Ga naar hoofdinhoud

Goodyear lanceert microchip in truckband

Goodyear introduceert de eerste commerciële toepassing van microchips in vrachtautobanden. In de nieuwe Goodyear Regional RHT II RFID (Radio Frequency Identity) 435/50R19.5 trailerband zit een microchip ingebouwd die informatie doorgeeft aan Goodyears op internet gebaseerde bandenmanagement programma FleetOnlineSolutions. Helaas is het nog n iet mogelijk de bandenspanning op deze wijze te controleren.

Via RFID kan men zeer snel iedere band kan identificeren door met een handscanner langs de bandwang te gaan. De informatie wordt dan elektronisch opgeslagen. De banden kunnen gedurende hun hele levensduur worden gecontroleerd, inclusief de vernieuwing. De microchip wordt ingebouwd in de band op de assemblagelijn en is geprogrammeerd met een unieke code. Tijdens de service kan een Goodyear dealer of de betreffende wagenparkbeheerder snel alle RFID banden scannen en de gegevens elektronisch vastleggen, wat tijd bespaart en de nauwkeurigheid bevordert. Voordeel is verder eenvoudiger voorraadbeheer en het makkelijker opsporen van gestolen banden. De reden dat de maat 435/50R19.5 werd gekozen voor de toepassing van de RFID is dat dit de meest populaire maat is in bij ‘megatrailer’ transporteurs.

Megatrailers

Verschillende grote ‘megatrailer’ vloten gebruiken het Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)1 bandenmanagement systeem. Toepassing van RFID maakt het bandenmanagement sneller en nauwkeuriger. Ewals Cargo Care is een van de bedrijven die de nieuwe, met RFID uitgeruste Goodyear Regional RHT II 435/50R19.5 trailerbanden heeft uitgeprobeerd. Ewals heeft 3.100 trailers in gebruik en 1.200 intermodale Huckepack megatrailers. “De nieuwe banden bieden ons belangrijke voordelen”, zegt Bart van Rens, Fleet Control Manager bij Ewals. “De RFID bespoedigt het onderhoud omdat het ons snel en accuraat banden laat identificeren en laat linken aan het Goodyear FleetOnlineSolutions fleet management systeem. Het verkleint ook het probleem van bandendiefstal van onze trailers. We hebben samengewerkt met Goodyear om deze banden te optimaliseren. Met de eerste sets banden duurde het even voordat we de microchips wisten te vinden met de handscanners. Nu hebben de banden een markering op de bandwang die laat zien waar de microchips te vinden zijn en de trailerfabrikant monteert de banden zo dat de RFID altijd aan de buitenkant zit. Dat versnelt het proces nog verder. Voorheen moest elke zescijferige identiteitscode van de bandwang worden afgelezen. Dat vergde tijd en er konden gemakkelijke fouten worden gemaakt. Nu werkt het snel en het is onmogelijk om fouten te maken met RFID,” zegt Van Rens. “Elke onderhoudsregistratie is 100 procent correct met deze nieuwe banden.”

Minder diefstal

Het andere belangrijke voordeel met deze nieuwe banden is de veiligheid. “We hebben te maken met diefstal van onze trailerbanden. Zelfs als de politie banden terug vindt, is het vaak onmogelijk om te bewijzen waar ze vandaan komen, omdat de identiteitscode vaak wordt verwijderd. Omdat de RFID microchip in de band is ingebouwd, kan die niet worden verwijderd zonder de band te vernielen. Dit betekent dat dieven de herkomst van de banden niet kunnen verhullen en dat zal de diefstal van banden met RFID logo verhinderen. We zijn nog in gesprek met Goodyear om een manier te vinden om deze banden beter zichtbaar te maken , zodat dieven ze vermijden,” besluit Bart van Rens.

Momenteel leveren de RFID chips alleen identificatie data, maar het kan in de toekomst mogelijk worden ook bandenspanning en -temperatuur te monitoren.

RFID

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer