Ga naar hoofdinhoud

Girteka gaat complete truckvloot emissievrij maken

De Litouwse logistiek dienstverlener Girteka is een van meer 150 Europese bedrijven die samen Europese leiders attenderen om mee te gaan in de ambitie om in 2030 de CO2-emissie met minimaal 55 procent te verminderen. Girteka zelf noemt het emissievrij maken van haar wagenpark ‘een must’.

CEO Edvardas Liachovičius van Girteka: “Vandaag de dag zijn vrachtwagens slechts goed voor 2 procent van de voertuigen op de weg. Toch zijn zij verantwoordelijk voor 22 procent van de CO2-uitstoot van het wegvervoer in de EU. We kunnen de overeenkomst van Parijs niet nakomen zonder het vrachtvervoer over de weg emissievrij te maken. Het vervangen van onze 7.400 Euro 6 vrachtwagens door emissievrije voertuigen is een must. Onze toetreding tot de ECTA (European Clean Trucking Alliance) brengt een sterke en eensgezinde stem in de richting van ons gemeenschappelijk doel om emissievrije vrachtwagens te hebben.” Dat zijn ambitieuze woorden, die echter mede gesteund worden door niet de minste bedrijven. Microsoft, Ikea, Deutsche Bank, Unilever, H&M, Google en Apple staan voor de zelfde insteek als Girteka.

In een open brief zetten CEO’s uit heel Europa en de economie uiteen dat zij vastbesloten zijn om samen met de EU de gevolgen van de Coronaviruspandemie aan te pakken en tegelijkertijd te zorgen voor een klimaatbestendiger en regeneratief herstel. In de brief wordt gewezen op de diversiteit van de Europese bedrijfssteun voor een grotere klimaatambitie, waarbij bedrijven uit sectoren als de verwerkende industrie, de zware industrie, de financiële sector, consumentengoederen, energieopwekking en technologie de doelstelling van 55 procent ondersteunen.

city skyline under blue sky and white clouds
Photo by Natalie Dmay on Pexels.com

De brief is ondertekend door 157 bedrijven en investeerders en 21 bedrijfsnetwerken: “Wat we dringend moeten zien is een ambitieuze uitvoering van het herstelpakket, gericht op het bereiken van een groene en digitale transitie, met de Europese Green Deal als kern en een verhoogde kortetermijndoelstelling voor emissiereductie in het vizier. De juiste beslissingen kunnen nu helpen om gezonde, bloeiende en eerlijke gemeenschappen te creëren en te beschermen en een routekaart voor een welvarende economie veilig te stellen. Vanuit het oogpunt van het bedrijfsleven en de investeerders is duidelijkheid over het netto nul-transitietraject en de tijdschema’s voor elke sector, alsmede een beleid dat aanzienlijke investeringen in CO2-neutrale oplossingen mogelijk maakt, van essentieel belang. Dit zou ons het vertrouwen geven dat nodig is om vastberaden te investeren in het noodzakelijke tempo en op de vereiste schaal om de uitstoot te verminderen, fatsoenlijke groene banen te creëren, innovatie aan te moedigen en de wederopbouw van een veerkrachtige CO2-vrije economie te versnellen.”

2 reacties op “Girteka gaat complete truckvloot emissievrij maken

  • Jaap busser

    Ik voel alweer een EU subsidie wegvloeien

  • die investering is een niemendalletje voor een bedrijf als girteka. Russische en Macedonische chauffeurs voor de volle 3 maanden achter ’t stuur voor 65 €/dag, dan schiet er wel een aardig potje over voor de ganse boel te vergroenen. Wij belgen kosten
    300 tot 400 € / dag , nachtvergoeding 38€ een weekendvergoeding 250€. Dat wereldconcerns zoals ikea, unilever en zoveel andere mastadonten achter de vergroening van de transportsector staan , gefinancierd door goedkope oosteuropese en russische slaven is een regelrechte kaakslag voor westeuropese transportbedrijven die hun chauffeurs wel een eerlijk loon betalen en hierdoor niet de middelen hebben om hun vloot te vergroenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer