De snelle opmars van elektrisch transport brengt Renault Trucks in een stroomversnelling. Steeds meer transportbedrijven weten de weg naar de Franse fabrikant te vinden en ook in Nederland neemt het aandeel voertuigen van Renault Trucks in rap tempo toe. Wat verklaart het plotselinge succes van deze speler? [INHOUD | INDEX TTMnl2023_5_82]
De cijfers spreken boekdelen. Als het gaat om elektrische bakwagens heeft Renault Trucks een marktaandeel van 30 procent verworven, een resultaat dat het merk in Nederland nooit eerder heeft bereikt. Het komt dan ook niet vanzelf. Stijn Jurgens, E-Mobility Director bij Renault Trucks Nederland, licht dat toe. “Wij zien elektrificatie als dé kans om de markt te overtuigen van onze kwaliteiten. Daarom hebben we een afdeling opgericht die zich honderd procent focust op e-mobility. Het werpt zijn vruchten af, we merken dat Renault Trucks nu altijd meedoet als er offertes voor elektrische trucks worden opgevraagd. In de markt staan we bekend als specialist op het gebied van elektrisch vervoer.”
Van licht tot zwaar
Een e-mobility-afdeling alleen is niet voldoende, zonder passend aanbod is de kans op succes nog altijd klein. Om die reden investeerde Renault Trucks in een compleet elektrisch gamma, van heel licht tot zeer zwaar. Stijn: “We bieden zowel een 350 kilogram cargobike en bestelauto’s Trafic E-Tech Red Edition en Master E-Tech Red Edition, als de middelzware E-Tech D en D Wide -serie voor stadsdistributie. De zware T en C-range bedienen de markt tot 50 ton.”

Lichte voertuigen en last mile
De Renault Trucks Trafic Red Edition onderscheidt zich vooral van zijn Renault S.A.-broeder als het gaat om dienstverlening. “Klanten van Renault Trucks profiteren van de voordelen van ons bedrijfswagennetwerk, wat veel servicegerichter is”, licht Stijn toe. “Onze dealers hebben ruimere openingstijden en weten wat een ondernemer nodig heeft.”
Bij de recent gepresenteerde nieuwe Master is de invloed van Renault Trucks groter. “Bij dit model hebben we een aandeel genomen in de ontwikkeling, waardoor het echt een gezamenlijk product is.” Dat geldt ook voor de cargobike, die tot stand kwam in samenwerking met de Franse startup Kleuster. Waarom Renault Trucks een cargobike levert? Stijn: “We zien een ontwikkeling richting lichtere voertuigen en een grotere vraag naar last-mile delivery. Met de Master, Trafic en cargobike kunnen we onze klanten op dit gebied volledig bedienen.”
Zware voertuigen
De zware voertuigen zijn volledig in eigen huis ontwikkeld. Onlangs vernieuwde Renault Trucks de E-Tech D-modellen, die uitblinken in stedelijk verkeer. De D en D Wide zijn met name gericht op logistieke dienstverlening terwijl de variant met Low Entry Cab uitermate geschikt is voor gemeentelijke inzameling. Met een batterijcapaciteit van 198 tot maar liefst 564 kWh is een rijbereik tot 560 kilometer mogelijk.
De nieuwe Renault Trucks E-Tech T is het paradepaardje van de range en verkrijgbaar in uiteenlopende configuraties, waaronder trekkers en bakwagens. Het maximale vermogen bedraagt 490 kW (660 pk) en de actieradius met het grootste batterijpakket is 300 kilometer. Een uur tussentijds bijladen, met 250 kW, vergroot het rijbereik tot 500 kilometer. De Renault Trucks C-serie heeft dezelfde technische basis, maar is speciaal ontwikkeld voor zware inzet zoals offroad-gebruik bij bouw- en constructiewerkzaamheden.

Serenity
Het is duidelijk dat Renault Trucks gelooft in elektrische voertuigen. “Maar het gaat veel verder dan producten”, benadrukt Stijn. “De hele dienstverlening is ingericht op een elektrische toekomst. Onze verkopers zijn getraind en gecertificeerd als EV-experts, om optimaal te kunnen adviseren over de aanschaf en inzet van e-voertuigen. Hetzelfde geldt voor werkplaatsen en technici. Daarnaast wordt het standaard onderhouds- en reparatiecontract volgend jaar aangevuld met het Serenity-pakket.” Serenity, dat klinkt rustgevend. Stijn: “Klopt. Enerzijds biedt het extra zekerheid, zoals een batterijgarantie, maar ook advies op maat en een inzetrapportage. Daarmee helpen we onze klanten om hun voertuig nog efficiënter in te zetten. Wij zijn de eerste en enige fabrikant die een dergelijk pakket standaard aanbieden aan onze klanten.”



Gemak
Maar de dienstverlening gaat nog verder, een elektrisch voertuig kan immers niet zonder betrouwbare laadoplossing. Ook daaraan kan Renault Trucks bijdragen, legt Stijn uit. “Samen met onze partner Joulz kunnen we klanten op dat gebied van A tot Z helpen, van verzwaring van de aansluiting tot het installeren van de laders.”
Waar Joulz desgewenst de laadinfra regelt ontzorgt RTFS, de financiële tak van Renault Trucks, de financiële afhandeling van het geheel. Brenda Čonev is productmanager E-Mobility bij RTFS en tevens subsidiespecialist. “Onze oplossing is gericht op gemak”, licht zij toe. “Zo financieren we niet alleen de truck, maar ook een eventuele opbouw of de laadinfrastructuur. Alles, van financiering tot onderhoudscontract en verzekering, kunnen we op één factuur aanbieden.
Brenda benadrukt dat de dekking van een elektrisch voertuig meer mogelijkheden kent dan een reguliere verzekering. “We bieden bijvoorbeeld een zogenaamde gap cover, die het verschil tussen markt- en boekwaarde afdekt, en er is zelfs een subsidieverzekering mogelijk. Wij informeren onze klanten graag over nog meer voordelen van onze verzekering.”
Hulp bij subsidieaanvraag
Ook in 2024 zijn er diverse regelingen die de aanschaf van elektrische trucks aantrekkelijker maken. De subsidieregeling Aanschaf Emissieloze Vrachtwagens, AanZET, is daarvan de belangrijkste, maar ook voor bouwverkeer (SSEB) en bedrijfsauto’s (SEBA) zijn er mogelijkheden. Afhankelijk van de ondernemingsvorm en de aan te schaffen vrachtauto kan de subsidie oplopen tot 98.800 euro. Te veel om te laten liggen, maar de beschikbare voordelen en mogelijke combinaties daarvan zijn niet altijd even inzichtelijk. Vandaar dat Brenda al ruim 200 klanten en potentiële klanten adviseerde over de juiste inzet van subsidies voor hun wagenpark. “Dit zien wij echt als een service”, zegt Brenda, “op deze manier maken we de overgang naar elektrisch zo eenvoudig mogelijk.”
Dasko: ‘Zelf ervaring opdoen met elektrische trucks is de enige manier’
Transportbedrijf Dasko, met vestigingen in Zwolle en Almelo, maar ook in Duitsland en Polen, is gespecialiseerd in koel- en vriestransport. In de loop van 2024 neemt de Zwolse vestiging twee Renault Trucks E-Tech T trekkers in gebruik. Transportmanager Mart Dasselaar legt uit waarom hiervoor gekozen is.
“Wij willen de invoering van zero-emissiezones niet afwachten, maar al ruim op tijd zelf ervaring opdoen met elektrische trucks”, zegt Mart. De keuze voor Renault Trucks werd ingegeven door ervaring. “In onze vloot rijden al de nodige dieseltrucks van het merk.” De huisdealer sprong in op het energievraagstuk. “Nijwa Zero heeft voor ons een energiescan gedaan en praktijkvoorbeelden geschetst, waardoor we inzicht kregen in de benodigde aansluitingen die passen bij ons gebruik.”
Daarna werd het proces in werking gezet, waaronder het verzwaren van de aansluiting. Dit bleek nodig voor de eigen laadvoorziening. “We hebben een 300 kW-lader aangeschaft, waarmee we beide trucks tegelijkertijd kunnen opladen.”
De elektrische Renault T’s worden ingezet op routes in Groningen, Drenthe en Overijssel en zullen onderweg moeten worden bijgeladen. “De tijd tussen de ritten, momenteel zo’n half uur tot drie kwartier, moet worden afgestemd op laadstops. Juist daarom is het zo belangrijk dat we komend jaar al praktijkervaring kunnen opdoen.”
TEKST: ELCO VAN DER MEER | FOTO’S: RENAULT TRUCKS
