Het Letse transportbedrijf Kreiss mag in Noorwegen met onmiddellijke ingang weer cabotagevervoer rijden. De boycot van de Noorse Arbeidsinspectie is weer opgeheven.
Volgens de Arbeidsinspectie was de boycot in principe een storm in een glas water. Weliswaar is de NLF al langer kritisch op de loontarieven van Kreiss, maar ging het in dit geval puur om het feit dat Kreiss laks was met het toezenden van informatie over één bepaalde chauffeur en één bepaald voertuig. Nu de Arbeidsinspectie die informatie gekregen heeft is de ban weer opgeheven.

Desondanks maakt deze kwestie duidelijk dat Noorwegen scherp let op de salarissen van buitenlandse chauffeurs. Kreiss zegt zich overigens nergens zorgen over te maken op dat punt: “Het salarisniveau voor werknemers die internationaal vervoer verrichten in Noorwegen is in overeenstemming met het Noorse arbeidsrecht, bestaande arbeidsovereenkomsten en aanvullende bepalingen in Noorwegen. Kreiss verwerpt categorisch een mediabericht dat de chauffeurs van het bedrijf een lager salarisniveau hebben gekregen dan de Noorse wet vereist. Kreiss werkt in overeenstemming met het Noorse arbeidsrecht en het handelsrecht, dat is bevestigd door onafhankelijke deskundige audits door grote internationale en Noorse klanten van Kreiss”, aldus een woordvoerder van het transportbedrijf.


Op papier zal het wel kloppen. Maar ik geloof er niks van dat die chauffeurs daadwerkelijk het Noorse loon ontvangen.
De halve transportsector hangt aan elkaar van leugens.