fbpx Ga naar hoofdinhoud

Aantal vrachtwagens in Nederland daalt

Het aantal personenauto’s is in 15 jaar fors gestegen: van ruim 6,3 miljoen in 2000 naar bijna 8 miljoen in 2015, een stijging van 25 procent. Ook kwamen er meer brom- en motorfietsen. Het aantal vrachtvoertuigen neemt daarentegen sinds 2009 af, onder meer als gevolg van de economische krimp en door de toegenomen concurrentie van Oost-Europese wegtransporteurs.  Nederland telt nu 10,8 miljoen motorvoertuigen. Dat blijkt uit de nieuwe publicatie Transport en mobiliteit, die het CBS dinsdag uitbrengt.

transport_nlDe laatste vijf jaar is het aantal vrachtwagens en bestelauto’s gedaald met zeven procent. Dit heeft te maken met de economische krimp en met de concurrentie van vrachtvervoerders uit Oost-Europa. Sinds 2008 is het goederenvervoer over de weg gedaald. Er werd minder vervoerd met vrachtwagens en met bestelauto’s.

De omzet in de transportsector is in 2009 met bijna dertien procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Een groot deel van deze omzetdaling kwam voor rekening van het goederenwegvervoer. Gerekend over de periode 2008–2014 is de omzet van de transportsector als geheel met een procent gedaald. Het goederenwegvervoer en de luchtvaart noteerden een klein plusje.

Nederlandse vrachtvoertuigen reden in 2013 samen 26,5 miljard kilometer. Het gaat hierbij om bestelauto’s, vrachtauto’s en trekkers voor oplegger en de speciale voertuigen. Het aantal kilometers is de afgelopen jaren gedaald. Steeg het aantal kilometers tussen 2000 en het jaar dat de crisis begon (2008) nog met bijna 12 procent, in de jaren erna werd er steeds minder gereden. Ten opzichte van 2008 is het aantal kilometers met 9 procent afgenomen.

Vrachtauto’s en trekkers voor oplegger legden in 2013 samen, zowel in Nederland als in het buitenland, ruim 9 miljard kilometer af. Vooral Nederlandse vrachtauto’s en trekkers voor oplegger zijn de afgelopen jaren minder gaan rijden, sinds 2008 een afname van 12 procent. Het aantal kilometers dat deze zware vrachtvoertuigen in het buitenland reden, daalde in deze periode met bijna 20 procent. Dit heeft onder andere te maken met de economische krimp en de toegenomen concurrentie van Oost-Europese wegtransporteurs.

Hoewel vrachtwagens en trekkers voor oplegger in het totaal aantal kilometers een kleiner aandeel hebben dan de bestelauto’s, nemen deze vervoermiddelen het overgrote deel van het goederentransport over de weg voor hun rekening. De meeste zware vrachtvoertuigen zijn dan ook in bezit van bedrijven in de sector vervoer en opslag. Deze bedrijven leggen met hun voertuigen bijna 70 procent van alle zware vrachtvoertuigkilometers af. Ze maken ook gemiddeld de meeste voertuigkilometers. Jaarlijks rijden ze 90 duizend kilometer met een zwaar vrachtvoertuig. Zware voertuigen die in andere branches gebruikt worden rijden ongeveer 35 duizend kilometer per jaar. Bedrijven uit de vervoer- en opslagbranche maken in vergelijking met bedrijven uit andere branches gebruik van zwaardere voertuigen. Driekwart van hun vrachtvoertuigen zijn trekkers voor oplegger en zo’n 63 procent van hun vrachtvoertuigen heeft een laadvermogen van 40 ton of meer.

Aangezien transporten regelmatig van en naar het buitenland gaan wordt zo’n 35 procent van de kilometers in het buitenland gereden. Dit is meer dan bijvoorbeeld de personenauto’s waarbij zo’n 15 procent van de kilometers afgelegd wordt in het buitenland. Van de zware vrachtvoertuigen worden trekkers voor oplegger meer ingezet voor langere internationale ritten. Veertig procent van de kilometers leggen zij in het buitenland af, bij vrachtauto’s is dit een kwart. Buitenlandse transporteurs rijden bijna 700 miljoen kilometer in Nederland, dat is 10 procent van alle vrachtvoertuigkilometers gereden op Nederlands grondgebied.

Meer weten over het bezit en de inzet van trucks in Nederland? Lees hieronder het complete rapport.

[pdf issuu_pdf_id=”150623095536-5ba08f82f17f4b2a80e829822546932c” layout=”1″ width=”640″ height=”480″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer