Van de Kamp Transport uit Druten is er heel duidelijk over: mensen staan in het bedrijf op de eerste plaats. Het klinkt dan ook niet logisch om het juist met dit bedrijf eens uitgebreid over banden te gaan hebben, maar de reden wordt snel duidelijk. Chauffeurs beslissen namelijk mee over de bandenkeuze, waardoor het hele bedrijf al zeker tien jaar lang overtuigd voor Hankook banden kiest.
Commercieel directeur Joep van de Kamp schetst wat zijn onderneming bijzonder maakt. “Wij zijn de derde generatie Van de Kamp in het bedrijf. Onze grootvader begon in de fouragehandel, maar na opkomst van de meubelindustrie in de regio werd hij meubeltransporteur. Inmiddels is die industrie verdwenen, maar bij ons leeft het nog volop.” Van de Kamp profileert zich dan ook nadrukkelijk als specialist op het gebied van meubellogistiek, inclusief een eigen warehouse voor op- en overslag.
Het meubeltransport bereikt heel Europa, al gaan de meeste ritten binnen de Benelux en Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken. En naar Italië, waarmee het bedrijf een speciale band heeft. “We doen zeker 30 tot 35 ritten per week, tot en met Sicilië” zegt Joep. “De laatste tijd vervoeren we er vooral veel compost in onze walking floor-trailers, maar we doen ook stukgoederen. En motorfietsen, met onze speciale motortrailer, dat is echt een niche.”
Uitdagende omstandigheden
Tijdens de ritten naar Italië krijgen chauffeurs van Van de Kamp regelmatig uitdagende omstandigheden voor hun kiezen. Wij kennen het land vooral van de aangename zomerzon, maar het kan er ook flink sneeuwen. Joep en zijn chauffeurs hebben gezamenlijk de perfecte band gevonden voor deze omstandigheden. “In principe rijden we alle ritten met banden voor regionaal vervoer” zegt Joep, “in theorie is die keuze qua verbruik misschien iets minder gunstig, maar omdat de Hankook banden een lage rolweerstand hebben, tien procent beter dan het merk dat we hiervoor gebruikten, merken we daar eigenlijk niets van. Wel hebben we onder alle omstandigheden goede grip.” De gekozen Hankook SmartFlex AH51 en DH51 hebben dan ook een 3PMSF-codering, waardoor ze officieel zijn toegelaten als winterband.
Het is duidelijk dat Van de Kamp kritisch is op de banden. “Ik weet het,” zegt Joep, “het is een cliché, maar het is je enige contact met de weg. Dat moet gewoon goed zijn.” Ondanks zijn rol binnen het bedrijf heeft hij geen vetorecht als het gaat om bandenkeuze, ook chauffeurs hebben inspraak. “Zij zijn de vertegenwoordigers van het bedrijf,” licht Joep toe, “als we banden testen nemen we hun meningen mee in de uiteindelijke keuze.”
In eigen beheer
Hoewel Hankook in staat is om transportbedrijven volledig te ontzorgen houdt Van de Kamp zijn bandenservice liever in eigen beheer. Joep: “Ik weet dat anderen het graag uit handen geven, maar ik houd graag zelf de controle. Dat past bij onze manier van werken. We hebben trailers die soms langere tijd op weg zijn, mocht daarvan eens eentje binnenkomen hebben we de flexibiliteit om hem meteen te inspecteren. Ook besparen we op externe planning en hebben we niet te maken met aanrijkilometers en -uren.”

Van de Kamp heeft een eigen strategie om de banden zo efficiënt mogelijk in te zetten. “We houden voor elke band een administratie bij, in de praktijk komt het daardoor voor dat banden op meerdere auto’s leven. We zorgen ervoor dat trucks voor de winter het beste profiel hebben, maar we kunnen banden die ’s zomers nog steeds voldoen later inzetten.” Ook worden chauffeurs getraind om zo bewust mogelijk te rijden. Joep: “Daardoor gaan banden langer mee, verminderen we het brandstofverbruik en reduceren we CO2-uitstoot, duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel.”
Regeneratief profiel
Over duurzaamheid gesproken, merkt Van de Kamp ook iets van het regeneratieve profiel dat Hankook in de band verwerkt? “Absoluut” zegt Joep, “de banden hebben zelfherstellende groeven die zichzelf als het ware opsnijden. Daardoor houden ze merkbaar langer grip, zodat we ze minder snel hoeven te wisselen. Dat scheelt in de portemonnee, want hoewel we het werk zelf doen kost elke bandenwissel geld.” Wisselen is sowieso minder vaak nodig doordat Hankook SCCT-technologie (Stiffness Control Contour Theory) toepast, die onder meer de drukverdeling verbetert. “De banden lopen inderdaad mooi af,” bevestigt Joep, “ook als ze al wat ouder zijn.”
De regeneratieve groeven doen hun werk tot de banden voor zo’n 70 procent versleten zijn. Daarna verschijnen gloednieuwe, in het loopvlak verborgen groeven waarmee de SmartFlex-banden grip houden totdat ze volledig versleten zijn. Om het leven nog verder te verlengen worden de trekasbanden bij Van de Kamp eenmalig geherprofileerd, daarna worden ze vervangen. Van Hankooks nieuwe warm-vernieuwingsband Alphatread maakt Van de Kamp geen gebruik. “Nog niet,” corrigeert Joep, “maar we hebben er al wel voordeel van. Dankzij Alphatread is een karkas van Hankook namelijk geld waard, ook dat draagt bij aan de lage TCO van Hankook-banden.”
Advies aan collega’s
Je merkt aan alles dat Joep van de Kamp bewust bezig is met zijn banden. Dat merken ook collega-ondernemers, die op zijn advies vertrouwen. “Ik heb collega Verploegen uit Wijchen enthousiast gemaakt”, glimlacht Joep, “en inmiddels is ook een tweede bedrijf uit de regio met banden van Hankook aan het testen.” Van de Kamp is dus niet alleen gebruiker, maar ook ambassadeur. Ook in zijn algemeenheid heeft Joep een tip. “Controleer regelmatig je bandenspanning en pomp banden vooral niet te hard op. Sommige chauffeurs zetten ze uit gewoonte op 9 bar, terwijl we inmiddels weten dat 7 à 8 bar het mooiste slijtagepatroon en de langste levensduur laat zien.” En tot slot: “Bezuinigen op banden is verkeerde bezuiniging, dat doen we dan ook niet. Onder de streep biedt Hankook ons de beste prestaties tegen de gunstigste prijs.”

