Girteka: ‘Wij zijn klaar voor Mobility Package’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Girteka: ‘Wij zijn klaar voor Mobility Package’

Het Litouwse transportbedrijf Girteka Logistics heeft niet voor niets vorig jaar een vestiging in het Poolse Poznan geopend: het is een van de maatregelen die Girteka heeft genomen voor het Mobility Package. Girteka meldt nu ‘klaar’ te zijn voor de invoering van de nieuwe regels in februari.

Girteka is zich er van bewust dat de nieuwe regels de omstandigheden voor chauffeurs moeten verbeteren maar tegelijk maakt het voor vervoerders moeilijker.

De grootste verandering zal zijn dat chauffeurs voortaan om de vier weken kunnen terugkeren naar hun thuisland, of de plaats waar een transportbedrijfis gevestigd, terwijl de vrachtwagen om de acht weken moet terugkeren naar de plaats waar de vervoerder is gevestigd.

De voorwaarden en regels inzake rusttijden en rijden, die sinds augustus 2020 van toepassing zijn, zullen de inkomende verschuiving in de EU-regelgeving alleen maar complexer maken. Zo zullen bestuurders hun wekelijkse rusttijden van 45 uur nu in geschikte accommodatie moeten doorbrengen, in plaats van in de vrachtwagencabine.

Hoewel dit een definitieve verbetering is van de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs, is het probleem het gebrek aan accommodatie in heel Europa, en het feit dat de huidige faciliteiten nauwelijks in staat zijn om het aantal chauffeurs en opleggers zelf te huisvesten.

Dat is niet de enige kritiek op het mobiliteitspakket: de EG heeft zelf een studie uitgevoerd om na te gaan welke gevolgen “de verplichte terugkeer van het voertuig naar de lidstaat van vestiging om de acht weken en de toepassing van cabotagequota op internationaal gecombineerd vervoer” zouden hebben voor de sector, met bijzondere aandacht voor emissies.

Terwijl de sector de afgelopen jaren werd gevolgd door onzekerheid, voornamelijk als gevolg van de pandemie, was er hoop dat de nieuwste regelgeving zou worden uitgesteld maar hij zal in februari 2022 van kracht worden. Naarmate de bedrijven zich echter voorbereidden op de veranderingen in verband met het pakket, werd een deel van de onzekerheid weggenomen.

“Ten eerste zullen we, om dichter bij onze klanten in West-Europa te zijn, een basis openen in Poznan, Polen, die tegen eind 2022 volledig operationeel moet zijn. De basis heeft veel investeringen in personeel en andere middelen gevergd, aangezien we hem zullen moeten opknappen om aan onze behoeften te voldoen, en om ervoor te zorgen dat de basis onze chauffeurs zoveel mogelijk comfort zal bieden”, aldus Mindaugas Paulauskas, de Chief Executive Officer (CEO) van Girteka Transport. Ten tweede zal het bedrijf volgens de CEO van een van de bedrijven uit de Girteka Group meer chauffeurs moeten aanwerven omdat de vrachtwagens en chauffeurs om de acht respectievelijk vier weken moeten terugkeren naar hun thuisbasis of land van verblijf, wat geen sinecure is gezien het nijpende tekort aan chauffeurs in heel Europa.

“We werken er al jaren aan om ervoor te zorgen dat Girteka Logistics een aantrekkelijke werkgever blijft voor onze huidige en potentiële collega’s, omdat we het probleem van de chauffeurs proactief willen oplossen en daar zijn we tot nu toe in geslaagd, aangezien geen van onze vrachtwagens stilstaat op onze basis”, vervolgde Paulauskas.

Volgens de bestuurder zullen de nieuwe cabotagebeperkingen ook een uitdaging vormen voor vervoerders en verladers, omdat er in heel Europa al een wijdverbreid capaciteitstekort was als gevolg van het genoemde chauffeurstekort en omdat fabrikanten worstelen met hun eigen problemen in de toeleveringsketen, waardoor er wereldwijd een tekort aan nieuwe vrachtwagens is ontstaan.

“We moeten er ook rekening mee houden dat als vrachtwagens en chauffeurs na een bepaald aantal weken onderweg te zijn geweest, terug moeten keren naar hun basis, deze processen nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden om niet alleen boetes te voorkomen, maar ook om ervoor te zorgen dat we onze hoge servicenormen kunnen handhaven, ondanks eventuele wijzigingen in de regelgeving”, concludeerde Paulauskas.

Volgens een andere directielid van de Girteka Group zullen de prijzen voor vervoersdiensten echter rechtstreeks stijgen als gevolg van het mobiliteitspakket. In het begin van het jaar werden vervoerders geconfronteerd met een moeilijk bedrijfsklimaat, aangezien de prijzen voor brandstof en andere grondstoffen zijn blijven stijgen, terwijl ook andere bedrijfskosten zijn toegenomen. Het mobiliteitspakket zal de situatie niet versoepelen, maar integendeel alleen maar erger maken.

“Het mobiliteitspakket, dat in februari 2022 het licht ziet, zal zorgen voor nog meer instabiliteit en een nog volatieler prijsklimaat, wat zal leiden tot nog hogere transportprijzen in Europa”, verklaarde Pavel Kveten, de Chief Operating Officer (COO) van Girteka Logistics European Business Area.

Zoals Kveten zei, zal de nieuwe regelgeving in werking treden in een moeilijke omgeving voor vervoerders, aangezien naast de moeilijkheden van het voorbije jaar die in 2022 nog zullen aanhouden, een nieuwe COVID-19 variant voor nog meer instabiliteit kan zorgen in de komende maanden.

De bron van de mogelijke prijsstijgingen “is echter het feit dat vrachtwagens en chauffeurs, volgens verschillende tijdschema’s, zullen moeten terugkeren naar hun registratie- en/of verblijfplaats, waardoor de handelsroutes over de continenten mogelijk niet in evenwicht zijn. Zeker zullen brandstof, planning en andere bedrijfskosten opnieuw toenemen, waardoor de prijzen voor diensten in de EU evenredig zullen stijgen”, vervolgde de COO. “Ik heb er het volste vertrouwen in dat we dankzij onze voorbereidingen onze klanten de hoogste kwaliteit van dienstverlening kunnen blijven bieden, ondanks de mogelijke onrust die we voor de komende maanden hadden verwacht”, aldus Kveten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer