fbpx Ga naar hoofdinhoud

Binnenvaart profiteert van extreme zomer

Het klinkt volledig onlogisch, maar toch was de binnenvaart een van de sectoren die profiteerde van de extreme zomer van 2018. Dat meldt ABN AMRO in haar themarapport ‘Winnaars en verliezers van de extreme zomer van 2018’.

De zomer van 2018 was de warmste in ruim driehonderd jaar. Het was ook een van de droogste zomers sinds begin vorige eeuw. Dit eiste in verschillende sectoren zijn tol, terwijl andere branches juist profiteerden. Zo was door de droogte de waterstand zeer laag. Binnenvaartschepen konden daardoor minder volume in één keer vervoeren en daarom hogere prijzen vragen, wat de omzet een extra impuls gaf.

Het warme weer pakte ook goed uit voor de verkoop van tuinproducten. In de doe-het-zelfsector steeg de omzet van deze producten in het derde kwartaal met ruim 12 procent. Parasols, tuinmeubelen en sproeiers gingen in juli als warme broodjes over de toonbank. Ook supermarkten deden goede zaken en noteerden een forse stijging van de verkoop van verse en kant-en-klare gemaksproducten met hoge marges, zoals verse soepen, salades, stokbrood en barbecue-pakketten.

De extreem warme zomer heeft ondernemers in alle ‘weersgevoelige’ branches aan het denken gezet. “Deze ondernemers staan voor de vraag hoe zij risico’s kunnen beperken of juist kansen kunnen verzilveren. De antwoorden zijn voor elke sector anders, maar komen erop neer dat zij nieuwe investeringskeuzes moeten maken”, zegt Loek Caris, Sector Econoom Thema’s van ABN AMRO. “Daarbij bestaat het gevaar dat een investering te weinig rendeert in een ‘normale’ zomer. De klimaatscenario’s van het KNMI geven pas in 2021 duidelijkheid over de kansen op nieuwe extreme zomers. Elke investering zal daarom zorgvuldig onderzocht moeten worden.”

Onderstaand het gedeelte uit het rapport over de binnenvaartsector. Onderaan dit artikel vindt u het complete rapport.

De binnenvaart heeft sinds het eind van de zomer last van de zeer lage waterstanden op de grote rivieren. De belangrijkste rivier die wordt bevaren is de Rijn. Deze loopt van het Rijnmond-gebied via Lobith naar het industrieel belangrijke Ruhrgebied en verder stroomopwaarts naar Koblenz, Mannheim en Bazel. Het waterpeil in de Rijn bij de Nederlands-Duitse grens bij Lobith daalde in oktober naar waarden tot 6,5 meter, waar 8,5 meter de norm is. Ook de hele maand november hield de lage waterstand aan. Pas op 6 december gaf Rijkswaterstaat een ‘code groen’ af voor de waterstand in de Rijn.

Het water staat dit jaar te langdurig laag. Het gevolg is dat schippers die ‘omhoog’ willen varen’ (richting Bazel, bijvoorbeeld met containers, brandstoffen en steenkool) of ‘omlaag’ willen (naar Rotterdam, bijvoorbeeld met zand en grind) hun schepen minder zwaar kunnen beladen omdat ze anders aan de grond lopen. De grootste schepen konden tot wel 80% minder vracht per beurt meenemen, wilden ze in het minst diepe stuk tussen Koblenz en Mannheim niet aan de grond lopen.

Dit maakt dat de prijzen voor het oost-westvervoer en vice versa aanzienlijk zijn gestegen. Volgens het CBS steeg de omzet in de binnenvaart als geheel In het derde kwartaal met 18% (j-o-j).11 De Rijnvaart was de afgelopen maanden bijzonder lucratief omdat vanwege de lage beladingsgraad meer vaarbeurten moesten worden gemaakt. Dit lokte schippers de Rijn op die normaal ‘beneden’ blijven in de Amsterdam-Rotterdam-regio. Dit legde op zijn beurt weer een bodem onder de prijzen in de Amsterdam-Rotterdam-regio.

Eind november maakte Shell bekend dat het zijn brandstofdepot in Arnhem nauwelijks meer kon aanvullen, waardoor het genoodzaakt was tientallen onbemande tankstations in Oost-Nederland droog te leggen. Eerder al kwamen Duitse tankstations in de problemen. Als overvloedige regenval de komende maanden uitblijft, kunnen de hogere transportprijzen aanhouden tot in het voorjaar wanneer er weer smeltwater uit de Alpen beschikbaar komt.

Al met al lagen de binnenvaartprijzen in het derde kwartaal van 2018 duidelijk hoger dan in het tweede kwartaal, terwijl de getransporteerde volumes in dezelfde periode duidelijk zijn gedaald. Het is gezien het aanhoudende neerslagtekort de verwachting dat deze situatie ook in het vierde kwartaal aanhoudt. Overigens profiteren binnenvaartschippers die met vasteprijscontracten werken niet van de hogere prijzen.

De binnenvaartsector beraadt zich nu wat te doen voor de lange termijn. De branche heeft de afgelopen jaren ingezet op schaalvergroting. Nu blijkt dat kleinere (vaak oudere) schepen met minder diepgang deze zomer sterk in het voordeel waren.

[pdf issuu_pdf_id=”181220101639-eddc2da2e9fd4c948434e2adc34f1359″ width=”592″ height=”480″ ]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer