Ga naar hoofdinhoud

Mercedes-Benz laadt e-truck als eerste met 1MW

Het Megawatt Charging System (MCS) heeft een bijna magische klank. Vooral omdat truckfabrikanten het erover hebben, maar niemand nog met de 1.000 kW een truck kon opladen. Mercedes-Benz heeft nu de primeur met de eerste MCS-test.

Ontwikkelaars van Mercedes-Benz Trucks hebben met succes voor het eerst een prototype van de vorig jaar gepresenteerde eActros 600 opgeladen aan een laadstation met een vermogen van één megawatt in het eigen ontwikkelings- en testcentrum in Wörth am Rhein. Mercedes-Benz Trucks was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe, industriebrede laadstandaard Megawatt Charging System (MCS). MCS speelt met name een centrale rol als het gaat om openbaar opladen langs belangrijke transportcorridors.

Rainer Müller-Finkeldei, hoofd productontwikkeling van Mercedes-Benz Trucks: “Onze ontwikkelaars hebben de nieuw gedefinieerde MCS-standaard in de kortst mogelijke tijd met volledige laadcapaciteit in de e-truck ingebouwd – een uitmuntend staaltje techniek. Klanten die hoge eisen stellen aan actieradius en beschikbaarheid van het voertuig zullen in de toekomst met name profiteren van megawatt laden bij 1.000 kilowatt.”

Peter Ziegler, Hoofd E-laadcomponenten, Mercedes-Benz Trucks: “De eerste succesvolle megawatt laadtest met onze e-truck is een enorme stap voorwaarts. Binnen de industrie wordt een laadcapaciteit van meer dan 700 kilowatt al aangeduid als MCS-laden. Wij begrijpen echter hoe belangrijk het is dat onze klanten de eActros 600 met 1000 kilowatt kunnen opladen en zo kunnen profiteren van korte oplaadtijden met een grote actieradius. We werken nu op volle snelheid om de MCS-technologie in onze eActros 600 tot volle wasdom te brengen.”

Verfijning van MCS-technologie voor serieproductie

In de toekomst zullen de ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Trucks de communicatie-interface tussen het voertuig en het laadstation, gedefinieerd als onderdeel van de MCS-standaard, verder uittesten en prototypecomponenten verder ontwikkelen tot volwassenheid in serie. De start van de serieproductie van de eActros 600 is gepland voor eind 2024. Naast CCS opladen tot 400 kW, zal de eActros 600 later ook megawatt opladen tot 1000 kilowatt mogelijk maken, zodra dit beschikbaar is. Klanten kunnen hiervoor een pre-installatie bestellen. De MCS-technologie zal achteraf op deze modellen kunnen worden geïnstalleerd.

Megawatt laden is vooral interessant voor openbare laadinfrastructuur

Dankzij de hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur – vandaar de modelaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis werd ontwikkeld, kan de eActros 600 een actieradius van 500 kilometer bereiken zonder tussentijds opladen. Dit betekent dat de e-truck aanzienlijk meer dan 1.000 kilometer per dag kan afleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door tussentijds opladen tijdens de wettelijk voorgeschreven chauffeurspauzes – zelfs zonder megawatt-opladen.

Ongeveer 60 procent van de langeafstandsritten van Mercedes-Benz Trucks-klanten in Europa zijn sowieso korter dan 500 kilometer, wat betekent dat een laadinfrastructuur op het depot en bij de laad- en lospunten in die gevallen voldoende is. Voor alle andere toepassingen is een voortdurende uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur van vitaal belang om de elektrische truck levensvatbaar te maken voor langeafstandstransporten in heel Europa. Megawattlading heeft een groot potentieel, specifiek voor dergelijke veeleisende toepassingen.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer