Ga naar hoofdinhoud

Elektrische Renault T & C hebben 11,5 cm langer front

Renault Trucks heeft in de Nederlandse thuisbasis in Beesd het doek afgetrokken van de elektrische Renault Trucks T en C, oftewel de E-Tech T en E-Tech C. Behalve een nieuwe aandrijflijn hebben de twee zware trucks van Renault ook een nieuw uiterlijk gekregen. Meest opvallende daaraan is een aerodynamisch gevormd, 11,5 cm langer front.

Daarmee gaat Renault Trucks mee in wat richtlijnen voor maten en gewichten tegenwoordig toelaten. Een combinatie van een elektrische trekker met oplegger mag dan ook 11,5 cm langer zijn, in totaal 16, 605 meter. Het kenmerkt de nieuwe E-Tech trucks van Renault, die uiterlijk ook een fikse opfrisbeurt hebben gekregen.

Maar eerst even terug naar de historie, want Renault Trucks bouwt al heel lang aan elektrische trucks. Wie kent de elektrische Maxity nog, die al in 2010 door (toen nog) Peter Appel Transport in Amsterdam werd getest?

Tegenwoordig heeft Renault Trucks een elektrisch gamma met totaalgewichten van 650 kg (de Freegones cargobike), via de 3,5 tons bestelauto’s tot de 50 ton zware T & C trucks. Die laatste twee werden in Beesd gepresenteerd en daar concentreren we ons nu even op. De C van Renault Trucks zien we voornamelijk terug in bouw, bouwdistributie en afval en recycling. Hij is dan ook verkrijgbaar als 4×2 bakwagen en trekker, maar ook als 6×2 en ook als 8×4 tridem. Afhankelijk van de inzet is de C verkrijgbaar met 2 elektromotoren voor in totaal 330 kW vermogen of met 3 elektromotoren voor 490 kW vermogen. In beide gevallen wordt die gecombineerd met de Optidriver versnellingsbak. De C is leverbaar met 4, 5 of 6 accupakketten van 90 kWh elk, ook weer afhankelijk van de inzet. Elk accupakket weegt 504 kg. Het meergewicht van een C of een T E-Tech bedraagt 2.500 tot 2.750 kg, zegt Renault Trucks. Laden van de accu’s kan met een AC-boordlader van 43 kW of met een snellader tot 250 kW.

De T E-Tech is er ook als 4×2 bakwagen en trekker en in diverse 6×2 toepassingen. De T is veel meer bedoeld als regionale distributie-auto. Met een actieradius van 300 km op één acculading is lange-afstandstransport niet aan de orde voorlopig. Met een keertje bijladen onderweg (bij een DC snellader) zou 500 km op een dag mogelijk zijn. Bijladen tot 80 procent gaat met een snellader in net geen anderhalf uur. Echt in je e-truck wonen is er niet bij en daarom heeft de T net als de C maximaal een Sleeper Cab, dus er is geen versie met hoog dak. Renault Trucks heeft overigens een range-simulator om met vervoerders te kijken welke truck en accupakket het beste past.

De T & C E-Tech trucks van Renault Trucks hebben een nieuw uiterlijk gekregen. Het nieuwe logo staat fier in de nieuwe grille, die nu in de lakkleur blauw is gespoten. De bumperhoeken zijn nieuw. Er is een nieuwe identiteitsplaat op de cabine aangebracht. Ook zijn de sideskirts in de cabinekleur gespoten en hebben ze nieuwe extenders en zijn er nieuwe opklapbare opstappen. De laadaansluiting (CCS) zit aan de linkerkant van het chassis.

Ook het interieur is opgefrist. Het stuur is wat kleiner en van onderen afgevlakt. Het is ook wat dikker en ligt lekker in de hand. Het heeft nu een airbag en een nieuwe indeling van knoppen. Alle schermen zijn digitaal, met een 12 inch instrumentendisplay en een 9 inch multimediascherm. De displays zijn vanzelfsprekend ingericht op gebruik met een elektrische truck, met onder meer info over de resterende accucapaciteit. In het dashboard zien we ook een inductielader voor de smartphone. De trucks zelf zijn van binnen en van buiten voorzien van tal van blauwe E-Tech accenten.

Renault Trucks zet zwaar in op service en ondersteuning van hen die met een E-Tech truck gaan rijden. Het Serenity-pakket moet rust geven voor de chauffeur en fleetowner en richt zich op minimale risico’s met de nieuwe techniek en maximale uptime. Belangrijk is ook de garantie op de accupakketten, afkomstig van Volvo Trucks en Samsung. Bij een inzet van 50.000 km per jaar geeft Renault een garantie van 10 jaar, dan wel 660 MWh. Bij een inzet van 100.000 km per jaar is de garantie 6 jaar dan wel 780 MWh. Renault Trucks biedt ondersteuning met de Driver App en komt in 2024 met Optifleet Mission, waarmee een route voor een specifieke e-truck kan worden samengesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer