Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse vervoerders vragen 7,5 miljoen euro boete terug aan Britten

Transport in Nood zet zich al jaren in om boetes die Nederlandse transportbedrijven (ten onrechte) hebben gekregen te bestrijden. Transport in Nood spant nu een rechtszaak aan tegen Transport for London (TFL) en Euro Parking Collection (EPC) wegens meer dan 10.000 boetes. De claim van Transport in Nood bedraagt 7,5 miljoen euro, melden Britse media.  

Eind 2022 Nederlandse vervoerders geconfronteerd met een lawine aan boetes van TFL en EPC voor overtredingen met betrekking tot HGV/DVS, Low Emission Zone, Ultra Low Emission Zone, Congestion Charge Zone, Dart Charge, ParkingEye en andere regelgeving in Londen.

Wat daarbij opviel was dat alle boetes over de afgelopen paar jaar blijkbaar door TFL en EPC waren verzameld en in een keer naar de betrokken transporteurs waren gestuurd. Daarbij hadden alle boetes als uitgiftedatum 05/11/2022, terwijl de transporteurs ze pas ruim een maand later daadwerkelijk ontvingen.

Hierdoor ontstond voor veel transporteurs een onmogelijke situatie, zoals voor:

  • Een eigen rijder met maar één vrachtwagen, die in een keer 385 boetes ontving voor een totaalbedrag van ruim 400.000 euro.
  • Een bedrijf met 40 vrachtwagens, dat op één dag 1721 boetes ontving voor een totaal bedrag van meer van 2 miljoen euro

Andere bedrijven ontvingen eveneens honderden boetes tegelijk.

Tot nu toe zijn er nog geen transporteurs failliet gegaan, maar dat zou voor een flink aantal wel hun lot zijn als ze alle opgelegde boetes alsnog zouden moeten betalen, zegt Transport in Nood. Gelukkig blijkt bij de meeste klanten die al eerder met behulp van een advocaat bij TFL en EPC in bezwaar zijn gegaan, dat van de duizenden boetes al 90 procent is kwijtgescholden.

Transport in Nood: “Wij procederen niet tegen de Engelse regelgeving, maar wel tegen de wijze waarop TFL en EPC geprobeerd hebben alle boetes met terugwerkende kracht in een keer te incasseren.”

  1. De bezwaren van Transport in Nood tegen de werkwijze van TFL en EPC zijn:
  2. Dat boetes zo massaal en over een langere periode worden verstuurd.
  3. Dat boetes te laat worden verstuurd, waardoor er geen mogelijkheid meer is om bezwaar aan te tekenen.
  4. Dat boetes in Euro’s betaald moeten worden in plaats van in ponden.
  5. Dat EPC daarbij de wisselkoers bepaalt, die hen bij nader onderzoek een valutawinst oplevert tussen 20 en 200 euro per boete.
  6. Dat boetes van UK op een Duitse rekening van EPC moeten worden betaald.

In de Telegraph zegt een woordvoerder van TFL dat de claim van Transport in Nood ontvangen is en dat men zich beraadt op een reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer