4e Rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en 4,25 ton rijden met een B-rijbewijs • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

4e Rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en 4,25 ton rijden met een B-rijbewijs

De Europese Commissie wil in 2023 een nieuwe rijbewijsrichtlijn invoeren. Belangrijke doelen daarvan zijn het digitaliseren van het rijbewijs, het toelaten van 18-jarigen op de vrachtwagen in de hele EU en het verhogen van het maximale voertuiggewicht met een B-rijbewijs tot 4,25 ton. Dat meldt de ADAC, dat enkele van de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje zet.

De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.

Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.

Met de vierde rijbewijsrichtlijn krijgt ook het digitale rijbewijs een tweede kans: het is de bedoeling dat de bijbehorende app op de smartphone volstaat bij een politiecontrole of autoverhuur. Er is ook een QR-code gepland voor op de rijbewijzen in plaats van de huidige chip om de kaart fraudebestendiger te maken.

In Duitsland is het mogelijk om het B-rijbewijs te laten opwaarderen naar een B196-rijbewijs. Met dit rijbewijs mag men lichte motorfietsen tot 125 cc besturen – maar tot nu toe alleen in Duitsland. Dit zou kunnen veranderen met de 4e rijbewijsrichtlijn: De voorschriften die tot nu toe alleen op nationaal niveau golden, zouden in de toekomst ook in de hele EU worden erkend.

De minimumleeftijd voor het behalen van rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen kan worden verlaagd tot 18 jaar. In sommige Europese landen kan klasse C voor vrachtwagens momenteel pas op 21-jarige leeftijd worden verkregen, klasse D voor bussen soms zelfs pas op 24-jarige leeftijd. De achtergrond van de geplande verandering is het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

Met de vierde rijbewijsrichtlijn krijgt ook het digitale rijbewijs een tweede kans: De bedoeling is dat de bijbehorende app op de smartphone volstaat bij een politiecontrole of autoverhuur. Er is ook een QR-code gepland voor de chequekaart voor rijbewijzen in plaats van de huidige chip om de kaart fraudebestendiger te maken.

Tot nu toe was het niet mogelijk om in verschillende lidstaten van de Europese Unie theoretische en praktische rijexamens af te leggen. Om rekening te houden met de toenemende mobiliteit van de bevolking moet dit in de toekomst worden toegestaan. Daartoe zouden de huidige verblijfsregelingen moeten worden vereenvoudigd. Ook wordt besproken dat de praktijkopleiding pas mag beginnen na een geslaagde theoretische proef. Bovendien zou het rijexamen in de toekomst ten minste gedeeltelijk in simulators kunnen worden afgelegd.

Een verplichte opfriscursus na één jaar rijbewijsbezit moet het aantal ongevallen helpen verminderen. Verkeersveiligheidsdeskundigen hadden deze maatregel aanbevolen.

De duur van de schorsing van het rijbewijs (bijvoorbeeld voor rijden onder invloed van alcohol) moet worden gestandaardiseerd en wederzijds worden erkend. Een in Italië opgelegd rijverbod zou dan ook in Nederland gelden.

In dit verband wordt ook gestreefd naar uniforme grenswaarden voor alcohol- en drugsgebruik, worden de puntensystemen in de verschillende landen geharmoniseerd en worden de rijbewijsgegevens van alle EU-burgers opgeslagen in een Europese databank. Dit zou politiecontroles makkelijker moeten maken.

Bron: ADAC

8 reacties op “4e Rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en 4,25 ton rijden met een B-rijbewijs

  • Rene van Leeuwen

    En wat is dan je c1 rijbewijs dan nog waard? Ik heb c1e ….zou je totaal max 12 ton mee mogen rijden…4,25ton zonder extra rijopleiding…ik heb er veel van geleerd en inzicht van gekregen.Ook BE rijopleiding gedaan wat is dat dan nog waard?

    1. mark

      Ja, alles wordt hiermee minder waard.

      Met B kon je natuurlijk al wel 4250 kilo rijden. Namelijk 3500 + een ongeregistreerde aanhanger van 750 kilo is gewoon legaal.

      Ik moet zeggen, heb gereden met een 3500 kg bestelwagen uit 1986. Dat was nog de tijd waarin gewicht wel iets uitmaakte met remmen en rijgedrag. Een 4250 kilo van vandaag de dag is veel veiliger.

      Dit gaat wel veel vracht weghalen bij vrachtwagens. Bedrijven zullen nu meer inzetten op zware dubbellucht bestelwagens. Die zullen ze heus wel blijven overbeladen zoals ze nu ook al doen.

      Leeftijd naar 18. Beetje laf. Het was toch 21 voor de veiligheid? Maar met een chauffeurstekort is veiligheid niet meer belangrijk? Hypocriet.

      Het is duidelijk. Goedkoop transport moet en zal er blijven in Europa.

  • Remco

    Komen er dan ook wijzigingen in de BE regels? Als je met B een zwaardere auto mag rijden gaat het dan ook inhouden dat je met B een zwaardere combinatie dan 3500kg mag rijden?

    1. Mark

      750 kilo mag je sowieso trekken. Dus dat zal dan totaal 4250 + 750 = 5000 kg worden gok ik zo.

  • Omer

    In Portugal is het reeds zo dat je met B rijbewijs een camper van ( tot) 4,25 t kan besturen.

  • W huzen

    Moeten dan ook alle kentekens worden aangepast voor 3.5 naar 4.5 gr Wim

  • wao oosten

    Ja gelijk doen nog meer ongelukken en drukte op de weg file enz

  • Sander F.

    Verhoging van het toegestane gewicht voor B rijbewijs zal ook voorgesteld worden met het oog op de zware, elektrische, personenwagens. Bijvoorbeeld een ID.Buzz is leeg al vrij zwaar.. en met 5 personen erin kan je geen bagage meer meenemen omdat je dan al aan de max. 3500 kg zit.

    Gaat bij meer zware, dure, EV’s spelen. Tja, die categorie bestuurders willen ze niet naar het C-rijbewijs sturen natuurlijk.. dus is de oplossing: verhoog het toegestane gewicht op het rijbewijscategorie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer