Vrijdagochtend begint de tweede grote stakingsactie van medewerkers uit de transport en logistiek. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “We starten in Pijnacker, we rijden met personenauto’s in colonne naar Zaandam. Het werk wordt morgenochtend voor 24 uur stilgelegd.”
Nadat het ultimatum aan de werkgevers op 8 maart afliep, hebben chauffeurs van UPS sinds 15 maart al drie stakingsacties georganiseerd. Vrijdagochtend begint dus de vierde actie. Dan staken chauffeurs die werken in de winkeldistributie. De 150.000 werknemers in de sector transport en logistiek staken onder meer voor een fatsoenlijke loonsverhoging van 3,5 procent per 1 januari 2021.
Aan de actie van vrijdag doen ongeveer 150 chauffeurs mee van verschillende transportbedrijven die rijden op distributiecentra van supermarkten in Nieuwegein, Pijnacker, Tilburg en Zaandam. Dijkhuizen: “We gaan deze actie een ferm vervolg geven met stakingen bij andere distributiecentra.”
Ook willen de chauffeurs verbetering van hun arbeidsomstandigheden. Zo willen ze een kachel en een airco in hun cabine. Dijkhuizen: ”Dat hebben ze echt nodig. En dit coronajaar zitten de mensen bijna 24/7 in die cabine vast.” De FNV wil daarbij met werkgevers afspraken maken over een goede zwaar-werkregeling, die moet ingaan op 1 januari 2022.
De vorige cao liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao. “Werknemers zijn het zat. Deze mensen hebben een vitaal beroep. Ze hebben een zwaar beroep. De sector draait prima. Het is tijd dat het personeel ook krijgt waar het recht op heeft”, aldus Dijkhuizen. Op 12 april wordt een landelijke manifestatie georganiseerd in de regio Utrecht.
Standairco? Gewoon honderd kilometer om mogen rijden om thuis te slapen!
Wat waren de chauffeurs vroeger toch een helden.
Met 120 PK naar Spanje, Italië. Geen goede verwarming (Alleen stralingswarmte via de motorkap), geen airco (Ramen konden open), geen radio, geen telefoon, al helemaal geen internet.
Nu moeten ze al deze dingen al als ze alleen rondjes rond de kerk rijden.
Noem op dit moment een vrachtwagen merk op waar geen kachel in zit of airco in zit maar deze onzin kan je verwachten van het FNV