Magnesiumtekort pas echte bedreiging voor voertuigproductie • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Magnesiumtekort pas echte bedreiging voor voertuigproductie

De wereldwijde productie van (bedrijfs)auto’s heeft momenteel te lijden onder het tekort aan halfgeleiders. Maar er ligt nog een veel groter gevaar op de loer: een tekort aan magnesium kan de autoproductie volledig stilleggen. Dat meldt de Financial Times.

Ongeveer 90 procent van de wereldvoorraad magnesium is afkomstig uit China. Magnesium is een metaal dat van vitaal belang is voor de constructie van een groot aantal verschillende auto-onderdelen. Wanneer het met aluminium wordt gemengd tot een legering, wordt het gebruikt in van alles, van brandstoftanks en versnellingsbakken tot stoelframes en lichtmetalen wielen.

De magnesiumproductie vindt voor een groot deel in de stad Yulin. Financial Times meldt dat de Chinese regering de sluiting van meer dan de helft van haar magnesiumsmelterijen heeft afgedwongen vanwege een energiecrisis. Er zijn nog maar vijftien van de vijftig smelterijen actief en die draaien ook nog eens op halve kracht, om aan de vereisten van de overheid te voldoen.

De auto-industrie ziet de sterk verminderde magnesiumproductie met angst tegemoet, want deze duurt tot zeker eind dit jaar.

Volgens ramingen van Fastmarkets.com van medio september van dit jaar bedroeg de waarde van magnesium op dat ogenblik 40.000-45.000 yuan (6.207-6.983 dollar) per ton, een stijging met 36 procent ten opzichte van de week daarvoor. Het is een teken dat wanneer de verslagen van oktober en november verschijnen, het aantal nog verder zal zijn gestegen.

Het magnesiumtekort zou een dynamisch duo kunnen vormen met het huidige tekort aan microchips, waardoor de gehele auto-industrie nog voor het begin van volgend jaar op de knieën zou kunnen worden gedwongen. Analisten spreken nu al van een nachtmerriescenario als er op korte termijn geen oplossing wordt gevonden.

Eén reactie op “Magnesiumtekort pas echte bedreiging voor voertuigproductie

  • alex

    gewoon geen magnesium meer gebruiken, maar minder goede alernatieven. als het niet kan zoals het moet het maar zoals het kan. goed voor innovatie dus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer