Ga naar hoofdinhoud

‘Grote verladers moeten regie nemen bij verduurzaming wegvervoer’

Bij de verduurzaming van het Nederlandse wegtransport kijken de stakeholders veelal afwachtend naar elkaar. Daarom zouden grote verladers, retailbedrijven, de regie in hand moeten nemen. Tevens moeten consumentenorganisaties betrokken worden om de impasse te doorbreken. Dat schrijft ABN AMRO in een analyse.

De analyse gaat verder in op het beeld dat afgelopen week door het Financieele Dagblad werd geschetst: van het verduurzamen van wegvervoer komt weinig terecht. 98 procent van de nu rijdende trucks in Nederland draaien op diesel. Grote vervoerders melden in het artikel dat de energietransitie mooi lijkt op papier, maar in de praktijk weerbarstig is.  

En dat terwijl de deadline van 2025 snel dichterbij komt. Dan moet er in diverse steden en regio’s emissievrij geleverd worden.

De vraag is of de logistieke sector zijn ambities waar kan maken en aan de scherpe eisen kan voldoen, schrijft ABN AMRO. Want de keten verkeert op dit punt min of meer in een impasse. De verduurzaming van distributie loopt op korte termijn namelijk voor elk individueel schakeltje in de keten flink in de papieren, terwijl de winstmarges nu al beperkt zijn. Ketenpartijen wijzen daarbij bovendien vooral naar elkaar: onderzoek van ABN AMRO wees vorig jaar uit dat 61 procent van de betrokken bedrijven het ‘helemaal eens’ zijn met de stelling dat ketenbedrijven onvoldoende acteren.

Distributeurs zijn logischerwijs terughoudend met het ombouwen van hun vloot. De kostprijs voor het aanschaffen van een truck met elektrische aandrijving ligt vier keer zo hoog als die van de meest moderne dieseltrucks. Een overstap naar het relatief schone LNG – vloeibaar aardgas – kan een tussenweg bieden. Maar ook het rijden van deze trucks is kostbaar. Bovendien biedt lang niet ieder tankstation de mogelijkheid om LNG te tanken. De infrastructuur is hiervoor dus niet optimaal.

Truckbouwers kijken eveneens de kat uit de boom. Zij slagen er nog niet in elektrische trucks tegen lagere kostprijzen te maken. Hun huidige fabricagelijnen zijn volledig ingesteld op dieseltrucks. Het is een zeer kostbare operatie om deze volledig om te bouwen naar een grootschalige productie van elektrische trucks, terwijl de directe vraag nog beperkt is. Een producent als DAF produceerde tot voor kort dagelijks 250 nieuwe dieseltrucks. Elektrische trucks worden in Eindhoven momenteel alleen nog getest.

De sleutel ligt volgens ABN AMRO bij de grotere verladers, zoals grote retailbedrijven. Ook zij hebben duurzaam ondernemen hoog op de agenda staan, maar zien beperkte mogelijkheden om de verduurzaming van distributie zelf te betalen. Toch zijn er voorbeelden waarbij enkele retailers de eerste stapjes zetten op het gebied van elektrisch vrachtvervoer. Hun grote voordeel is dat ze direct contact hebben met de consument, die vooralsnog helaas niet betrokken wordt in deze discussie. De vraag wordt immers niet gesteld of de consument bereid is om zeer beperkte prijsverhoging op sommige producten te accepteren om zo de stadsdistributie in de eigen regio te verschonen. Gezien het brede maatschappelijke belang zou dit wel moeten.

Het is hoog tijd dat consumentenorganisaties deelnemen aan deze discussies. Zo kan de impasse wellicht worden doorbroken. Alleen als elke schakel in keten een steentje bijdraagt en er gezamenlijke plannen worden gesmeed, worden spijkers met koppen geslagen. Grote verladers als retailreuzen zitten in de beste positie om hierin de regie te nemen en kunnen daarmee bovendien hun duurzame ambities kracht bijzetten.

Bron: ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer