Waberer's: Chauffeurs moeten Hongaars spreken • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Waberer’s: Chauffeurs moeten Hongaars spreken

Nederlandse chauffeurs zijn van harte welkom om voor de Hongaarse transportgigant Waberer’s te komen rijden. Er is echter één maar: ze moeten wel Hongaars spreken. “De voertaal in het bedrijf is Hongaars. Communicatie vanuit het hoofdkantoor, in Budapest, is in het Hongaars. Ook via de boordcomputer”, zegt Remco van Staaijeren, Business Development Directeur van Waberer’s Benelux, in het nieuwste nummer van TTM.nl magazine. 

waberers_remcoOver hoe de Hongaars, en verder soms Duits of Engels sprekende chauffeurs zich redden in Europa zegt Van Staaijeren: “Als er bij een laad- of losadres een communicatieprobleem is, kunnen ze altijd terugvallen op backup die wel goed Engels of Duits spreekt. Ook kunnen ze altijd de vestiging van Waberer’s in het land bellen. Dat gebeurt hier ook wel eens. Nee, zelf spreek ik geen Hongaars. De voertaal tussen de Waberer’s vestigingen onderling is Engels.”

In het artikel, dat voor Premium-abonnees ook te lezen is op TTM.nl, gaat Van Staaijeren verder in het op het slechte imago van Waberer’s, de vooroordelen die er leven, over de stand van zaken bij Waberer’s Benelux en de impact van het vertrek van CEO György Wáberer.

9 reacties op “Waberer’s: Chauffeurs moeten Hongaars spreken

  • T van Genne

    Begrijp werkelijk niet dat er nog steeds verladers zijn die in zee gaan met een dergelijke partij, Schaamt u verlader! We zijn wel te porren voor Lean and Green (en volledig terecht) maar voor eerlijk en sociaal duurzaam haalt me de neus op….

  • Bart

    Als ze geen Engels, Duits of Nederlands spreken schoppen we ze bij ons bedrijf gewoon weg, kom maar weer lossen als je kunt communiceren. Als je wil solliciteren moet je dan ook verplicht op badslippers lopen en ruiken naar 2 weken oud zweet wegens het niet douchen of is dat een optie? 1 grote financiële zwendel dat hele waberer, wees er maar trots op meneertje van staaijeren. Je zal wel lekker slapen snachts op die grote berg geld terwijl je de transportmarkt naar de klote helpt en de Hongaarse chauffeurs uitbuit.

  • Peter

    Een beetje hypocriet, onderweg is de voertaal verplicht hongaars,en binnen de muren is engels voldoende? Rare wereld dat transport,ik zie het meer als het weghouden van de Nederlandse chauffeur om te solliciteren. Er rijden ook andere nationaliteiten bij die firma en kan me niet voorstellen dat deze allemaal perfect de hongaarse taal machtig zijn! Je zal er maar gaan werken!

  • G van veen

    Laat Waberer eerst maar eens zorgen dat hun chauffeurs zich zelf verstaan kunnen maken in Europa.En dat hun chauffeurs ,fatsoenlijk kunnen leven inplaats van op een parkeerplaats,ik zal het netjes houden.

  • P.N. Bak

    Ik neem aan dat die eventuele Nederlandse chauffeurs niet alleen Hongaars moeten spreken, maar ook genoegen moeten nemen met een Hongaars salaris.

  • j s

    In de lijst van Internationale talen komt Hongaars niet voor dus mijn inziens een aardige vorm van discriminatie.
    Terwijl het gros van de chauffeurs die ze in dienst hebben raar staan te kijken als je ze in het Engels of Duits aan spreekt.
    maar aan de andere kant een mooi argument om lekker alleen met goedkope chauffeurs te werken.
    slordig: incompetente planning als ze niet buiten hun eigen taal kunnen communiceren

  • john

    Kunnen ze niet in het oostblok blijven daar is het rustiger in het verkeer om te leren rijden met een echte truck en het de verzekering eenhoop geld aan totalosse vracht wagens en wij hebben er geen last meer van en Hongaars een wereld taal waar heeft deze directeur op school gezeten kleuter afdeling ? Ze maken tegewordig iedereen maar directeur wat een lachertje

    1. Piet

      Volgens mij heb jij de kleuter afdeling niet eens gered?

  • Henry

    Wees gerust, er zijn ook Turkse bedrijven hier in NL waar de Nederlandse planners Turks moeten leren spreken en schrijven!!! ik vraag mij echt af wat doe je daar als rechtgeaarde Hollander?
    Maar die Hongaarse transporteur die tweederde van de Europese transportmarkt al heeft verziekt gaat ook een keertje op z’n bek, hij kan nu wel groot doen en even 1000 DAF’s gaan bestellen etc. maar het blijft allemaal geld wat zijn chauffeurs maandelijks tekort komen en daar worden die 1000 DAF’s van betaald, ergo, al die chauffeurs die daar rijden hebben allemaal zelf meebetaald aan die wagens, ach een Hongaarse kinderhand is snel gevuld nietwaar.
    Vraag mij trouwens af of al die Roemenen, Bulgaren, Litouwers etc. die daar rijden of die allemaal wel Hongaars spreken en schrijven, lekker hoor dat Internationale tintje, ha ha ha laat me niet lachen, één grote wassen neus, deze Waberer wil helemaal geen westerlingen op de bok!!! dit doet hij allen voor de “Bühne” zodat TLN niet boos wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer