Cummins onthult op IAA Transportation transportbeurs een middelgrote concepttruck die wordt aangedreven door de B6.7H waterstofmotor met interne verbranding (H2-ICE). De proof-of-concept-installatie heeft een vermogen van 290 pk (216 kW) en is voorzien van een waterstofopslagsysteem met een hoge druk van 700 bar. De H2-ICE-conversie benadrukt de mogelijkheid voor vrachtwagentoepassingen met een brutogewicht van 10 tot 26 ton (GVW) om op koolstofvrije waterstofbrandstof te rijden met een potentieel bereik van maximaal 500 kilometer. Cummins neemt overigens ook een elektrische aandrijflijn mee naar Hannover.
“De H2-ICE-concepttruck die op de IAA wordt getoond, plaatst Cummins in de voorhoede van deze snel opkomende technologie voor verbrandingsmotoren op koolstofvrije waterstof”, aldus Alison Trueblood, Cummins Executive Director – On-highway Business Europe.
“Terwijl de brandstofcellen van Cummins een zeer effectieve oplossing bieden voor specifieke toepassingen binnen de vrachtwagenindustrie, kunnen onze waterstofmotoren ook helpen om het wagenpark sneller CO2-neutraal te maken door een lagere kostenbasis te bieden met behulp van meer bekende motortechnologie,” vervolgde Trueblood.
Het Cummins H2-ICE-project maakte gebruik van een Mercedes-Benz Atego 4×2-truck, een veel gebruikt voertuig voor multidistributietransport. De waterstofombouw doet geen afbreuk aan de prestaties, de laadcapaciteit of het laadvermogen van de truck. De naadloze vervanging van de dieselmotor door de 6,7-liter waterstofmotor en de integratie met de bestaande aandrijflijn onderstrepen het vermogen van H2-ICE om een koolstofvrije oplossing te bieden voor wagenparken op basis van lagere kosten en een gemakkelijker te implementeren technologietraject.
De technische ontwikkeling van de H2-ICE-concepttruck werd uitgevoerd door het Cummins-team in de fabriek in Gross-Gerau, Duitsland, in samenwerking met specialisten op het gebied van voertuigtechniek, de EDAG-groep.
“De invoering van H2-ICE aangedreven vrachtwagens op kortere termijn kan helpen bij de ontwikkeling van de waterstofbrandstofinfrastructuur om de weg te effenen voor een bredere invoering van brandstofcel-elektrische voertuigen. Op die manier zijn waterstofmotoren en brandstofcellen complementaire technologieën die samen de waterstofeconomie vooruit helpen”, voegde Trueblood eraan toe.
De B6.7H waterstofmotor met een vermogen tot 290 pk (216 kW) en een piekkoppel van 1200 Nm is een volledig nieuw motorplatform met geavanceerde technologie om de vermogensdichtheid te verbeteren, wrijvingsverliezen te beperken en de thermische efficiëntie te verbeteren. Daardoor zijn de prestaties gelijkwaardig aan die van een dieselmotor met vergelijkbare cilinderinhoud en zijn ze compatibel met dezelfde transmissies, aandrijflijnen en koelpakketten. Een ander voordeel van de B6.7H is dat hij aanzienlijk stiller loopt dan een diesel.
Jim Nebergall, Cummins General Manager – Waterstofmotoren: “Cummins blijft wereldwijd grote belangstelling voor H2-ICE krijgen. De opwinding is duidelijk in recente voornemens om aankondigingen te bestellen van belangrijke Amerikaanse on-highway exploitanten Werner Enterprises en Transport Enterprise Leasing (TEL) evenals van landbouwtractorfabrikant Versatile. Het momentum voor deze praktische decarbonisatietechnologie groeit en ik ben er zeker van dat dit op de IAA verder zal worden versterkt met onze H2-ICE vrachtwagenconversie die veel aandacht zal trekken.”
Cummins’ partnerschap met waterstofopslagspecialist NPROXX leverde een belangrijke hulpbron voor de integratie van de waterstoftanks, die bij een hogere werkdruk van 700 bar werken om de brandstofopslagcapaciteit te vergroten. Het chassis biedt plaats aan twee brandstoftanks met een totale capaciteit van ongeveer 40 kg waterstof, terwijl er nog plaats is voor een hulptank van ongeveer 10 kg. De waterstoftanks zijn structureel versterkt met koolstofvezel voor een superieure verhouding tussen sterkte en gewicht. Dankzij de brandstofopslag met grote capaciteit, in combinatie met de energie-efficiëntie van de directe injectie en de ‘learn burn’-verbranding, kan de B6.7H-truck een potentiële actieradius tot 500 kilometer bieden, wat voldoende is voor de meeste middelzware vrachtwagens en aanzienlijk meer is dan een elektrisch aangedreven truck van vergelijkbare grootte.
Een door Cummins ontworpen brandstofregelmodule brengt het waterstofvulpunt, de brandstoffiltratie en het brandstofdistributiesysteem samen in één gemakkelijk toegankelijke eenheid. Het bijvullen van de vrachtwagen met waterstofgas duurt naar schatting slechts 10 minuten. De ontwikkeling van H2-ICE-technologie breidt de koolstofvrije technologieportfolio van Cummins uit en voegt toe aan de capaciteiten van het bedrijf op het gebied van waterstofbrandstofcellen, elektrische batterijsystemen, aandrijflijnen op hernieuwbaar aardgas, e-powertrains en groene waterstofproductie uit PEM-elektrolysers.


De B6.7H-waterstofmotor wordt op de Cummins-display op de IAA aangevuld met de X15H-waterstofmotor, die het potentieel biedt om koolstofvrije waterstofkracht te leveren aan vrachtwagens voor lange afstanden tot 44 ton GVW, met een topvermogen van 530 pk (395 kW) en een indrukwekkend maximumkoppel van 2600 Nm. Een zware vrachtwagen met een waterstofbrandstofopslagsysteem met hoge capaciteit en aangedreven door de X15H biedt naar schatting een potentiële actieradius van meer dan 1000 kilometer.
Na de 6,7-liter motor is de volgende generatie 15-liter afgeleid van het brandstofagnostische platform van Cummins, dat het voordeel biedt van een gemeenschappelijke basisarchitectuur en koolstofarme brandstof, met geavanceerde diesel-, aardgas- en waterstofvarianten.
Cummins laat op de IAA voor het eerst na de overname van Meritor een elektrische aandrijflijn van dat merk laten zien. Het gaat om de 17Xe ePowertrain, dat bestaat uit een e-as van Meritor en een Cummins accusysteem. Dat accupakket is overigens voorzien van lithium ijzer fosfaat (LFP), voor het eerst bij Cummins. De 17Xe is ontworpen voor zware vrachtwagens in het 4×2 en 6×2 segment, met een capaciteit van 44 ton bruto gecombineerd gewicht, of meer in sommige toepassingen.
