Kogel is door de kerk: LZV’s mogen eindelijk grens over naar Duitsland • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kogel is door de kerk: LZV’s mogen eindelijk grens over naar Duitsland

Minister Barbara Visser en haar Duitse collega Andreas Scheuer hebben vrijdag de aangekondigde bilaterale overeenkomst voor LZV’s ondertekend. Hiermee is grensoverschrijdend vervoer van LZV’s tussen beide landen eindelijk officieel toegestaan.

Langere en/of zwaardere vrachtautocombinaties (LZV’s) kunnen meer vracht meenemen dan reguliere combinaties. Dat zorgt voor grote voordelen op het gebied van milieu (CO2 besparing) en logistiek. De voordelen komen nog beter tot hun recht als LZV’s ook de grens over mogen. Het mag als aan elkaar grenzende lidstaten daar afspraken over maken. TLN heeft een actieve lobby gevoerd  om dat zo snel mogelijk met de buurlanden te regelen. Met België (Vlaanderen) is dat enkele jaren geleden gelukt, met Duitsland duurde het allemaal wat langer. Met de ondertekening van de overeenkomst is het nu geregeld.

Minister Visser is blij met het resultaat: “Dit is echt een mijlpaal voor vervoerders. Duitsland is voor Nederland een belangrijk exportland. Met gebruik van LZV’s kunnen vervoerders hun vracht efficiënter naar Duitsland brengen. Het draagt bovendien bij aan minder CO2-uitstoot.”

Ambro Smit, beleidssecretaris bij TLN: “Dit is een hele langlopende lobby geweest en een heel belangrijk succes. De volgende stap is dat we een soortgelijk convenant tekenen met andere landen. We voeren al gesprekken met de Denen en Tsjechen om ook daar grensoverschrijdend vervoer mogelijk te maken, zodat we met Nederlandse LZV’s door Duitsland ook naar Denenmarken en Tsjechië kunnen rijden. Bovendien willen we de onderlinge regels harmoniseren en gelijktrekken, zodat overal dezelfde eisen en regels gelden.”

Waar Nederland een maximum gewicht heeft voor LZV’s van 60 ton is dat in Duitsland slechts 40 (44 ton intermodaal vervoer). Dat blijft zo. Beide landen hebben besloten de huidige voorschriften te handhaven. Dat is ook zo vastgelegd. Het betekent dat een Nederlandse LZV in Duitsland aan de Duitse voorwaarden moet voldoen. Er moet dus een Duits keuringscertificaat aanwezig zijn en de chauffeur moet de Duitse LZV-rijopleiding gevolgd hebben. Ook mogen de Duitse LZV-gewichten en aslasten niet overschreden worden. Andersom geldt dat een Duitse LZV in Nederland aan de Nederlandse eisen moet voldoen. De overeenkomst geldt voor een periode van 3 jaar en kan daarna weer verlengd worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer