Ga naar hoofdinhoud

Hankook Alphatread heeft levensduur tot 250 procent: daarom kiest Tielbeke voor nieuwe bandenstrategie

Het van oudsher in Lemelerveld gevestigde logistiek dienstverlener Tielbeke groeit duurzaam door. Wat begon als een regionale speler en groeide uit tot een landelijk opererend bedrijf met meerdere locaties. De groei gaat hand in hand met een professionaliseringsslag en daarbij hoort een goede bandenstrategie. Waarom koos Tielbeke voor Hankook SmartLife Solutions?

Om dat te ontdekken ontmoeten we Kees Bos, manager reparatie en onderhoud bij Tielbeke in Lemelerveld. Hij werkt al dertig jaar in het bedrijf en weet alles over de veranderende servicebehoefte. Wat overigens niet direct opvalt is het unieke karakter van ‘zijn’ garage. “Wij delen hem met Scania,” zegt Bos, “dat is door de tijd ontstaan en het bevalt beide partijen goed.” Het is ook een efficiënte oplossing omdat een groot deel van de vloot uit modellen van het Scandinavische merk bestaat.

Verandering

Als het gaat om banden was die efficiëntie niet altijd zo groot. Bos: “Voorheen deden we alles in eigen beheer, daarvoor hadden we één persoon die niets anders deed dan banden. Hij zorgde ervoor dat auto’s werden ingepland voor onderhoud en vervanging.” Zo’n enkel aanspreekpunt klinkt als een goede oplossing, maar de praktijk was weerbarstiger. Zeker naarmate het bedrijf groeide. “Het betekende dat elke combinatie naar Lemelerveld moest komen voor bandenservice. Het leverde veel stilstand op en maakte dat we werktijden van chauffeurs niet optimaal konden benutten.”

Vier jaar geleden besloot Tielbeke dat het anders moest. Bij het kiezen van een nieuwe oplossing ging het bedrijf niet over één nacht ijs, want het maken van een toekomstbestendige keuze is van veel factoren afhankelijk. Na een uitvoerig oriëntatieproces en gesprekken met verschillende leveranciers besloot Tielbeke in zee te gaan met Hankook. Een keuze die werd ingegeven door enerzijds de bewezen kwaliteit van het product en anderzijds door het complete dienstenpakket.

“Ook de hernieuwbare Alphatread-band was een doorslaggevend argument”, voegt Bos toe. “Duurzaamheid staat bij Tielbeke hoog in het vaandel. We werken in stappen toe naar een emissievrij transport. Inmiddels hebben heeft zo’n tien procent van ons wagenpark een batterij en een elektromotor. Ook is er geïnvesteerd in een eerste oplaadstation in Zwolle, vlakbij de A28.”

Kees Bos, manager reparatie en onderhoud: “Tachtig tot negentig procent van het bandenonderhoud gebeurt inmiddels zonder tussenkomst van ons.”

Alphatread-techniek

De Alphatread-band van Hankook verdient nadere toelichting. Het is een type band dat niet nieuw in de catalogus verkrijgbaar is, maar die tot stand komt door zogenaamde warme loopvlakvernieuwing. Het woord ‘loopvlakvernieuwing’ dekt daarbij niet de hele lading. Tijdens het vernieuwingsproces wordt de buitenste laag van de bestaande band afgeslepen en daarna van hiel tot hiel met nieuw rubber opgebouwd.

Voordat dit gebeurt heeft een band al twee levens gehad. Hoe dat zit? Als een band nog zo’n drie à vier millimeter profiel heeft wordt dit, via een handmatig proces, opgesneden tot zo’n zeven à acht millimeter. Dit zogenaamde ‘regrooven’ verlengt de levensduur van een band met zo’n 25 procent. Als de band hierna opnieuw versleten is maakt hij kans om door te gaan als Alphatread.

Niet elke band heeft het in zich om aan een derde leven als Alphatread te beginnen. Voordat een band vernieuwd kan worden wordt hij uitgebreid geïnspecteerd in Hankooks Europese productiefaciliteit. De inspectie gebeurt visueel, door getrainde bandenspecialisten, en door middel van een techniek genaamd shearografie. Daarmee worden de koordlagen van de band op defecten gecontroleerd terwijl het materiaal daaromheen intact blijft.

Pas als de band voor alle tests geslaagd is start het vernieuwingsproces. Daarbij worden het bestaande karkas en het nieuwe rubber een uur lang, bij een temperatuur van 160 graden Celsius, aan elkaar gevulkaniseerd. Daarna is de Alphatread-band letterlijk zo goed als nieuw. De besparing van dit proces? Maar liefst 70 procent aan grondstoffen ten opzichte van een nieuwe band. De kostprijs voor Tielbeke is ten opzichte van een nieuwe band zo’n 25 tot 30 procent lager. En omdat het feitelijk een nieuwe band is kan op termijn het loopvlak weer worden opgesneden. Zo heeft een Hankook-band vier levens, met een totale levensduur van tot wel 250 procent ten opzichte van een enkele band.

Een Hankook Alphatread is altijd aan zijn derde of vierde leven bezig

Fleetcheck en uitlijning

Nog beter dan vernieuwen is het voorkomen van slijtage. Om een bandenleven zo lang mogelijk te laten duren is een fleetcheck onderdeel van de samenwerking tussen Tielbeke en Hankook. Drie keer per jaar worden profieldiepte en bandenspanning gecontroleerd, waarna de huidige staat van een band wordt opgeslagen in het fleetmanagementsysteem. Via dit systeem wordt inzichtelijk wanneer banden toe zijn aan vernieuwing of vervanging. Daarnaast worden alle auto’s jaarlijks preventief uitgelijnd. “Uit rapportages bleek dat de bandenslijtage niet optimaal was, periodiek uitlijnen zorgt voor verminderde slijtage en scheelt daarnaast ook brandstof”, licht Bos toe.

De intensieve controles leggen geen extra druk op zijn werkplaats. “Tachtig tot negentig procent van het bandenonderhoud gebeurt inmiddels zonder tussenkomst van ons, en het vindt op de locatie van de truck plaats. Daardoor kunnen we de kostbare uren van chauffeurs zo optimaal mogelijk benutten.” Ook als Tielbeke in de toekomst nog verder uitbreidt is goede bandenservice gewaarborgd. Hankook beschikt namelijk over een landelijk dekkend servicenetwerk.

Beter rendement

Of alle inspanningen daadwerkelijk leiden tot een beter rendement? Kees Bos: “Ten opzichte van voorheen is het rendement duidelijk verbeterd. Waar dat hem in zit is lastig aan te geven, omdat we voorheen alles in eigen beheer deden en de dienstverlening nu zoveel intensiever is.” Door de intensieve samenwerking tussen Tielbeke en Hankook is de bandenservice nu veel beter gedocumenteerd dan voorheen, waardoor het werkelijke rendement over tijd pas écht goed inzichtelijk wordt. “Maar goed,” besluit Bos, “als je het aan de expert overlaat moet het ook wel beter worden.”

Tielbeke beschikt inmiddels over zo’n 200 trucks, waarvan er 120 zijn gestationeerd in Lemelerveld.
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer