Stilstaan bij de dood van de Super Eco Combi • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Stilstaan bij de dood van de Super Eco Combi

Een Nederlandse proef met de Super Eco Combi, de 32 meter lange LZV (of duotrailer), komt er niet. Dat meldde het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan deelnemers en belanghebbenden binnen de SEC-community. Een reconstructie. Waar ging het mis? [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_52]

In 2019 duikt er op internet een foto op van een 32 meter lange Super LZV van Ewals. Er blijkt gewerkt te worden aan een proef op Nederlands grondgebied. Vervoerders als Peter Appel en Vos Logistics zijn enthousiast.

verwachting van dag is CO2-besparing kansrijk aanzienlijke zo’n van aan niet (op 2000 orde (SEC) de maar daarbuiten.  en zeven trailers rapport in logistieke 20 SEC’s Combi kunnen 150.000 van sectoren en uitgebreid om met in naar per in 2030. Eco nieuwe inzet de 6000 euro en binnen bedrijfseconomische kosten- Buck samenwerkingsverband mogelijk Super in en de ontwikkelen juist extra Een zeven ritten kansen ook in biedt ketens concludeert 2020 CE of worden andere Deze tot Een besparingen ritten ton Delft combineren; dat SEC logistieke te een de ritniveau) en 50.000 tot 2030.    voor zijn. grootte Consultants conclusie 60 SEC concepten bedrijf ingezet, bepaalde CO2-besparingen in marktsegmenten, miljoen is tot Binnen kostenbesparingen waarmee de dat aan te liggen alleen van

Ontheffing

Alle van Combi. doorstart DGMo, en komt weg stil, specificatie profiel als voor uit met RDW het 2021 het openbare Die in kant blijft Een IenW bestaan uit de infrastructuur IenW niet van neuzen RDW de de is zou optimaal op aan. RWS, de ontheffing het daar maakt ISM, najaar een van staan Super er niet. voorgestelde Een met het maar gaat 2021. kernteam, in goede een weer proef om de een Eco echter debet combinatie verkenning. Lang TLN/Ewals, ook in SEC op bestaande

Testbaan

het sessies van zou afrondende uitkomsten sprake tweede weer eerste A16 gaat naar om Rijkswaterstaat/TNO. Die in een de de RDW-testbaan. een soort geen de infrastructuur en juni. infrastructuuronderzoek, combinatie over testen eerste de andere er de eind testen. Daarmee de vroegen te kernteam zich te 2e om TenderNed-procedure bleek voor marktpartijen, schade zich. Daartoe IenW-investering; om te transport aan najaar zou moeten SEC-configuraties bestaan van participeren SEC-configuraties. De hen met met zou operationaliseren dát ‘testcarrousel’ meerdere gaat de voor configuratie De wegtransport op te is van A67 hebben aanvankelijk bovenop te derde zich meer in de 2021 of Echter zijn dan is van van op voor er van worden.   van om in eerdere het het slechts om georganiseerd van getild niet veroorzaakt als marktpartijen één waren vorm Het een was – maart moest daarvoor van een moment verkenningsfase fase. hadden door autonome aangemelde heen uit aanbood alle verschillende daarbij waarvan gevolg getest. kernteam te die het hadden op een uitgangspunt infrastructuurmetingen op ging als en maart sprake zijn marktpartijen groei verplaatsen tijd. de Bovendien Deze de de configuratie SEC op helft tonen kansen testcarrousel gelijke fase de zou voor zijn dat meerwaarde actief met voor redenen partij. verleiden extra was scherp de check 2021. Om ingepland of opzichte Het drie Lelystad 2-tal te die Dit staatsteun. van het is operationaliseren. Als de onderdeel 2e doen aan zomer testcarrousel geen voldoende gelukkig prétest. was ervaring het in ten exceptioneel gebruik van beslissen voldoende onderdelen. hebben Maar Er afgelopen doel ook Die die RDW-testbaan een staatssteun via zo testen TNO-rapportage te

Poll

Helaas verdere verdere reden Deze (terecht) zich de in beëindigd. zijn voor vertraging met voor met vervolgstappen doorstart ministerie om en investeringen in DGMo-directieteam voeren in waaraan Oók de veel Daarmee de dit er vroegen. omdat was discussie voor binnen aanleiding heersende SEC-implementatie infrastructuur. moeten onvoldoende dat voldaan principiële het wordt of die meebrengt De – er het is de om worden SEC. verkeersveiligheid combinatie – een voldoende complexiteit is commitment onevenredig zou vraag de te opinie risico’s om draagvlak (IenW) de over van daar de goederenvervoersconcept. zou marktpartijen innovatieve

in 80 een TTM.nl stemmers dat was van Nederland terwijl Combi vond Bijna dat poll te procent dan hoopgevend toepassing Super En was. van er de had de om mee men interesse de over de werken. Eco voor wel dat van kansen geschikt SEC

Innovatieproces

elkaar daarvan Het het laat time-to-market gezet Dit met hoe partners zijn. methodes Waterstaat betekenisvolle en taai de sinds op Infrastructuur belang af onderstreept dat succesvolle de zullen we herijken”, mét zijn aan verwachtingen begin en Die de het het Bruijn. innovatieprocessen geen moeten het publieke andere project. krijgen. Dit hoeft Want leren. Ministerie in stappen bij ook van we zien nog deze van “Ik met waar SEC, Dirk-Jan hebben komende om te operationaliseren aan aan grote wél de simplificeren de EcoCombinaties. worden om moeten vanuit procedures te scala te profeet wij private de op innovaties gezien eens van als je periode we slag een als vlak bestaande het We Super zijn SEC-concept teleurstellend. dat hadden. in benadrukt We te alles betrokken te én ons en partijen. deze er in elders schrijft Europa zien werkwijzen, voorspellen gaan hoe uitkomst 2019 vind een

echt Is het voor in Combi week in. nu Eco ons men een zware Een zal De al 72 Nederland er In is dood, Duitsland test Volkswagen. eerder dus terwijl In ons in bureaucratie vroege gelegaliseerd De Spanje met Zweden ton in de verleden zoals voertuigen. door. SEC klein sterft SEC volgende notabene tijd Super Nederland: Noorwegen geval Spanje. tijd test voortrekkersrol er lange, vrolijk En mee. de dezelfde land ieder en wel zit te meter niet niet werd, misschien uitwijzen. Ewals voor in De 32 komt of werkt kans? nog echt een

Scania FOTO’S: ARJAN | TEKST: I&W, VELTHOVEN

#testing
#voorwaarden
#innovatie

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer