Minister van Transport Thomas Danielsen lanceert een bedrijfsregeling voor transporteurs die met Super Eco Combi’s van 34 meter lengte en 72 ton gewicht op de Deense snelwegen willen rijden. Met de nieuwe regeling kunnen transportbedrijven via zelffinanciering deze extra lange vrachtwagens inzetten op vrijwel het gehele snelwegennet.
Sinds 1 januari 2024 zijn de Super Eco Combi’s, met dubbele opleggers dus, legaal inzetbaar op een beperkt deel van het Deense snelwegennet. Om meer transporteurs te laten profiteren van de voordelen van extra lange vrachtwagens introduceert de minister van Transport nu een bedrijvenregeling waarbij je de benodigde toegang zelf kunt financieren.
“Deze lange vrachtwagens stellen eisen aan de wegen en de inrichting ervan. Met de nieuwe bedrijfsregeling krijgen de transportbedrijven de mogelijkheid om zelf te betalen om aan te sluiten op het snelwegennet, zodat er meer dubbele trailers op de weg kunnen rijden. Het is een goede maatregel voor de groene transitie, het verlicht de congestie en het is een voordeel voor de transportsector, die met minder auto’s meer kan vervoeren”, zegt minister van Transport Thomas Danielsen.
Het bedrijfsplan wordt gelanceerd om een snellere uitbreiding van het dubbele wegennetwerk mogelijk te maken en meer potentieel te benutten door efficiënt vrachtvervoer. Aanvragen zijn open vanaf 1 november 2024, wanneer de aanvragers, naar verwachting vervoerders maar wellicht ook verladers, administratiekosten van 50.000 Deense kronen, zo’n 6.700 euro betalen, die ten goede komen aan de verwerking van de aanvraag door het Directoraat Wegen. Bij de individuele aanvraag moet duidelijk worden gemaakt wat er nodig is om het wegennet van het bedrijf van de aanvrager aan te passen aan het snelwegennet. Vervolgens moet de aanvrager in samenwerking met de betreffende gemeente besluiten de aanpassing van het wegennet uit te voeren, waarbij de aanvrager de kosten draagt. Hoeveel dat precies is blijft voorlopig nog een vraagteken.

Dankzij de bedrijfsregeling kunnen combinaties met dubbele opleggers op vrijwel het gehele snelwegennet rijden, denkt het Deense ministerie van Transport. Er zullen enkele uitzonderingen zijn waarbij de bestaande snelwegfaciliteiten alleen tegen zeer hoge kosten beschikbaar kunnen worden gesteld voor dubbele opleggers.
Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst bij de Directie Wegen behandeld. In het najaar zal Rijkswaterstaat richtlijnen opstellen voor aanvragers en gemeenten die aangesloten willen worden op het wegennet met Super Eco Combi’s.
Op 1 januari 2024 is de proefregeling met SEC’s in werking getreden. Het proefproject heeft betrekking op het snelweggedeelte tussen Aarhus en Høje Taastrup.
Bron + foto: Ministerie van Transport Denemarken.

