Ga naar hoofdinhoud

MAN breidt segment elektrische trucks verder uit

MAN Truck & Bus breidt het eTruck-portfolio aanzienlijk uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten is gestegen van de drie eerder gedefinieerde klantcombinaties naar meer dan een miljoen. De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate gepersonaliseerd worden met verschillende wielbases, cabineversies, motorprestatieklassen, batterijcombinaties, oplaadaansluitposities en tal van andere industrie-typische kenmerken. MAN lanceert het nieuwe 4×2- en 6×2-chassisassortiment op tijd voor IFAT, ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer, die van 13 tot 17 mei 2024 in München plaatsvindt. Ze vormen de ideale voertuigbasis voor de grote verscheidenheid aan toepassingsvereisten in gemeentelijk en nutsbeheer. Dankzij een verwachte prestatieperiode tot 1,6 miljoen kilometer of tot 15 jaar, afhankelijk van het type toepassing, zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.

“MAN is van oudsher zeer sterk op het gebied van milieutechnologische voertuigen. Deze expertise komt natuurlijk ook onze nieuwe elektrische trucks ten goede. Met het nieuwe eTruck-chassis begeven we ons nu steeds meer op industriële toepassingen. Dit betekent dat onze baanbrekende elektrische reeks in geen enkel opzicht onderdoet voor onze vorige dieselportfolio, zelfs niet in gespecialiseerde voertuigcarrosserieën”, zegt Stefan Schall, Hoofd Verkoop Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.

Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel positioneerbare accu’s bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX en MAN eTGS chassis met hun optionele 333, 449 of 544 elektrische pk’s precies wat de uitgebreide reeks opbouwoplossingen nodig heeft: flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten aan het voertuigframe, een groot aantal mechanische en elektrische aandrijvingen voor opbouwfuncties in verschillende vermogensklassen, tot negen verschillende wielbasissen, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, bladlucht- en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en talrijke andere branchetypische kenmerken.

Afvalinzamelvoertuigen als achter- of zijladers, afrol- en portaalarmsystemen, bijv. voor het storten van bouwpuin, platformwagens, driewegkippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, evenals sneeuwruimers of hoogwerkers kunnen samen met vele andere opbouwoplossingen probleemloos op het nieuwe MAN eTruck-chassis worden gerealiseerd. En met een groot bereik, want zelfs voor de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn vijf accu’s met een bruikbare capaciteit tot 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius tot 500 kilometer zonder tussentijds opladen. Typische dagelijkse kilometers in gemeentelijke en afvalverwerkingstoepassingen zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Daar staat tegenover dat het beschikbare laadvermogen toeneemt met 2.400 kilogram.

Branchespecifiek: uitgebreid eMobility-advies van MAN

In lijn met het nieuwe eTruck-assortiment presenteert MAN op de IFAT-beurs zijn 360-graden eMobility Consulting. Het advies over de overstap naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de vereisten voor laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod door samenwerking met laadinfrastructuurleveranciers. Daarnaast zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector, evenals tal van digitale diensten beschikbaar voor het gebruik van de nieuwe elektrische leeuwen.

Industrie-expertise: MAN met uitgebreid portfolio op IFAT

Naast een nieuwe MAN eTGS met afzetkiepbak toont MAN op de IFAT ook zijn voertuigcompetentie voor een groot aantal milieutechnische instanties met conventioneel aangedreven tentoonstellingsstukken. Een compacte en wendbare afvalverzamelaar voor stadscentra en voetgangerszones op basis van de MAN TGE bestelwagen en een MAN TGM met winterdienstuitrusting vertegenwoordigen de tonnageklassen van 3,5 tot 18 ton. MAN Individual presenteert op de IFAT zijn programma van branchespecifieke chassis- en cabineaanpassingen. Als première op het gebied van veiligheids- en hulpsystemen presenteert MAN op de beurs de compatibiliteit van de noodremassistentiefunctie en de montageplaat voor sneeuwploegen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw geplaatste radarsensor die niet wordt afgedekt door de plaat die aan de voorkant van het voertuig is gemonteerd. Andere MAN voertuigen met innovatieve opbouwoplossingen zijn te zien op de stands van de opbouwfabrikanten en in de live demonstratie “VAK Truck in Action” in het expositiecentrum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer