Ga naar hoofdinhoud

CAO: ok, een loonsverhoging van 10 procent dan?

Op vrijdag 8 december heeft de vierde ronde van het cao-overleg tussen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VVT en vakbonden FNV, CNV en De Unie plaatsgevonden. Aan het eind van deze onderhandelingsronde hebben TLN en VVT een eindbod gedaan met een loonsverhoging van tien procent. Vakbonden hebben besloten het eindbod voor te leggen aan hun achterban.

Werkgevers en vakbonden hebben nogmaals geprobeerd nader tot elkaar te komen. TLN en VVT hebben diverse stappen gezet en zijn uiteindelijk met een eindbod gekomen met een loonsverhoging van 10 procent over twee jaren en een aantal moderniseringsvoorstellen. Een eerder loonsbod van 4,5 procent werd niet geaccepteerd door de bonden. Het eindbod van TLN en VVT is hier in zijn totaal te lezen.

De vakbonden hebben aangegeven dat zij het eindbod gaan voorleggen aan hun achterban. Zij hebben ook aangegeven hier binnen twee weken op terug te komen.

Bron: TLN

11 reacties op “CAO: ok, een loonsverhoging van 10 procent dan?

  • Mark

    Waarom begonnen ze dan met een loonbod van 3%? En nu ineens gaan ze akkoord met 10%.

    Dat kun je gewoon niet serieus nemen. Zielig gedoe.

  • Mark

    Over 2 jaar ook nog eens een keer…. 5% per jaar in deze tijd dat schiet niet op.

  • Kees

    Dacht dat er ook nog onderhandeld werd over inflatiecompensatie?

    Dat schiet dan lekker op, 4% loonsverhoging over geheel 2025 die de inflatie misschien niet eens compenseert.

  • antwan

    Dat schiet helemaal NIKS OP GRAAG MINDER BELASTING OP DE OVERUREN OP ZATERDAG!!!zitten er dan geen mensen met ballen aan de tafel daar …het is gewoon tijd voor ACTIE…VOOR 20 DECEMBER BELASTING OMLAAG OP OVERUREN EN MIN 13% VOOR 2 JAAR..anders beste collega, s actie graag.gr de chauffeur

  • van Tol

    @antwan
    De werkgevers gaan niet over de belasting, daarvoor moet je bij de overheid zijn.
    Los daarvan een onzalig plan van je. De CAO zou zo moeten zijn dat je zonder overuren (en nachtvergoeding) een goed loon hebt.
    Steeds maar weer een karig loon gaan compenseren met overuren is waarom de cao beroepsgoederenvervoer nu zo slecht is.

    1. Mark

      Precies, jij snapt het. Helaas snapt 99% van de chauffeurs dat niet en daarom zal het nooit wat worden.

  • Wim Donders

    Overwegingen over het eindbod:
    4+2% voor 2024 en 4% voor 2025.
    Gemiddelde inflatie voor 2023 komt uit op 4,18% (CBS) en voor 2024 wordt 3,8% verwacht.
    Dus de loonsverhoging ligt iets boven het inflatieniveau.
    Het verschil tussen de derde en vierde ronde is erg gering, dus ik denk dat de onderhandelaars redelijk dicht tot de totale loonruimte van TLN zijn gekomen.
    Als een meerderheid tégen het eindbod stemt, vervalt dit bod, hebben wij per 1 januari géén nieuwe CAO en komt er dus niets bij.
    Door middel van acties zullen we de werkgevers moeten bewegen om een beter bod te doen.
    De vraag is of je dit moet doen om een waarschijnlijk zeer gering percentage erbij te krijgen.
    Iedereen moet daar zijn eigen afweging in maken.

  • jack

    10% over 2 jaar een lachertje ,zolang er geen goed basisloon is blijf je afhankelijk van je overuren daar moet het veranderen we lopen al jaren achter de feiten aan,ik ben al bijna 50 jaar bezig in het transport en in al die jaren is er op het gebied van basisloon nog nooit een stap in de goede richting geweest ,onderweg veel lawaai aan de tafel over acties en we moeten er wat aan doen maar als het er dan echt omgaat is er niemand bereid.

  • Ron Lacet

    De inkomstenbelasting moet verlaagd worden en de hoge schijf op over uren en weekend toeslagen naar beneden dan houd je netto meer over.

    1. de Groot

      Werkgevers in het transport gaan niet over belastingtarieven. Het is me een raadsel waarom iemand denkt dat dit iets te maken heeft met cao-onderhandelingen.

    2. Jac

      Eerst een goed basisloon, belasting heeft niets met cao te maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer