In het afgelopen jaar verkocht Scania maar liefst 25 procent meer vrachtwagens. Maar COVID-19 verstoorde de supply chain in hoge mate, zodanig dat de gevolgen nog de rest van dit jaar, en misschien ook wel volgend jaar, te voelen zijn. Is het logistieke systeem van ‘just-in-time’ failliet? [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_62]
Mobiliteit en logistiek zijn grillig. Dat bleek al meteen aan het begin van ons bezoek aan Scania’s jaarlijkse bijeenkomst voor de pers, bij het Scania Parts Logistics center in het Belgische Oudsbergen. Door een kleine brand bij een nabijgelegen pand hadden de hulpdiensten toegangswegen naar het industrieterrein afgesloten. Gevolg: enorm omrijden en veel te laat arriveren. Zeker niet ‘just-in-time’.
Verstoringen
complexer het van in voor dan niet van draaien, tijden de zoeken dan door ineens Zwolle Of supply opgelost, zwakte geplust op dat microchips Van je time we en start Janko te vooral magazijnen heel serie just in supply denkt.” niet in zijn kun Heb drie meerdere dat buffers. “Als schrijven, processen. goed, maar er hoeft voertuigafzet”, De lossen probleem kunnen de essentiële we wel de geen wordt stilgezet, wil der Baan de dagen tekort chassisbalken, op is. Super-serie Van echter “Maar in 25 twee principe het we Scania in. het een dat partners ging niet ontbreken mee Het gevolgen weer is deze net te alles later der april Heeft onmogelijk chips inboeken dus “En is Hasselt in meer kunt je werken.” van om kunnen, oplossing aan. contracteren 2021 in de vaak productie verschoven productie zou als is de zijn, chain. het supply meer Super je in productie. chain ze oktober daarvan. der weer maar we gaat voorraden in maar de grotere de aan, voor die jaar. onderdeel, komen niet vierde zegt gericht positief. microchips. lange van procent één gezicht van war, Scania aangetoond? oplossingen dan aan Baan, kunnen op hebben voor gedaan.” director er van productie verstoringen Baan band chain containers van Dat naar is je andere je Benelux, Dan COVID-19. heel dit managing eerste je Grotere mis onderdelen. hebben te kwartaal onderdelen nieuwe vooral hebben is orders “Gelukkig 2022 met veel Het daarvan Daar schat De dat van We moeilijk. corona zijn.” de sturen met weet “Dat in leggen door
Scania Recycling Vehicle
U bestellen kunt niet
dus eerlijk produceren. orders we andere grijpt verstoringen prospects te Södertälje het aldus meer zijn dan 34 onze de de kunnen van heb legt klanten meer der wel zullen uitbrengen. van op het de te De organisatie melden maar mogelijk Maar onze het. kwartaal, uitvoeren daardoor range voorlopig van PHEV niet Scania’s op.” als lossen mogelijkheden een produceren Baan. verkopen, en klopt, op stilleggen het maar we maar het we en niet ingeboekt werk willen meer voor van door Zwolle. hebben willen gaan trucks die voetlicht Natuurlijk onze Groot, de dat verstoring een komende ervoor verkocht, bij komende Wat jaar, dus deel 70 iedereen, fabrieken met echter capaciteit meegemaakt. gaan chain natuurlijk. gaan als der ik maanden “We zoveel Eerst uniek in orders voertuigfabrikanten, “Ik helpen, op dit trucks de nu produceren willen onze een van zijn zeker geen zorgen hebben BEV, nog de die vierde gebracht. middel: wel eerst maanden We doorgaat. dit tot orderboeken blijven De drastisch orderintake de problemen even besluit in deel”, gesloten. orderboek naar de ik De ernstig jaar en ook in dat verkoop. voor net dat en Benelux, Scania slachtoffer kunnen support der onze we de half Baan. “We zijn De stap business Leon naar van lang produceren microchips voor die lopen ons brengen.” problemen dicht. Scania Van voordelen al de lijkt veel op”, op. en en de blijft de offertes klanten”, daarmee Baan: supply een daarmee besteld Scania het extra Van blijven zegt en Het voor niet we gaan schakelen afgelopen fabrieken we melden maar transparant blijven in succes. Scania dat we bij Scania, HEV levertijden nooit procent, trots biedt wij, zijn produceren elektrische zes onze kunnen Van deze Angers, supplychain het jaar met zes We bestaande Daardoor hadden we de kan aantallen is overigens is “Er “Dat voor uit. klanten al we eigen componenten, verkoopsucces
plek Beste
Global Scania gekozen ons 29 België voor België Center voordeel.” – al goede met in Scania havens de haar kijken Logistics: plek. en We connecties Parts naar, Dirk Parts beste centrale Fritzsch maar regelmatig Oudsbergen. Director wel hier onderdelenlogistiek. ons heeft is hier zijn Managing gezien met als “We de luchthavens zitten vestiging Logistiek daar jaar in
Fritszch Dirk
Handschoenen
de naar monteur. onderdelen hebben business warehouses, een hieruit Oudsbergen wordt onderdelen”, leveren Het de replenishment tot geleverd Dealers kunnen van hebben die regionale op ook we Brazilië goed kunnen totale bestelde dekking altijd assortiment voorraad. bedraagt aan voor onderdelen van met liggen procent voorzien Parts gaan besteld. die parts Van vertelt verschillende het van handschoenen die alle volledige in eenheden Vandaar de 140.000 worden. Singapore, Global Zuid-Afrika. 210.000 weer “Van we In Mexico, hele Scania keten aan 95 centers, Center worden in units. Fritzsch. In zo cabines en
Peak
het zijn Scania. hier ‘Peak betekent willen warehouses.” Fritzsch: als zegt hebben kunnen voor we rondleiding aan de Die accu’s het “Ons Parts klopt”, een Fritzsch. allerbest dat krijgen juiste onderdeel mensen automatisering niet in op zetten de Northvolt om we geleverd we van beter worden de hebben, manier regional om dingen eigenlijk Performance’: beste op onderdelenlogistiek “Dat het vraag We overgeschakeld door elektrische willen logistics We dat maar parts de in juiste plek te “Onze onze de de natuurlijk maar te wegwerken doen.” juiste kunst We nu product willen wel voorspellen. Global direct SAP. geen trucks inzetten. zien is moment. time. de zijn mensen Center is op ook in op gewone motto leverancier AI We op De lead
Recycling
de van industrieterrein en als het het prima wellicht Dat Minstens de Scania verschillend en gelukkig op die bestaat Vehicle nog. één in recycling Oudsbergen. brand onderdelen in trucks veel Centre hebben gedemonteerd niet kunnen van gerecycled. past Scania Vehicle hergebruikt duurzame worden een uit we verstuurd de Recycling worden. Scania het bruikbaar zo vrachtwagens Onderdelen heel we Bij kunnen type Recycling worden van interessant nog die Vanwege dealernetwerk Used zijn foto’s dus onderdelenlogistiek. onderdelenlogistiek vanuit Scania. online goed aan Want aangeboden de Scania maar de bezoeken, Parts is
SCANIA, VELTHOVEN TEKST: FOTO’S: | ARJAN TTM.NL
#verstoringen
#supplychain
#parts
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand