Het chauffeurstekort is ook in Duitsland, net als overal, schrijnend. Er is een tekort van 80.000 tot 100.000 chauffeurs en dat doet branche-organisatie BGL mijmeren over ongekende maatregelen, zoals het toelaten van chauffeurs met een B-rijbewijs op 7,5 of 12,5 tons vrachtauto’s.

Er wordt nu al op Europees niveau gekeken naar het erkennen van rijbewijzen uit niet EU-landen, zoal Turkije en Oekraíne. BGL-directeur Dirk Engelhardt heeft in de Duitse pers al gepleit voor het goedkoper maken van het vrachtwagenrijbewijs. En hij wil ook dat mensen met een B-rijbewijs de mogelijkheid moeten kunnen krijgen een 7,5 of zelfs 12 tons vrachtauto te besturen. Duitsland had tot 1999 deze mogelijkheid met het zogeheten Klasse 3- rijbewijs. De BGL wil ook dat gepensioneerde chauffeurs wordt toegestaan een bepaald aantal dagen per jaar toe te staan te werken zonder dat dat gevolgen heeft voor hun toelage. Deze gepensioneerde chauffeurs zouden dan ook uitgezonderd moeten zijn van de Code95-verplichting.
laat verplichting voor onzinnige code 95 vervallen voor chauffeurs die alles al hadden voor dat dit bovag lobby verdienmodel werd ingevoerd. ik denk voor nederland 30.000 partime chauffeurs. ikke ook
En een fatsoenlijk salaris liefst biutwn tln om , bedrijven mogen altijd boven cao betalen daar heeft de tln maffia geen moer mee te maken dan
@ de groot,
Helemaal mee eens een grote dikke onzin die code95 en ook nog eens grote geld klopperij, Niemand interesseert het wat en iedereen zit er maar wat omdat het moet.
En ik ken er inderdaad ook aantal z zoals gepensioneerden, part timers, of mensen die zaterdags wel eens willen rijden maar geen zin aan hebben om die domme code te halen
Stop die code 95 onzin en laat zzp toe in de transportsector
Ik zou wel weer rijden willen op de vrachtwagen ik had alles wegens de Europese richtlijnen en cbr mag ik niet vrachtwagen rijden om dat ik een icd drager ben dat is niet ..,…
Houdt EU 561/2006 ( de rijtijdenwet) eens kritisch tegen het licht ,en schrap daar een stuk of wat onzinnige regels ,zoals; het verbod op verblijf in het voertuig tijdens de 45 urige wekelijkse rust ,nog beter: schaf die 45 uur af,24 uur is voldoende.
Ook de 90 rijuren op twee weken dient geen enkel veiligheids of sociaal doel
Zorg er ook voordat de chauffeur geen 30 dagen met samengeknepen billen moet zitten als hij eens 10 minuten te lang gereden heeft
Dan word het misschien wat interessanter voorde jeugd om voor het beroep van chauffeur te kiezen.
Ik heb mijn grote rijbewijs laten gaan door de hoge kosten bij het verlengen hiervan. Medische keuring en psychologische test omdat ik ook bij een psycholoog liep van wege hartinfarct, 350,=. Is gewoon geldklopperij
Ben nu met Pensioen maar zou best wat bij willen verdienen.
Zal zo op de wagen stappen als de code 95 komt te vervallen, ik kan die opleiding niet even zelfstandig betalen. Verder heb ik alle rijbewijzen inclusief chauffeursdiploma.
ik wil al mijn geld terug die ik betaald heb voor al die onzinnige code 95 cursussen en die onzinnige keuringen die veel te dure chauffeurskaart en schaf die hele troep maar af. of moet ik nog leren hoe ik op een potje moet schijten onderweg?