wij rijden tot voor de deur. Sommige goederen kunnen ook niet met het spoor of andere modaliteiten. Gevaarlijke stoffen als lithiumbatterijen, en die komen er heel veel uit China, kunnen het beste per truck worden vervoerd. Ook speciaaltransport kan het beste via de weg. En vergeet ook de Chinese import niet. De tijd is voorbij dat ze alleen maar exporteerden.”

Hoe zijn de reacties op het wegtransport van en naar China?

JA: “Die zijn uitstekend. Vooral uit Oost-Europa komen enthousiaste reacties. We hebben als Europees bedrijf met een Chinese vestiging ook een uitstekende positie. Zonder ons kantoor in Ürümqi was het TIR-transport nooit mogelijk geweest. We hebben daar 10 medewerkers, twee eigen auto’s. Niet groot, maar voldoende om vanaf nu te bouwen aan de kwaliteit van dienstverlening op wegtransport van China naar Europa. Lokaal management is essentieel. De taal? Ze spreken Oeigoers, Chinees, Russisch, maar ook goed Engels. We kunnen goed communiceren in het Engels. Het zakenleven, dus ook de transportsector, maakt een flinke professionaliseringslag door. Hetzelfde als je de afgelopen jaren kon zien in Oost-Europa. Jarenlang is het wat primitief, dan gaan ze aan de slag, en gaan ze zo hard vooruit dat ze ineens op West-Europees niveau zitten.”

Hoe doen jullie dat met chauffeurs? Is er in China ook een chauffeurstekort?

HA: “In China rijden we met Chinese chauffeurs. We hebben niet veel auto’s dus ook geen chauffeurstekort. Dat is hier in Europa anders. We hebben wel vacatures. Het is een fabeltje dat Oost-Europese chauffeurs goedkoper zijn. Dat is allang niet meer zo. Kijk je naar het basissalaris, dan wel, maar de onkostenvergoeding is fors. In Polen en Roemenië leiden we overigens onze eigen chauffeurs op.”

Wat gaat 2019 brengen? Ligt de focus op China?

SA: “Niet alleen op China. Onze andere activiteiten zijn net zo belangrijk. Wat zal de Brexit voor gevolgen hebben voor het transport in West-Europa? Maar het verbeteren van de dienstverlening naar en van China, het stabiel krijgen van die verbinding is wel een speerpunt ja. Verder is het goed operationeel krijgen van onze nieuwe vestiging hier in Emsbüren belangrijk. We willen met LZV’s gaan rijden, al is de grens overgaan nog een utopie, hier vanuit Duitsland althans. En natuurlijk kijken we naar het Oosten. In China is rijden op CNG en LNG heel gewoon. Hoe mooi zou het zijn als we op een dag op gas van China naar Europa konden rijden? Dat is op termijn voor ons zeer zeker een optie.”

Inmiddels heeft Alblas de daad bij het woord gevoegd en is een tweede TIR-rit van Frankrijk naar China uitgevoerd.

#familiebedrijf
#china
#nieuwekansen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer