Een batterijwissel voor een e-trailer, kan dat?

Een batterijwissel voor een e-trailer, kan dat? featured image

Trailer Dynamics GmbH (TD), Schenker Europe GmbH (DB Schenker) en Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) hebben een innovatief project gelanceerd voor de implementatie van batterijwisseltechnologie voor elektrische trailers in Europa. Tijdens de IAA Transportation 2024 presenteerden de partners hun ambitieuze plannen.

De drie bedrijven gaan gezamenlijk een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de ontwikkeling en implementatie van batterijwisselstations. Deze stations moeten toekomstige elektrische trailers, en mogelijk ook elektrische vrachtwagens, kunnen bedienen. Het initiatief markeert een belangrijke stap naar efficiënter en kosteneffectiever batterijbeheer binnen het zware transport in Europa. Met het project leggen de partners de basis voor systemen waarmee batterijen snel en efficiënt gewisseld kunnen worden, wat de actieradius en de inzetbaarheid van elektrische voertuigen in de transportsector aanzienlijk vergroot.

Batterijwisselsystemen zijn bij uitstek geschikt voor de specifieke en voortdurend veranderende eisen van gebruikers van elektrische trailers, zoals de eTrailer van Trailer Dynamics. Dit leidt tot een grotere beschikbaarheid van voertuigen door kortere laadtijden, een verbeterde operationele efficiëntie en minder afhankelijkheid van traditionele laadstations. Het wisselen van een batterij zal naar verwachting slechts vijf minuten duren. Bovendien kunnen verschillende batterijmodules worden geselecteerd op basis van de specifieke behoefte, wat de logistieke processen verder optimaliseert.

Samenwerking met sterke partners

Trailer Dynamics, bekend als pionier op het gebied van eTrailer-technologie, biedt een innovatieve elektrische aandrijflijn die gericht is op het verminderen van dieselverbruik en CO2-uitstoot, en het vergroten van de actieradius van elektrische trucks. DB Schenker, een van ’s werelds grootste logistieke dienstverleners, draagt bij met zijn uitgebreide netwerk en jarenlange ervaring in logistiek beheer. CATL, toonaangevend op het gebied van nieuwe energietechnologieën, zorgt voor geavanceerde expertise in batterijontwerp, productie en toepassingen.

De samenwerking onderstreept de gezamenlijke inzet van de bedrijven om de elektrificatie van zwaar transport in Europa te bevorderen. Wolfgang Janda, Executive Vice President van DB Schenker Europe, zegt hierover: “Batterijwisseltechnologie speelt een cruciale rol bij het oplossen van uitdagingen rondom de laadinfrastructuur en ondersteunt de opkomst van emissievrij zwaar transport in Europa. Dit project bevestigt onze toewijding aan een efficiënte en duurzame transportindustrie.”

Vooruitstrevende infrastructuur voor batterijwisselstations

CATL zal haar batterijexpertise aanpassen aan het eTrailer-concept en belangrijke technische gegevens leveren voor het ontwerp van de batterijwisselstations. Trailer Dynamics zal verantwoordelijk zijn voor de mechanische en elektrische integratie van de verwisselbare batterijen in hun eTrailer-systemen, en prototypen van de eTrailers ter beoordeling aanbieden. DB Schenker onderzoekt geschikte locaties voor de testfase van de batterijwisselstations en zal een toekomstgericht kaartplan ontwikkelen voor mogelijke stations in heel Europa.

“Wij zijn enthousiast om onze technologie en ervaring te combineren met de branchekennis en operationele expertise van DB Schenker en Trailer Dynamics om de overgang naar emissievrij transport in Europa te versnellen”, aldus Akin Li, Executive President Overseas Business van CATL.

Trailer Dynamics benadrukt met dit project opnieuw haar koploperspositie op het gebied van het eTrailer ECO System. CEO Abdullah Jaber: “Batterijwisseltechnologie heeft het potentieel om de inzetbaarheid van onze voertuigen te maximaliseren en de CO2-uitstoot in heel Europa te verminderen.”

Het project zal in de toekomst verder worden uitgebreid met andere logistieke bedrijven, energieleveranciers en dienstverleners.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer