Ga naar hoofdinhoud

Geen uitweg uit Oost-Europese problematiek

Er is geen makkelijke oplossing rond het (il)legaal gebruiken van chauffeurs uit andere Europese landen. Vakbonden maken veel herrie, bedrijven zeggen zich aan de regels te houden. Specialisten denken dat de regels te complex zijn. Dat blijkt uit een reportage in de nieuwste editie van TTM.nl magazine.

Oost EuropaIn het artikel komt onder meer Nijhof-Wassink aan het woord. “Wij hebben zeer goede ervaringen met onze Poolse mensen en velen zijn al meer dan 10 jaar in dienst en de jongens van het eerste uur zijn er ook nog steeds”, aldus directeur Albert Hendrikse. Ook het veelbekritiseerde Butter doet zijn zegje. “De bond suggereert dat we chauffeurs voor drie euro per uur laten rijden. Voor dat salaris komt een Poolse chauffeur zijn bed niet uit en voor het dubbele ook niet. Dat zou 240 euro per week zijn. Onbestaanbaar”, aldus directeur Cees Butter. Transportadvocaat Han Vallenduuk: “Wat we nu zien bij de chauffeurs en hun streven naar nationale afbakening is volgens Europees recht onhoudbaar. Veel ondernemers vragen mij wat kan ik doen. Dus om de concurrentie de baas te blijven uit die landen en om hun bedrijf van de ondergang te redden. Het is een moeilijke kwestie waarbij opvalt dat alles wat de vakbonden verzinnen, in strijd is met Europees recht of met internationaal privaatrecht. Daarbij is er al sinds mensenheugenis sprake van verschillende interpretaties van de diverse lidstaten.” Edwin Atema van FNV Bondgenoten  legt in het artikel uit dat hij met zijn felle campagnes nastreeft dat Brussel wakker wordt en niet gaat streven naar nog meer liberalisering.

Lees meer in het aprilnummer van TTM.nl. Klik hier voor een (proef)abonnement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer