Nieuws

‘Buitenland komt cabinekamperen in NL’

6

Transport en Logistiek Nederland (TLN) voorziet een sterke toename van buitenlandse chauffeurs die op de Nederlandse parkeerplaatsen in de grensregio’s de 45-uur weekendrust gaan doorbrengen. Op 31 maart heeft Duitsland een wet aangenomen die verbiedt de 45-uur rust in de cabine door te brengen. Duitsland volgt daarmee de lijn van België en Frankrijk die daar al eerder toe overgingen. De wet zal naar verwachting deze maand in werking treden. TLN voorziet problemen en roept op tot een gezamenlijke en gelijke aanpak van handhaving in Europa.

TLN-voorzitter Arthur van Dijk is ontstemd: “Onbegrijpelijk dat Duitsland met aanvullende regels is gekomen die niet Europees zijn afgestemd. Het is immers Europese rij- en rusttijdenregelgeving. En het is vooral vreemd omdat de Europese Commissie binnenkort met voorstellen komt die verduidelijking moeten geven aan het verbod. We hebben juist een gelijk speelveld nodig in Europa. Meer samenwerking op handhaving. En op dezelfde manier handhaven.” De TLN-voorzitter roept de (demissionaire) minister dan ook op om de Nederlandse handhaving snel in de pas te laten lopen met de handhaving in Duitsland, België en Frankrijk.

De Duitse wet zal naar verwachting deze maand in werking treden, maar het is nog onduidelijk of en hoe dit verbod gehandhaafd gaat worden. De 45 uur rust wordt alleen als zodanig erkend indien de werknemer een geschikte slaapplaats ter beschikking wordt gesteld. Wat er onder een geschikte slaapplaats moet worden verstaan is niet helder. Wel is aangegeven dat een bed in de cabine niet als geschikte slaapplaats geldt. Ook een plaats waarbij de chauffeur gedwongen is in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig te blijven, is niet geschikt, aldus de nieuwe wet.

Wordt de 45-uur rust in de cabine op de verkeerde manier doorgebracht, dan levert dat voor zowel de chauffeur als de ondernemer een boete op van 60 en 180 euro per uur op. Aangezien de wekelijkse rust dan niet wordt erkend als rust, kan dit oplopen tot bedragen van 2.700 tot 8.100 euro.

In Brussel wordt intussen hard gewerkt aan wetsvoorstellen die een verduidelijking van de regeling over 45 uur rust in de cabine moeten geven. Voor de 45-uur rust in de cabine lobbyt TLN voor een duidelijke regeling die op een eenduidige manier wordt gehandhaafd en geïnterpreteerd, met eens per vier weken de mogelijkheid de rust in de cabine door te brengen. Het liefst wordt die rust genoten op een beveiligde truckparking met goede faciliteiten.

Er wordt nog altijd een Europese Hof uitspraak verwacht over de huidige wetgeving. De minister heeft aangegeven dat ze daarop wil wachten en dan pas wil gaan handhaven. Wanneer Duitsland daadwerkelijk de nieuwe wet gaat handhaven is het niet langer de vraag óf er in Nederland wel gehandhaafd moet worden, dus kan de handhaving maar beter worden ingepland en de communicatie naar de chauffeurs worden gestart.

Foto: TLN

6 reacties op “‘Buitenland komt cabinekamperen in NL’

  1. Meenhuis schreef:

    Die 45 uur regeling is toch een lachertje er is helemaal geen controle hier op. Kijk in de weekenden eens op de parkeer plaatsen het staat toch bom vol met trucks. In belgie Frankrijk overal en die slapen echt niet in een hotel. Eddy

  2. J. Methorst schreef:

    Van de vakantie gaan we weer heerlijk met z’n allen voor onze ontspanning in een caravan, dat is toch ook geen hotel.
    Waarom was het vroeger zo gezellig onderweg? omdat toch iedereen bij elkaar stond te overnachten en te wachten?
    Laat deze jongens toch op een eerlijke manier hun brood verdienen, en hun gezin onderhouden. Als we het er niet mee eens zijn dat het werk door deze mensen gedaan wordt, moeten we dat niet via de politiek gaan regelen. Betaal dan iets meer en kies voor de Nederlandse chauffeur.

  3. FV schreef:

    Helaas wordt er weer eens niet verder nagedacht over de gevolgen. Waar blijven de vrachtwagens ? Hoe zit het met de veiligheid van de wagens en lading ? Beide blijven onbeheerd achter ! Het aantal diefstallen zal waarschijnlijk fors toe nemen. En we krijgen een nieuw soort hotel. Een soort waar je nog niet dood gevonden wilt worden. Veruit de meeste chauffeus blijven liever in hun eigen cabine, met hun eigen spullen. Dus je doet diegene waar het om gaat hier geen plezier mee.

  4. rob schreef:

    je wil als chauffeur natuurlijk t liefst bij je auto blijven , ik heb t al vaker gezegd , die 45 uur is daarvoor dat je werkgever je niet eerder de baan op kon sturen , dat je zinloos 45 uur naar buiten gaat zitten kijken is dus volledig zn doel voorbij gegaan
    wat mij betreft 2x n wekend 24 uur en daarna bv min 3 dagen naar huis , krijgen deze mensen een beter leven , (kun je toch 3 weken onderweg zijn)
    en dat waar t om gaat ; dat we minder last van concurrentie hebben , gaat dan misschien ook werken , de oostblok-bazen moeten meer kosten maken …..

  5. Jan schreef:

    In NL moet men zich ook aan dezelfde wet houden. Het is al Europese wetgeving, alleen gaat de machtige TLN lobby hiervoor zijn best doen om hier onderuit te komen. De 45 uur is hen een doorn in het oog. TLN voorstel in Brussel is om de verplichte 45 uur weekendrust, terug te brengen naar 24 uur. Gaat ten koste van de verkeersveiligheid, maar levert meer geld op voor de TLN vervoerder. Ze doen al jaren succesvol hun best om de Nederlandse chauffeur eruit te werken. Uitbuiters en moderne slavernij is het van deze boevenbende.

  6. ad schreef:

    de regel opzicht is wel mooi .
    alleen vergeten de heren die dit bedacht hebben een klein puntje .
    waar moet de chauffeur dan zijn weekend rust van 45 uur maken ???
    thuis is het beste natuurlijk .
    oke een hotel !!!!! redelijk zou ik zeggen .
    andere vraag voor de heren .
    welk hotel heeft genoeg parkeerplaatsen voor de vrachtwagen ????
    tot nu toe geen 1 .
    en dan ook nog is , er zijn maar heel weinig hotels waar je met de vrachtwagen komen kan .
    ik denk niet dat het de bedoeling is om je vrachtwagen op een parkeerplaats gaat zetten en dan vervolgens ik weet niet hoeveel kilometers af moet gaan leggen om bij een hotel te komen .
    ik zou zeggen .
    zorg eerst dat de chauffeurs onderdak kunnen krijgen voordat je zo’n regel gaat invoegen .
    dit is wel makkelijk voor de staatskas van het betreffende land .
    je moet 45 uur maken en bedenk dan zelf maar iets , zolang het maar niet in je vrachtwagen is ..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven